סיקור מקיף

פתרון חדש לזיהום: מכונית שצורכתאוויר דחוס במקום דלק

רכב / לטענת הצרפתי גי נגר, המכונית שהמציא יכולה להגיע למהירות של 110 קילומטרים בשעה

יואב קווה, הארץ, וואלה!

המכונית הפועלת בעזרת אוויר דחוס. יכולה לפעול במשך 10 שעות רצופות במצב של מכל מלא

שינויים רבים עברה המכונית, מאז שעלתה על הכביש בראשונה בסוף המאה ה-.19 במרוצת השנים השתנו פניה ללא היכר ונוספו לה מערכות משוכללות כמו בקרת יציבות אלקטרונית והזרקת דלק ישירה, ואף אביזרים מודרניים כמו כריות אוויר וחלונות חשמליים. ואולם, ליבת המכונית – שיטת הפעולה של המנוע – לא השתנתה במאה השנה האחרונות ומבוססת עדיין על בערה פנימית של תערובת אוויר ודלק.

מדי כמה שנים עולה רעיון שאמור להחליף את שיטת הפעולה הקיימת של המנוע, אך דועך תוך זמן לא רב. המכוניות המונעות בחשמל אינן פופולריות, בעיקר בגלל טווח הנסיעה הקצר שהן מאפשרות. השימוש בדלק מימני אינו אפשרי באופן מסחרי בשל מחירו הגבוה. באחרונה עלה רעיון חדש שמאיים להביא למהפכה עולמית בתחום הרכב: מכונית המונעת באמצעות אוויר.

במכונית יש מכל עם 90 מטרים מעוקבים של אוויר דחוס בלחץ של 300 באר – פי 300 מהלחץ האטמוספרי. האוויר הדחוס מוזרק למנוע וגורם להזזת הבוכנות. למעשה, מדובר בתהליך הדומה לאופן פעולת המנוע בשיטת הבעירה הפנימית, שבו פיצוץ התערובת גורם לתנועת הבוכנות. אך בניגוד למנוע הרגיל, המנוע החדש אינו גורם לזיהום אוויר.

יותר מכך, ממציא המכונית החדשה, הצרפתי גי נגר – לשעבר מכונאי במירוצי פורמולה – 1 טוען כי האוויר שפולטת המכונית נקי יותר מהאוויר באטמוספירה בזכות פילטר מיוחד שהתקין.

נגר, שעבד על ההמצאה במשך 10 השנים האחרונות, טוען כי המכונית שהמציא – שמכילה שני מקומות ישיבה בדומה ל”סמארט” של מרצדס – מסוגלת להגיע למהירות של 110 קילומטרים בשעה. לדבריו, עלות הנסיעה בה היא סנט אחד לקילומטר. מילוי המכל באוויר דחוס יכול להתבצע בעזרת משאבה, שמתחברת לרשת החשמל הביתית.

לדברי נגר, במצב של מכל מלא מסוגלת המכונית לעבור 300 קילומטרים בנסיעה איטית או לפעול במשך 10 שעות רצופות. ואולם מומחים טוענים כי כמות האוויר שיכול להכיל המכל, מספיקה לטווח נסיעה קצר בהרבה.

לדברי נגר, המכונית מיועדת בעיקר לשימוש פנים-עירוני בלבד ואינה יכולה לספק נהגים חובבי מהירות וביצועים. “זאת לא אלטרנטיווה למכונית רגילה”, אמר נגר לסוכנות הידיעות רויטרס, “זו מכונית עירונית שתשווק בעיקר כמכונית משפחתית שנייה”.

מחירה של מכונית האוויר – בתצורת מכונית פרטית, מונית, טנדר או מיני-ואן – אמור להסתכם בכ-6,800 יורו. באתר האינטרנט שלו (www.theaircar.com) אומר נגר, כי אין בכוונתו לשווק את המכונית ישירות, אלא למכור את התוכניות ואת ההרשאה למכירות המוצר למפעלים קיימים.

“אני מאמין שמכונית פירושה חופש. בני אדם לא יוותרו על החופש הזה ולא משנה מה יהיו ההשלכות מבחינת איכות הסביבה וזיהום האוויר”, אמר נגר. “לכן, הדרך היחידה להציל את כדור הארץ היא להשתמש במכוניות כאלה”.
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~365302077~~~170&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.