נאס”א תנסה על הירח את הרכיבים המודפסים של סטרטסיס

מטרת המשימה היא לבחון את עמידות החומרים לקרינה ופוטנציאל הההתאמה של חלקים מודפסים במשימות בחלל עתידיות

ניסוי חומרים מודפסים של סטרטסיס שיטוס לירח לבחינה בסביבת הקרינה שם. צילום יחצ

סטרטסיס (נאסד”ק SSYS) הודיעה  כי תספק חומרי הדפסת תלת-ממד למשימת טיסה לירח כדי לבדוק את ביצועי החומרים על אדמת הירח. הניסויים הם חלק ממשימת החלל הראשונה של חברת אייג’יס אירוספייס (Aegis Aerospace, Inc.) הכוללת מתקן של מדעי החלל והערכת טכנולוגיות (SSTEF-1). SSTEF הוא שירות בדיקה מסחרי לחלל שפותח על ידי אייג’יס אירוספייס ביוסטון, טקסס, במסגרת תכנית Tipping Point של נאס”א במטרה לספק שירותי מחקר ופיתוח על אדמת הירח.

“הדפסה בתלת מימד הינה טכנולוגיה חשובה למשימות חלל, שבהן יש משמעות לכל קילו משקל ורמת ביצועים גבוהה היא הכרחית לחלוטין”, אמר ריץ’ גאריטי, ראש היחידה העסקית התעשייתית של סטרטסיס. “מערך ניסויים זה יסייע לנו להבין כיצד למנף הדפסות תלת-ממד באופן מלא לטובת שמירת בטיחות האנשים והציוד בטיסות לירח ומעבר לו.”

פרויקט SSTEF-1 מתמקד בפיתוח טכנולוגיות עבור תשתיות בחלל ויכולות עבור הירח והחלל הקרוב לכדור הארץ. הניסויים של סטרטסיס ממומנים על ידי נורת’ורפ גראמן קורפוריישן (Northrop Grumman Corporation).  במסגרת משימה זו, סטרטסיס תספק דוגמאות חומר שהודפסו בתלת-ממד שיגיעו אל אדמת הירח באמצעות נחתת בלתי מאוישת בתוך מבנה שיודפס בתלת ממד על ידי סטרטסיס. שלושה חומרים יעמדו במוקד שני ניסויים שונים בהובלת נורת’ורפ גראמן.

הניסוי הראשון יעריך את רמת הביצועים של דוגמת חומר של סטרטסיס – סיב דק ממולא בטוגנסטן הנקרא Antero 800NA FDM. Antero 800NA הוא חו”ג תרמו-פלסטי עתיר ביצועים מבוסס PEKK בעל תכונות מכאניות הנדסיות, עמידות כימית ושחרור גזים נמוך. הוספת הטוגנסטן מיועדת להגן מפני קרינה מזיקה כמו קרני גאמה או קרני רנטגן.

הניסוי הפסיבי השני מיועד לבדוק כיצד חומרים שהודפסו במדפסת תלת-ממד מתנהגים בשהייה בחלל. הוא יכלול סיב מסוגAntero 840CN03, המציע תכונות של עמידות למטען אלקטרוסטטי (ESD)  המתאימות לשימוש באלקטרוניקה ונעשה בו שימוש בחללית אוריון. הניסוי יכלול גם פוטופולימר ESD חדש המיוצר על ידי הנקל (Henkel), שותפה של סטרטסיס, המיועד לשימוש עם מדפסות תלת-ממד Stratasys’ Origin One ולסביבות של חום גבוה. ניסוי זה יחשוף דוגמאות חומרים שהודפסו בתלת-מדד לאבק ירחי, ללחץ נמוך שיכול להוביל לשחרור גז, ולתנודות מהירות בטמפרטורה הנובעות מהיעדר כמעט מוחלט של אטמוספירה על הירח.

הדוגמיות יובאו אל אדמת הירח על ידי נחתת בלתי מאוישת בתוך מבנה שהודפס בתלת-ממד על ידי סטרטסיס, המיוצר מחומר הגלם  ULTEM 9085, שהוא חומר המשמש גם בחללי פנים של מטוסים מסחריים ובכטב”מים.