סיקור מקיף

סיור וירטואלי בתאום הדיגיטלי של המערה בצרפת בה התגלו ציורי מערות מפוארים

סיור מציאות מדומה במערת לסקוב בצרפת בה השתמרו ציורי קיר פרההסטוריים. צילום יחצ, דאסו סיסטמס
סיור מציאות מדומה במערת לאסקו בצרפת בה השתמרו ציורי קיר פרההסטוריים. צילום יחצ, דאסו סיסטמס

מערת לאסקו התגלתה בספטמבר 1940 וכעבור שלושה חודשים, סווגה כמונומנט היסטורי. המערה קנתה לעצמה שם עולמי הודות לאיכות יוצאת הדופן של ציורי המערות שבה ועקב השבריריות והמורכבת המעורבת בשימורה.

מערת לאסקו, שנסגרה לציבור מאז 1963 לצמיתות, היוותה נושא מרכזי למספר מיזמי דיגיטציה שבוצעו על ידי ה-DRAC  כחלק ממשימות השימור והשחזור של יצירת מופת זו, שהוגדרה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 1979. היות וזמן השהייה במערה מוגבל (פחות מ- 200 שעות בשנה לצוותים העובדים שם), ואף הוא עשוי להסב סכנה, יצירת התאום הווירטואלי פותח הזדמנויות חדשות לגישה לתכני המערה שקשה ליישם בעולם האמיתי. באמצעות מציאות מדומה מרובת משתתפים בקנה מידה 1/1, ניתן לשחזר חווית חקר מקיפה וייחודית ולגלות נקודות מבט חדשות, בחוויה הקרובה ככל האפשר ליצירות המופת של התקופה הפליאוליתית המאוחרת שצוירו לפני 20,000 שנה.

התאום הווירטואלי 1/1 של מערת "לאסקו", תוכנן באמצעות כלים חדשים שנחקרו ופותחו על ידי דאסו סיסטמס יחד עם ' Exaltemps , מעבדת המחקר והחדשנות ב Cité de l’architecture & du patrimoine. תוכנה חדשה זו שואפת להקל על יצירת חוויות מציאות מדומה בגודל טבעי רבת משתתפים על ידי משתמשים ללא כישורים טכניים ייחודיים.

"בעולם בו המסכים עדיין דו ממדיים, תוכנות לעריכת מצגות או וידאו הן עדיין הדומיננטיות ביותר. עבור דאסו סיסטמס, האתגר המרכזי היה לדמיין ולפתח כלים מקיפים ושיתופיים שיהיו קלים יותר לשימוש. המיומנות היחידה הנדרשת היא שימוש בידיים באופן אינטואיטיבי, ללא בקר, בדיוק כפי שאנו עושים בעולם האמיתי כדי לביים נרטיב בגודל טבעי שנוכל להיכנס אליו פיזית. כלים יצירתיים חדשים אלה פותחים, מטבע הדברים, הבנות חדשות באתרי תרבות בעולמות החינוך, המחקר ומעבר להם, כמובן", אמר מהדי תאיובי, סמנכ"ל חדשנות בדאסו סיסטמס.

על ידי שילוב נתונים גולמיים ממיזמי הדיגיטציה של DRAC Nouvelle Aquitaine עם הכלים החדשים הללו, הצליחו שלושת השותפות לשתף פעולה באופן וירטואלי בתלת ממד ולעצב מספר מסלולי חוויה מקיפים למבקרים.

"יש לנו נתונים מדויקים מאוד של המערה שהפקנו בסריקה תלת ממדית. אנחנו רגילים לראות את התמונות הללו על המסכים שלנו, אבל היכולת שלנו לשקוע אל תוך התאום הווירטואלי הזה משנה לחלוטין את נקודת המבט הזו. כיום, זמן השהייה בלאסקו מוגבל מאוד ומהווה סיכון רב. בפעם הראשונה בחיי, אני יכול לטייל שם בעצמי עם כל הצוות שלי, שם נוכל לעבוד ולבדוק, למשל, השערות מחקר בזמן אמת, אפילו באזורים הכי קשים לגישה", אמר מוריאל מאוריאק, אוצר במערת לאסקו.

המבקרים השקועים בתאום הווירטואלי יוכלו לעבור לאורך המסוף בקצה מנהרת הציר, אפילו בזחילה על ארבע אם ירצו בכך – או אפילו לעבור דרך תא החתולים שטרם הוצג לציבור – בדיוק כמו צוות השימור המחזיק בגישה למערה המקורית.

"שיתוף פעולה זה עם Exaltemps ודאסו סיסטמס מביא את אוסף גלריית היציקות של Cité de l'architecture & du Patrimoine למאה ה -21. המעבר מגבס למציאות מדומה, עולה בקנה אחד עם חזונו של יוג'ין ויולט-לה-דוק, שיזם את השימוש יציקות בגודל טבעי של תגליות המורשת שלנו כמדיום להוראה, חקר, זיכרון והסברה", הוסיפה איזבל מרקט, אוצרת גלריית היציקות ב-""Cité de l'architecture & du Patrimoine

ויש גם סיורים מודרכים במציאות רבודה

לראשונה בעולם, יוכלו קבוצות של עד שישה אנשים – המצוידים בתיקי גב ואוזניות מציאות מדומה בליווי מדריך טיולים – לחקור את כל 235 המטר המרכיבים את הקירות של התקופה הפרה-היסטורית בצורה קרובה. המשתמשים יוכלו לנוע בחופשיות בחלל ולתקשר זה עם זה באמצעות האווטרים שלהם. החוויה מתאפשרת רק למבקרים במוזיאון הסמוך.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן