מסוק המאדים המריא בהצלחה בטיסתו הראשונה: פחות מ-4 דקות לגובה 10 מ’

מסוק מאדים של נאס”א, אינג’נואיטי, צילם את ההמראה זו כשריחף מעל פני השטח של המאדים ב -19 באפריל 2021

מסוק המאדים של נאס"א צילם את התמונה הזו כשחלף מעל פני השטח של המאדים ב -19 באפריל 2021, בשלב הראשון של טיסה ממונעת ומבוקרת על כוכב לכת אחר. היא השתמשה במצלמת הניווט שלה, שעוקבת באופן אוטונומי אחר הקרקע במהלך הטיסה. קרדיטים: נאס"א / JPL-Caltech
מסוק המאדים של נאס”א צילם את התמונה הזו כשחלף מעל פני השטח של המאדים ב -19 באפריל 2021, בשלב הראשון של טיסה ממונעת ומבוקרת על כוכב לכת אחר. היא השתמשה במצלמת הניווט שלה, שעוקבת באופן אוטונומי אחר הקרקע במהלך הטיסה. קרדיטים: נאס”א / JPL-Caltech

מסוק ה- Ingenuity Mars של נאס”א הפך לכלי הטיס הראשון בהיסטוריה שביצע טיסה ממונעת ומבוקרת בכוכב לכת אחר. צוות Ingenuity במעבדה להנעת סילון של נאס”א בקליפורניה אישר  לאחר שקיבלו נתונים באמצעות Perseverance בשעה 6:46 שעון החוף המזרחי, (13:46 שעון ישראל).

“אינג’ינואיטי הוא האחרון במסורת ארוכה ומרוכזת של פרויקטים של נאס”א, שהשיגו מטרות בחלל שקודם נחשבו לבלתי אפשריות, אמר מנהל נאס”א בפועל, סטיב יורצ’יק. “ה- X-15 היווה פריצת דרך למעבורת החלל. פת’פיינדר  והרכב סוג’ורנר שלו שלו עשו את אותו הדבר לקראת שלושה דורות של רוברים על מאדים. אנחנו לא יודעים לאן בדיוק יוביל אותנו אינג’ינואיטי, אך התוצאות של היום מצביעות על כך שהשמיים – לפחות על מאדים – עשויים שלא להיות הגבול. “

המסוק המונע  באנרגית השמש הועלה לאוויר בשעה 03:34 (10:34 שעון ישראל), ומה שיותר חשוב אמצע היום המאדימאי, מועד שקבעו המתכננים שבו תנאים מתאימים ואנרגיה מרבית. נתוני הגובה מצביעים על כך שאינג’ינואיטי טיפס לגובה המרבי – שלושה מטרים ושמר על ריחוף יציב למשך שלושים שניות. לאחר מכן הוא נחת ונגע באדמת מאתים אחרי 39.1 שניות של טיסה.

הפגנת הטיסה הראשונית של מסוק Ingenuity הייתה אוטונומית – בסיוע מערכות הדרכה, ניווט ובקרה המפעילות אלגוריתמים שפותחו על ידי הצוות ב- JPL. מכיוון שצריך לשלוח נתונים לכוכב הלכת האדום ולהחזירם על פני מאות מיליוני קילומטרים באמצעות לוויינים המקיפים את מאדים ורשת החלל העמוק של נאס”א , אי אפשר להטיס את אינג’נואיטי עם ג’ויסטיק, ומעופו לא נצפה מכדור הארץ בזמן אמת.

תומאס זורבוכן הודיע ​​על שמו של שדה התעופה המאדים בו התקיימה הטיסה.

“עכשיו, 117 שנה אחרי שהאחים רייט הצליחו לבצע את הטיסה הראשונה על הפלנטה שלנו, מסוק ה- Ingenuity של נאס”א הצליח לבצע את ההישג המדהים הזה בעולם אחר,” אמר תומס זורובוקן מנהל שותף של מינהלת הטיסות המאויישות.. “בעוד ששני הרגעים האיקוניים הללו בהיסטוריה של התעופה עשויים להיות מופרדים בזמן ובמרחק הם יהיו קשורים לנצח. כהומאז ‘לשני יצרני האופניים החדשניים מדייטון, שדות תעופה ראשונים מבין רבים בעולמות אחרים ייקראו כעת בשם שדה האחים רייט , כהכרה בחדשנות הממשיכים להניע את החיפושים.”

הטיסה הראשונה הזו הייתה מלאה בתקדימים. למאדים יש כוח משיכה נמוך משמעותית – שליש מזה של כדור הארץ – ואטמוספרה דקה במיוחד עם לחץ של אחוז אחד בלבד בהשוואה ללחץ האוויר בכדור הארץ. פירוש הדבר שיש מעט יחסית מולקולות אוויר איתן שני להבי הרוטור ברוחב 1.2 מטרים יכולים ליצור אינטראקציה כדי להשיג מעוף. המסוק מכיל רכיבים ייחודיים, כמו גם חלקים מסחריים מהמדף – רבים מהם מתעשיית הסמארטפונים – שנבדקו לראשונה בחלל העמוק במשימה זו.”

1. בהתייחס לצפיפות האטמוספרית על פני המאדים: מדובר על ריחוף הליקופטר חשמלי (דומה לרחפן בעל רוטור כפול אחד, וטעינת סוללה מקולט שמש) בתנאים של גובה גדול פי עשר לפחות מכל ריחוף שנעשה עד כה על פני האדמה. אין כיום הליקופטרים קונבנציונליים שמסוגלים לרחף בגובה בו לחץ האוויר נמוך כל כך, וגם לא תראו כאלה בקרוב!