ריצ'ארד ברנסון ניצח את ג'ף בזוס במירוץ החלל * המריא ביחד עם עוד 5 לתת מסלול

החללית או יותר נכון מטוס הרקטות ספייסשיפ2 המריא למשימה המכונה יוניטי 22 ממרכז החלל של וירג'ין גלקטיק בניו מקסיקו על גבי מטוס נושא וכשהגיעו לגובה הרצוי הפעילו את המנועים הרקטיים ועלו לגובה של כתשעים ק"מ שם ראו הנוסעים את עקמומיות כדור הארץ וריחפו בכוח משיכה נמוך

צוות החללית יוניטי 22. שלישי מימין, סר ריצ'ארד ברנסון, מייסד וירג'ין גלקטיק. צילום יחצ, וירג'ין גלקטיק
צוות החללית יוניטי 22. שלישי מימין, סר ריצ'ארד ברנסון, מייסד וירג'ין גלקטיק. צילום יחצ, וירג'ין גלקטיק

19:00 החללית (או ליתר דיוק מטוס החלל הרקטי) ספייסשיפ-2 של וירג'ין גלקטיק ובתוכה מייסד החברה המיליארדר ריצ'ארד ברנסון נחתה בשלום לאחר שהמריאה אל סף החלל.

המטוס ספייסשיפ 2 שוגר ממטוס נושא, המריא לגובה של מעל 80 קילומטר  והעניק לששת הנוסעים ואנשי הצוות חווית חוסר משקל וצפיה בעקמומיות כדור הארץ.

המיליארדר ריצ'רד ברנסון הגיע בהצלחה לקצה החלל במטוס הרקטי. המטוס ספייסשיפ 2 שוגר ממטוס נושא, הטייסים הפעילו את הרקטות והמריאו לגובה של מעל 80 קילומטר. מסע זה העניק  לארבעת הנוסעים  ובהם ברנסון ושני הטייסים חווית חוסר משקל וצפיה בעקמומיות כדור הארץ.

בשעה 17:21 שעון ישראל המריא המטוס הנושא ממרכז החלל שהקימה החברה בניו מקסיקו.  המסע לחלל, השהות הקצרה בו והנחיתה ארכו קצת יותר משעה.

הגובה המרבי שיוניטי יכולה להגיע אליו הוא 90 קילומטר, וכאשר היא מגיעה לגובה הזה הנוסעים יכולים להשתחרר מהחגורות ולצוף בחלל תא הנוסעים מי שקלקל את החגיגה היה המתחרה ג'ף בזוס שטען כי העובדה שהמטוס לא יגיע לגובה 100 ק"מ הגבול הרשמי של החלל, אי אפשר להגדיר את הטיסה כטיסת חלל ואת הנוסעים כאסטרונאוטים. ממשלת ארה"ב אגב מגדירה את גבול החלל בגובה 80 קילומטר.

זמן קצר לאחר הנחיתה חילק האסטרונאוט לשעבר כריס הדפילד את כנפי האסטרונאוט לכל השישה.

הריון בן 17 שנה

ברנסון הכריז על הקמת החברה ופיתוח מערכת החלל  בשנת 2004, על בסיס פרויקט שניצח בתחרות אקס-פרייז בשנת 2003. הוא לא העריך את הקשיים, וצפה שמטוס החלל ימריא לטיסות מסחריות עד 2007. בדרך היו קשיים בפרויקט ובהם התרסקות קטלנית בניסוי ב-2014.

תיירות החלל היא מגזר שמוצת מחדש אחרי הפסקה של עשו וחזר להיות תחרותי ביותר. במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים, שילמו שבעה אנשים עשירים עשרות מיליוני דולרים כדי לבקר בתחנת החלל הבינלאומית (ISS). אבל הרפתקנות זו, שאורגנה  בחסות סוכנות החלל הרוסית, נפסקה בשנת 2009 לקראת צאתם לגמלאות של מעבורות החלל האמריקניות שהותירה את הרוסים כיחידים בעלי יכולת שיגור מאויישת, והיא נדרשה למלוא הקיבולת כדי לשרת את המדינות החברות בתחנת החלל.

