סיקור מקיף

הצלחה ראשונה של קדיחה באדמה קשה לקראת שיגור הרכב רוזלינד פרנקלין למאדים ב-2022

סוכנות החלל האירופית ערכה ניסויים על גבי רכב תאום לרוזלינד פרנקלין, הרכב שיטוס למאדים במסגרת פרויקט ExoMars 2022- המקדח הצליח להגיע לעומק של 1.7 מטרים * הרבה יותר עמוק ממה שרכב מאדים אחר כלשהו ניסה אי פעם * בתקווה שגורלו של רוזלינד פרנקלין יהיה טוב מזה של הרובוט שיפריאלי שהתרסק במסגרת משימת אקסו מארס ב-2016

התאום של הרכב רוזלינד פרנקלין של סוכנות החלל האירופית (ESA) בכדור הארץ קדח וחילץ דגימות מעומק של 1.7 מטר בקרקע -- הרבה יותר עמוק ממה שרכב מאדים אחר כלשהו ניסה אי פעם.  Credit: Thales Alenia Space
התאום של הרכב רוזלינד פרנקלין של סוכנות החלל האירופית (ESA) בכדור הארץ קדח וחילץ דגימות מעומק של 1.7 מטר בקרקע — הרבה יותר עמוק ממה שרכב מאדים אחר כלשהו ניסה אי פעם. Credit: Thales Alenia Space

התאום של הרכב רוזלינד פרנקלין של סוכנות החלל האירופית (ESA) בכדור הארץ קדח וחילץ דגימות מעומק של 1.7 מטר בקרקע — הרבה יותר עמוק ממה שרכב מאדים אחר כלשהו ניסה אי פעם.

ההצלחה באיסוף קרקע מאבן קשה והבאתה למעבדה שבתוך הרכב היא ציון דרך מבטיח במשימה ExoMars 2022.

"ההצלחה שחיכו לה זמן רב של הקדיחה של ExoMars בכדור הארץ היא ראשונה מסוגה בחקר המאדים", אומר דייוויד פרקר, מנהל החקר האנושי והרובוטי ב-ESA. הקדיחה הכי עמוקה שנחפרה במאדים עד היום היא 7 ס"מ.

הרכב רוזלינד פרנקלין מיועד לחפור עמוק מספיק, עד שני מטר, כדי לגשת לחומר אורגני שנשמר היטב מלפני ארבע מיליארד שנה, כשהתנאים על פני המאדים היו יותר כמו אלה שעל כדור הארץ התינוק.

ההעתק, שנקרא גם מודל הניסויים הקרקעי, מייצג באופן מלא את הרכב שאמור לנחות על מאדים. הדגימות הראשונות נאספו כחלק מסדרת ניסויים במדמה קרקע המאדים שנמצא ב-ALTEC בטורינו, איטליה. המקדח פותח על ידי לאונרדו, ו-Thales Alenia Space היא הקבלנית הראשית של ExoMars 2022.

התאום של רוזלינד פרנקלין קדח לתוך באר מלאה במגוון של שכבות סלע וקרקע. הדגימה הראשונה נלקחה מבלוק של חרסית דחוסה מדרגת קשיות בינונית.

הקדיחה בוצעה בפלטפורמה ייעודית עם נטייה של שבע מעלות כדי לדמות איסוף של דגימה בפוזיציה לא אנכית. המקדח השיג את הדגימה בצורת כדורית בקוטר של בערך ס"מ אחד ובאורך של שני ס"מ.

הקדיחה בוצעה בפלטפורמה ייעודית עם נטייה של שבע מעלות כדי לדמות איסוף של דגימה בפוזיציה לא אנכית. המקדח השיג את הדגימה בצורת כדורית בקוטר של בערך ס"מ אחד.  Credit: Thales Alenia Space
הקדיחה בוצעה בפלטפורמה ייעודית עם נטייה של שבע מעלות כדי לדמות איסוף של דגימה בפוזיציה לא אנכית. המקדח השיג את הדגימה בצורת כדורית בקוטר של בערך ס"מ אחד. Credit: Thales Alenia Space

הקדיחה בוצעה בפלטפורמה ייעודית עם נטייה של שבע מעלות כדי לדמות איסוף של דגימה בפוזיציה לא אנכית. המקדח השיג את הדגימה בצורת כדורית בקוטר של בערך ס"מ אחד.

המקדח של רוזלינד פרנקלין מחזיק את הדגימה באמצעות סגר שמונע ממנה ליפול בזמן השליפה. כשהדגימה נתפסה, המקדח מביא אותה אל פני השטח ואז אל המעבדה שבתוך הרכב.

כשהמקדח משוך כולו פנימה, דגימת הסלע מופלת לתוך מגירה בקידמת הרכב, שאז נכנסת פנימה ומפקידה את הדגימה בתחנת ריסוק. האבקה שנוצרת מפוזרת לתנורים ומיכלים שמיועדים לבצע את הניתוח המדעי במאדים.

המקדח של רוזלינד פרנקלין מחזיק את הדגימה באמצעות סגר שמונע ממנה ליפול בזמן השליפה. כשהדגימה נתפסה, המקדח מביא אותה אל פני השטח ואז אל המעבדה שבתוך הרכב.  Credit: Thales Alenia Space
המקדח של רוזלינד פרנקלין מחזיק את הדגימה באמצעות סגר שמונע ממנה ליפול בזמן השליפה. כשהדגימה נתפסה, המקדח מביא אותה אל פני השטח ואז אל המעבדה שבתוך הרכב. Credit: Thales Alenia Space

"ההשגה האמינה של דגימות עמוקות חשובה מאוד למטרה המדעית הראשית של ExoMars: לחקור את ההרכב הכימי — ואולי סימני חיים — של קרקע שלא הייתה נתונה לקרינה מייננת מזיקה", אומר המדען מפרויקט ExoMars חורחה ורגו.

המקדח של  ExoMarsהוא מכלול של מגנונים שמסתמך על כוריאוגרפיה אוטומטית של כלים ומוטות הרמה. "התכנון והבנייה של המקדח היו כל כך מורכבים שהקדיחה העמוקה הראשונה הזאת היא הישג יוצא דופן של הצוות", אומר פייטרו באיוני, ראש צוות הרכב של ExoMars.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן