מפעל הטילים: מבט על תוכניות נאס”א לירח ומעבר לו


נאס”א משדרגת את מתקני מרכז החלל קנדי לתמוך בהרכבת טילי SLS עבור משימות ארטמיס, שמטרתן להנחית את האסטרונאוטים הבאים על הירח, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות לשיפור תהליך ההרכבה.

עובדים במרכז החלל קנדי של נאס"א מעבירים את חלקי רקטת SLS שתשמש לשיגור החללית המאויישת ארטמיס לירח. צילום: נאס"א
עובדים במרכז החלל קנדי של נאס”א מעבירים את חלקי רקטת SLS שתשמש לשיגור החללית המאויישת ארטמיס לירח. צילום: נאס”א

נאס”א משדרגת את מתקני מרכז החלל קנדי כדי לתמוך בהרכבת טיל ה-SLS עבור משימות ארטמיס, במטרה לשלוח את האסטרונאוטים הבאים לירח.

ההכנות כוללות כלים להרכבה אנכית לשיפור יעילות תהליך ההרכבה, ובכך משלבים מספר מיקומים כמו מפעל ההרכבה מישו בניו אורלינס ומרכז סטניס לייצור בשלבים השונים של הטיל.

הכנות במרכז החלל קנדי למשימות ארטמיס

נאס”א מכינה את השטח במרכז החלל קנדי שבפלורידה להרכבת השלב המרכזי של טיל ה-SLS (Space Launch System) עבור משימות ארטמיס העתידיות, החל מארטמיס 3.

הצוותים מציידים כעת את אזור ההרכבה High Bay 2, שם תתבצע ההרכבה האנכית של שלב הטיל המרכזי, שיסייע להניע את קמפיין ארטמיס לירח. במהלך פרויקט אפולו, אזור High Bay 2 שימש להרכבת טיל ה-Saturn V, ובתוכנית מעבורת החלל שימש לבדיקת מיכלי הדלק החיצוניים ולשמירתם.

הרכבה אנכית ואינטגרציה של טיל SLS

חברת Futuramic, המבוססת במישיגן, בונה כלים שיחזיקו את השלב המרכזי של הטיל במצב אנכי, מה שיאפשר לנאס”א ובואינג, הקבלן הראשי של השלב המרכזי, להרכיב את חלקי הטיל ולשלב את ארבעת מנועי ה-RS-25 להשלמת ההרכבה. האינטגרציה האנכית תייעל את תהליך הייצור הסופי ותאפשר לטכנאים גישה מלאה לשלב הטיל.

“אזור High Bay 2 במרכז קנדי הוא קריטי עבור העבודה, כאשר ה-SLS עובר מדגם פיתוח לדגם מבצעי,” אמר צ’אד בראיינט, סגן מנהל משרד השלבים של SLS. “בזמן שהצוותים עורמים ומכינים את טיל ה-SLS לשיגור של משימת ארטמיס אחת, השלב המרכזי עבור משימת ארטמיס נוספת יתחיל להתגבש ממש ליד.”

ייעול תהליך ההרכבה

תחת מודל ההרכבה החדש שיתחיל עם משימת ארטמיס 3, כל המבנים המרכזיים של שלב ה-SLS ייוצרו במלואם במפעל ההרכבה מישו בניו אורלינס. לאחר סיום הייצור והחלת מערכת ההגנה התרמית, יישלח חלק המנועים למרכז קנדי להשלמת ההרכבה. בהמשך, החלקים העליונים של השלב המרכזי — החצאית הקדמית, מיכל החמצן הנוזלי ומיכל המימן הנוזלי — יחוברו במישו וישלחו לקנדי לצורך ההרכבה הסופית.

הגעת השלב המרכזי של SLS למרכז ההרכבה

השלב המרכזי המורכב לחלוטין של ארטמיס 2 הגיע למרכז קנדי ב-23 ביולי 2024, באמצעות סירת הפגסוס של נאס”א. חלק המנועים של ארטמיס 3 נשלח בדצמבר 2022. הצוותים במפעל מישו ממשיכים לצייד את החלקים הנותרים ולשלבם בצורה אופקית. ארבעת מנועי ה-RS-25 עבור משימת ארטמיס 3 מוכנים במרכז סטניס ב-Mississippi ויועברו למרכז קנדי ב-2025. המבנים המרכזיים עבור השלב העליון של ארטמיס 4 ומעבר לכך נמצאים כבר כעת בתהליכי עבודה במישו.

משימת ארטמיס: קפיצת מדרגה בחקר החלל

נאס”א שואפת להנחית את האישה הראשונה, האדם הראשון ממוצא מגוון ואת האסטרונאוט הבינלאומי הראשון על הירח במסגרת תוכנית ארטמיס. ה-SLS מהווה חלק מרכזי בתוכנית החלל של נאס”א לחקר החלל העמוק, בשיתוף עם חללית אוריון, מערכות קרקע מתקדמות, חליפות חלל מתקדמות ורכבי חלל ייעודיים. טיל ה-SLS הוא היחיד שמסוגל לשגר את אוריון, האסטרונאוטים והציוד לירח בשיגור אחד.

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. מוטב שנאס”א תפרוש מעסקי בניית הטילים ותשאיר את זה לחברות פרטיות, כמו ספייס אקס, בלו אוריג’ין, רוקטס לאב, אסטרה, רלטיביטי ספייס ועוד רבות אחרות. מכרז לבניית משגרים גדולים ייתן זריקת עידוד נדרשת לתעשייה ולהבאת פתרונות טובים וזולים יותר, כפי שקרה עם השיגורים לתחנת החלל. במקום זה עדיף לנאס”א להתרכז בבניית חלליות לחקר מערכת השמש, ולמחקר של כל מה שנדרש להקים התיישבות של קבע בתחנות חלל או על פני הירח או המאדים.

    כן, ולשלוח את ה-RS-25 למוזיאוני החלל השונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.