כעת לא רק רוסיה מסוגלת לשגר בני אדם לחלל אלא גם חברה פרטית –ספייס אקס של אילון מאסק. גם המתחרה השלישי – ג'ף בזוס נכנס לעסקי תיירות החלל ואמור להמריא ב-20 ביולי על גבי מטוס החלל שלו לתת מסלול. חברה בשם אקסיום, גם מנסה לבנות תחנת חלל ייעודית שתשמש כמלון בחלל.

דיווח מוקדם יותר היום

ברנסון יהיה בין ארבעה מומחי משימה שתפקידם להעריך את החוויה של טיסה תת מסלולית. המבצע יועבר בשידור חי.

וירג'ין גלקטיק הודיעה כי חלון הטיסה לטיסת המבחן הבאה המופעלת באמצעות  החללית SpaceShipTwo Unity שלה נפתח ב-11 ביולי בשעה 16:00 שעון ישראל, בתלות במזג האוויר ובבדיקות טכניות.

משימת "יוניטי 22" תהיה מבחן הטיסה ה-22 של VSS Unity וטיסת החלל המאוישת הרביעית של החברה. זו יהיה גם הטיסה הראשונה שתאוייש בצוות מלא של שני טייסים וארבעה מומחי משימה בתא, כולל מייסד החברה, סר ריצ'רד ברנסון, אשר תפקידם יהיה לבדוק את חוויית האסטרונאוט הפרטי.

בכך מקדים ברנסון בעשרה ימים את אחד המתחרים הגדולים שלו – ג'ף בזוס, מייסד בלו אוריג'ין שהוא ואחיו מארק יטוסו לחלל בחללית ניו שפרד ב-20 ביולי ביחד עם אדם אשר שילם 23 מיליון דולר במכירה פומבית של המושב שערכה חברת בלו אוריג'ין של בזוס. מתחרה נוסף הוא אילון מאסק, מנכ"ל ספייס אקס, אך החברה שלו לא מציעה ככל הידוע טיסות תת מסלוליות אלא טיסות חלל "רגילות" לתחנת החלל הבינלאומית, במסגרת אחת מהן ימריא איתן סטיבה, הישראלי השני בחלל בשנה הבאה.

ואולם הטיסות הרגילות יקרות מדי לאדם הממוצע. הרעיון של טיסות תת מסלוליות הוא לאפשר חוויה של שיגור, הגעה לגובה של מעל 100 ק"מ שם השמים כהים, כדור הארץ כבר נראה עגול וכוח המשיכה נמוך בשל הנפילה החופשית. חוייה זו תימשך רק כמה דקות ולאחריה תשוב החללית ותנחת בשדה ממנה המריא המטוס הנושא.

התמקדות בחוויית לקוח

בהסתמך על הצלחת טיסת החלל האחרונה של החברה בחודש מאי, Unity 22 תתמקד ביעדי תא הנוסעים וחוויית הלקוח, ביניהם:

הערכת תא הלקוחות המסחרי עם צוות מלא, כולל סביבת תא הנוסעים, נוחות המושב, החוויה חסרת המשקל והנופים של כדור הארץ שהחללית מספקת – הכל כדי להבטיח שכל רגע במסעו של האסטרונאוט ימקסם את הפלא והיראה שנוצרו על ידי מסע בחלל

בפעם הראשונה, וירג'ין גלקטיק תחלוק שידור חי גלובלי של טיסת החלל. השידור החי יהיה זמין לצפייה בערוצי וירג'ין Galactic.com ויהיה סימולקטי בערוצי וירג'ין גלקטיק טוויטר, יוטיוב ופייסבוק.

