היום השלישי של משימת רקיע בתחנת החלל: סטיבה סיים חלק ראשון של ניסוי קריספר

לאורך היום, מבצע איתן סטיבה מגוון ניסויים מדעיים מתחנת החלל הבינלאומית, בשדה הרפואה מרחוק.

טקס קבלת הפנים לחברי צוות AX-1 עם הגיעם לתחנת החלל הבינלאומית בשבת. צילום: חברת אקסיום

בשעה 17:00 השלים איתן את חלקו הראשון של ניסוי הקריספר אשר ארך כארבע שעות, של החוקרים ד”ר דודו בורשטיין מביה”ס ע”ש שמוניס באוניברסיטת תל-אביב וד”ר גור פינס ממכון וולקני. בניסוי זה נבדקים רכיבים שונים של טכנולוגיית דיאגנוסטיקה בתנאי מיקרו-כבידה בתחנת החלל הבינלאומית. הצלחת הניסוי תתרום בכך שחוקרים יוכלו להשתמש במערכות הקריספר לדיאגנוסיטקה מדויקת של חיידקים ווירוסים שעלולים לתקוף אנשי צוות במשימות חלל ובעתיד אף לאבחן מחלות בחקלאות חלל.

רן לבנה, מנכ”ל קרן רמון, החוקרים המובילים את הניסוי והדוקטורנטים אשר הגו אותו, דן אלון ועמיתת המחקר, ד”ר קארין מיטלמן, הגיעו לחדר הבקרה במתחם משימת ‘רקיע’ וצפו באיתן מבצע את הניסוי בתחנת החלל:

ד”ר דודו בורשטיין מביה”ס ע”ש שמוניס באוניברסיטת תל-אביב מופיע בסרטון בחולצה אפורה, ד”ר גור פינס ממכון וולקני מופיע בסרטון בחולצה כחולה ורן לבנה, מנכ”ל קרן רמון בחולצה הירוקה.

בנוסף לניסוי זה, הושלם בשעות הבוקר ניסוי ה-Urinary Microbiome של החוקרים ד”ר בן בורסי מהמרכז האונקולוגי במרכז הרפואי שיבא וד”ר פול צ’אנג בבית החולים האוניברסיטאי תומס ג’פרסון בארה”ב – במסגרת ניסוי זה, יבחנו החוקרים את השינויים באוכלוסיית המיקרואורגניזמים המאכלסים את דרכי השתן של צוות Ax-1 לאורך כל שלבי מסעם לתחנת החלל הבינלאומית – לפני השיגור, בזמן המסע ולאחר החזרה לכדור הארץ. תובנות הניסוי יאפשרו פריצת דרך בהבנת הקשר הקליני בין אוכלוסיית המיקרוביום ובריאות מערכת השתן, ויאפשרו מתן טיפול רפואי הולם.

בשעה 18:00 החל ניסוי לזיהוי מרחוק של התפתחות מועקה רגשית ומצבי סטרס שמוביל ד”ר הראל בריס מהמרכז הרפואי שיבא – הקלינאים והחוקרים ב- ARC, המרכז לחדשנות רפואית בשיבא, במחלקה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי שיבא ושותפיהם באוניברסיטת תומס ג׳פרסון בארה״ב. במסגרתו, רותמים את ההזדמנות הייחודית במשימת רקיע לתחנת החלל הבינלאומית, על מנת לבדוק מתודולוגיה לניטור מרחוק של התפתחות מצוקה רגשית אשר מפותחת במרכז לחדשנות רפואית בשיבא, העושה שימוש באפליקציה חדשנית ובחיישנים מתקדמים. לאורך כל שלבי המשימה לחלל, צוות המשימה יעשה שימוש יומי באפליקציית R-CARE. האפליקציה, שפותחה במיוחד למשימה, מאתגרת ביצועים קוגניטיביים שונים המעריכים את רמת המתח ותחושת האמפתיה.