סיקור מקיף

נאס”א הכריזה על תחילת פיתוח משגר כבד שישא בני אדם מעבר למסלול כדור הארץ

המשגר, שכינויו SLS יהיה מבוסס על טכנולוגיות קיימות כדי להוזיל עלויות

SLS - המשגר הכבד המתוכנן של נאס"א. איור: נאס"א
SLS - המשגר הכבד המתוכנן של נאס"א. איור: נאס"א

נאס”א בחרה את התכנון למערכת שיגור חדשה שתיקח אסטרונאוטים מעבר לכדור הארץ (SLS – Space Launch System), ותיצור לדבריה משרות הייטק בארה”ב, וכן תשמש אבן הפינה למשימות המאוישות העתידיות של אמריקה.
פיתוח המשגר החדש ייעשה בעוד השיגורים לתחנת החלל הנמצאת במסלול נמוך סביב כדור הארץ יועברו לידי תעשיית החלל הפרטית, שתבצע אותם לפחות עד שנת 2020. הכסף שיתפנה יאפשר לפתח משגר שיהיה החזק ביותר מאז סיום תכנית אפולו בה נעשה שימוש בטילי סאטורן 5.
ההחלטה על המשגר התקבלה לאחר דיונים שנמשכו כחודש לבחירת התכנון שיבטיח שארה”ב תקבל משגר שלא יהיה רק חזק אלא גם גמיש כך שיוכל להתאים למשימות שונות כאשר יגיעו ההזדמנויות ויפותחו טכנולוגיות חדשות.
המשגר החדש SLS ישא בני אדם מעבר למסלול נמוך בקפסולה שתהיה נגזרת מתכנית אוריון שבוטלה – תא הנוסעים הרב תכליתי. הטיל יעשה שימוש בדלק מימן ובחמצן נוזליים, כאשר מנועים מדגם RS-25D/E יתנו את הדחיפה המרכזית ומנועי J2X ישמשו בשלב העליון.
תתקיים תחרות לפיתוח המשגרים בהתבסס על הביצועים הנדרשים. ההחלטה להשתמש באותה שיטת תדלוק (דלק נוזלי) גם לשלבים התחתונים (שלבי ההאצה) וגם לשלב העליון התבססה על ניתוח שערכה נאס”א ואשר המליץ על שימוש ברכיבים נפוצים כדי להפחית עלויות ולהגדיל את הגמישות.
המשגר החדש יוכל לשאת בתחילת הפרויקט 70-100 טון, ובעתיד הוא יגיע לקיבולת של 130 טון.
טיסות הפיתוח הראשונות תעשנה שימוש בטילי הדלק המוצק ושאר הציוד הקיים. טיסות אלה יאפשרו לנאס”א להפחית את עלויות הפיתוח, לקדם את החדשנות בתוך הסוכנות והתעשיה הפרטית ולהשיג את המטרות מוקדם יותר. “נאס”א התקדמה מאוד לקראת מימוש מטרות הנשיא לחקר החלל העמוק, תוך ביצוע המשימה בדרך הזולה ביותר” אמרה סגנית ראש נאס”א לורי גרייבר.

“הצלחנו להוריד עלויות במערכת השיגור החדשה (SLS) ובאוריון באמצעות אימוץ דרכים חדשות לעשות עסקים ולבצע פרוייקטים במאות מיליוני דולרים כל שנה”, אמרה גרייבר.

“נאס”א בחרה להתחיל את התחרות לפיתוח המשגר בהתבסס על פרמטרים של ביצועים ולא על סוג הדלק משום שאנו נדרשים לגמישות. אסטרטגית הרכש של משגר הליבה, שלבי ההאצה והשלב העליון תימסר בשלב מאוחר יותר”, הוסיפה גרייבר.

“מערכת שיגור זו תיצור משרות משתלמות באמריקה, תבטיח את המשך המובילות של ארה”ב בחלל ותיתן השראה למיליוני אנשים ברחבי העולם” אמר מנהל נאס”א צ’ארלס בולדן. “הנשיא אובמה איתגר אותנו וחלם בגדול, וזה בדיוק מה שנעשה בנאס”א. התגאתי בטיסותיי במעבורת, אנשי החלל של מחר יחלמו ללכת יום אחד על מאדים.”

“בקבלת ההחלטה על ארכיטקטורת המשגר הכבד החדש, נאס”א תוכל להתקדם בבניית הטיל והדור הבא של חלליות וטכנולוגיות הנדרשות לביצוע תכניות מאוישות שאפתניות בחלל העמוק” אומר ג’ון הולדרן, עוזר הנשיא אובמה למדע וטכנולוגיה.” אמר. “אנו פועלים לשמירה על מובילותה של ארה”ב במשימות חלל מאוישות.”

להסבר על המשגר החדש באתר נאס”א

8 תגובות

  1. ייבנה הטיל או לא ייבנה, אובמה מקווה כי ההכרזה על הפרוייקט תספק לו מספיק תנופה להיבחר שוב

  2. רוב הסיכויים שהטיל הזה לא יבנה בכלל.
    טיסות מאוישות לחלל נוגד כל שיקול מדעי טהור. מדובר בשגעון \ טרוף \ ילדותיות

  3. נכון. בקרוב נצליח ללכוד את הפוזיטרונים החופשיים שמקיפים את כדור הארץ ולהפיק מהם את כל האנרגיה הדרושה

  4. רעיונות מבורכים, אלמונימי.

    כדור פורח אולי מסורבל מדי, אבל אפשר להרכיב את הטיל על מטוס תובלה גדול שיעלה אותו לשכבות גבוהות של האטמוספרה, נגיד 40 אלף רגל, ולהתחיל את השיגור משם.
    אפשר גם להתקין בסיס שיגורים על פני הירח שלנו, שמהירות הבריחה ממנו קטנה פי 6 ממהירות הבריחה אצלנו.

  5. אם לא הולך בכוח אזבטח ילך ביותר כוח.
    למה לא להסב את תחנת החלל לבסיס שיגור שיכיל מחסן חלפים למשימות על אטמוספריות.
    למה לא לפתח שיגור מכדור פורח לשלבים הראשונים. נאס”א כל כך שמרנים ונעולים על תפיסת שיגור שמקורה בימי ה V2 לפני 80 שנה. גוף עם מחשבה מאובנת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.