ארבעת האסטרונאוטים הם:

  • בת' מוזס, מדריכת אסטרונאוטים ראשית בווירג'ין גלקטיק. מוזס תשמש כמנהל תא הנוסעים והמבחן בחלל, ותפקח על ביצוע בטוח ויעיל של יעדי טיסת המבחן.
  • קולין בנט, מהנדס תפעול ראשי בווירג'ין גלקטיק. בנט יעריך את הציוד בתא הנוסעים, נהלים וניסיון הן בשלב ההאצה והן בסביבה חסרת המשקל.
  • סירישה בנדלה, סמנכ"לית לענייני ממשל ותפעול מחקר בווירג'ין גלקטיק. בנדלה תהעריך את חוויית המחקר האנושית, באמצעות ניסוי מאוניברסיטת פלורידה הדורש קיבוע של מספר צינורות בכף היד בנקודות שונות במהלך הטיסה.
  • סר ריצ'רד ברנסון, מייסד וירג'ין גלקטיק. ברנסון יעריך את חוויית האסטרונאוט הפרטי. הוא עבר את אותם אימונים, הכנה  וטיסה כמו האסטרונאוטים העתידיים של וירג'ין גלקטיק. החברה תשתמש בתצפיותיו מאימוני הטיסה שלו ומניסיון טיסת החלל שלו כדי לשפר את חווית המסע לכל לקוחות האסטרונאוטים העתידיים.

הטייסים למשימה זו הם דייב מקאיי ומייקל מסוצ'י  טסים VSS Unity, ו CJ  Sturckow  וקלי לאטימר שיטיסו את המטוס הנושא ממנו תשוגר יוניטי.

בעקבות טיסה זו, בהתאם לנהלים הרגילים, הצוות ישלים את הבדיקות של כלי הרכב ובדיקת נתונים מקיפה, אשר תיידע את מתכנני השלבים הבאים בתוכנית טיסת המבחן. שתי טיסות מבחן נוספות מתוכננות לפני שהחברה מצפה להתחיל בשירות מסחרי בשנת 2022.

מייקל קולגלזייה, מנכ"ל וירג'ין גלקטיק, אמר: "הטיסה הבאה שלנו – מבחן הטיסה ה-22 של VSS Unity ומבחן הטיסה המאויש הראשון שלנו – היא עדות למסירות ולגאונות הטכנית של כל הצוות שלנו, ואני רוצה להודות תודה מיוחדת לטייסים ולמומחי המשימה שלנו, שכל אחד מהם יבצע עבודה חשובה. אני גם מודה ל סר ריצ'רד  על המומחיות ועל ההיסטוריה הארוכה של יצירת חוויות לקוח מדהימות יהיה לא יסולא בפז כפי שאנו פועלים כדי לפתוח את הפלא של מסע בחלל וליצור מסעות מעוררי יראת כבוד עבור הלקוחות שלנו."

סר ריצ'רד ברנסון אמר: "אני באמת מאמין  שהחלל שייך לכולנו. לאחר יותר מ-16 שנות מחקר, הנדסה ובדיקות, וירג'ין גלקטיק עומדת בחוד החנית של תעשיית חלל מסחרית חדשה, שאמורה לפתוח שטחים למין האנושי ולשנות את העולם לתמיד.  דבר אחד הוא החלום להפוך את החלל לנגיש יותר לכולם, אבל משימה קשה יותר היא עבור צוות מדהים להפוך את החלום הזה למציאות. כחלק מצוות מדהים של מומחי משימה, לכבוד הוא לי לעזור לאמת את המסע שהאסטרונאוטים העתידיים שלנו יבצעו ולהבטיח שנספק את חוויית הלקוח הייחודית שאנשים מצפים מווירג'ין."

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובות

  1. פשוט עצוב שחייבים לציין את העובדה שראו את עקמומיות כדוה"א, רק בשביל להוכיח לכמה מופרעים שהוא לא שטוח.
    אפשר להפסיק להתייחס לווירדוס האלה כבר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן