את הקפה שלכם- שתו אחרי ארוחת הבוקר, לא לפני…

על פי מחקר חדש, שיתואר כאן, קפה שחור חזק שיעיר אתכם היטב אחרי לילה של שינה טרופה או חוסר שינה, עלול לחבל בבקרה על רמות הסוכר בדם

ספל קפה. איור: shutterstock
ספל קפה. איור: shutterstock

על פי מחקר חדש, שיתואר כאן, קפה שחור חזק (כמו שאני אוהבת) שיעיר אתכם היטב אחרי לילה של שינה טרופה או חוסר שינה, עלול לחבל בבקרה על רמות הסוכר בדם.

חוקרים מהמרכז לתזונה, פעילות גופנית ומטבוליזם מאוניברסיטת באת' שבבריטניה, בדקו את ההשפעה של שינה משובשת וקפה-של-בוקר על שורה של סמנים מטבוליים שונים.

החוקרים הראו שבעוד שלשינה גרועה יש השפעה מוגבלת על המטבוליזם, שתיית קפה כדרך להתעורר ולהתאושש עלולה להשפיע לרעה על בוקרת הסוכר בדם.

חשוב לשמור על טווח תקין של רמות סוכר בדם כדי להפחית סיכון למצבים כמו סוכרת ומחלות לב. מכאן, שלתוצאות המחקר עשויות להיות השלכות בריאותיות מרחיקות לכת, במיוחד בהתחשב בפופולריות העולמית של קפה (שלא לדבר על קפה-על-הבוקר, למכורים קשים…)

לצורך המחקר שלהם, הפיזיולוגים באוניברסיטת באת' בקשו מ-29 נשים וגברים בריאים לעבור שלושה ניסויים שונים, בסדר אקראי:

באחד, המשתתפים התנסו בשנת לילה נורמלית והתבקשו לצרוך משקה ממותק (עם סוכר) מיד עם התעוררותם בבוקר.

בפעם אחרת, משתתפים התנסו בשנת לילה עם הפרעות (החוקרים העירו אותם כל שעה לחמש דקות…) ואז מיד כשהתעוררו קבלו את אותו משקה ממותק.

ופעם נוספת, משתתפים התנסו באותן הפרעות בשנת הלילה שלהם, אך משהתעוררו קבלו קפה שחור חזק, 30 דקות לפני שקבלו את המשקה הממותק.

בכל אחד מניסויים אלה, נלקחו דגימות דם מהמשתתפים לאחר שתיית המשקה הממותק (המשקה מכיל מספר קלוריות המשקף ארוחת בוקר אופיינית).

הממצאים הראו שלילה אחד של שינה עם הפרעות לא החריף את רמת גלוקוז/אינסולין בדם של המשתתפים בתגובה לארוחת הבוקר (המשקה הממותק), כאשר הושווה למשתתפים עם שנת לילה תקינה. מחקר קודם העיד על כך שכאשר מאבדים הרבה שעות שינה על פני לילות רבים יש לכך השפעה שלילית על המטבוליזם, כך שמעודד לראות ששנת לילה מקוטעת בלילה אחד (עקב למשל נדודי שינה, הפרעות רעש, תינוק חדש ועוד) אינה ברת השפעה משמעותית על רמות הסוכר בדם.

אולם, קפה שחור חזק שנצרך לפני ארוחת הבוקר מעלה באופן משמעותי את התגובה לארוחת הבוקר כפי שמתבטאת ברמת הסוכר בדם, בערך ב 50%. למרות שסקרים באוכלוסייה מעידים על כך שקפה עשוי להיות מקושר עם בריאות טובה, מחקר קודם הראה שלקפאין יש פוטנציאל לגרום להתנגדות לאינסולין. המחקר החדש כאן חושף אותנו לאמת העצובה, שתרופה עממית של שתיית קפה לאחר שנת לילה גרועה עשויה לפתור את הבעיה של תחושת ישנוניות אך עלולה ליצור בעיה חדשה ע"י הגבלת סיבולת הגוף שלכם לסוכר שבארוחת הבוקר שלכם.

פרופ' בטס מאונ' באת' מסביר: ידוע לנו שכמעט מחצית מאיתנו יקומו בבוקר, ולפני שיעשו כל דבר אחר, ישתו קפה. באופן אינטואיטיבי, ככל שאנו מרגישים יותר עייפים, הקפה שלנו נהיה יותר חזק… המחקר הנוכחי חשוב ויש לו השלכות מרחיקות לכת שכן עד כה היה לנו ידע מוגבל בנוגע למה שזה עושה לגוף שלנו, ובמיוחד למטבוליזם ולבוקרה על רמת הגלוקוז בדם.

מה שקורה זה שהבקרה על רמת הסוכר נפגעת כאשר הדבר הראשון שהגוף שלנו פוגש בבוקר זה קפה, במיוחד אחרי שנת לילה משובשת. נוכל לשפר את המצב ע"י כך שנאכל קודם ורק אז נשתה את הקפה, אם עדיין נצטרך אותו… המודעות לפרט קטן זה עשויה להיות חשובה לבריאותנו.

החוקר הראשי, הארי סמית', מוסיף: תוצאות אלו מראות שלילה אחד של שינה טרופה כשלעצמו לא החמיר תגובת גלוקוז/אינסולין בדם המשתתפים בתגובה למשקה ממותק בהשוואה לתגובה לאחר שנת לילה תקינה- ממצא משמח לרבים מאיתנו. אולם, להתחיל את היום לאחר שנת לילה גרועה עם קפה חזק- זו השפעה שלילית על מטבוליזם הגלוקוז ב-50%.

יש לנו עוד הרבה מה ללמוד על השפעות השינה על המטבוליזם שלנו, כמו למשל כמה הפרעות שינה נדרשות כדי לשבש את המטבוליזם שלנו ומהן חלק מההשלכות לטווח ארוך, כמו גם איך פעילות גופנית למשל יכולה לסייע ולהפחית את האפקט השלילי.

אם התעייפתם מקריאת הכתבה הזו, שתו קפה… אבל רק אחרי ארוחת הבוקר…

למאמר המדעי

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

8 תגובות

  1. חח העיקר שתבטלו את מסקנות המחקר כדי שתרגישו בנוח לא לשנות את ההרגלים שלכם.
    קפה זה סם (נהדר) שצריך לצרוך במינון ובתזמון נכון. לא רוצים, סבבה. רק אל תשקרו לעצמכם שזה בריא כי זה לא

  2. למי שלא הבין בשביל מה המחקר המיותר הזה אז הנה: דירוג של חוקרים באוניברסיטאות נקבע ע"פ מספר המחקרים שהם מפרסמים ומספר הציטוטים של המחקרים שלהם. לכן נעשים מחקרים שהם חסרי כל ערך ואף לא מופיע שם מכון המחקר בו נעשה המחקר החוקר וכו'. העיקר שיש מחקר והוא מצוטט ב"ידען" במקרה הזה.
    יופי, הצלחתם.

  3. אין שום קשר לתוספת סוכר בקפה. קפה גורם לשחרור קורטיזול שזה הורמון הדחק ואחראי על האנרגיה, הדופק, לחץ דם… הקורטיזול הופך את הגליקוגן שבכבד בחזרה לגלוקוז שמשתחרר לדם וזה גורם לשחרור אינסולין

  4. לא ברור מהכתבה האם שתו את הקפה עם סוכר או בלי… ממש לא רציני… אם שתו כולל סוכר, הבעיה היא הסוכר ולא הקפה!

  5. לא ברור לי מה הקשר בין "מחקר" תמוה זה לבין קפה. מדובר כאן בסוכר ולא בקפה.
    אני אמשיך לפתוח את יומי עם קפה. ממילא אינני ממתיק את האספרסו שלי.

  6. לא ניראה לי שמחקר המבוסס על 29 שותי קפה ובשלוש קטגוריות שונות הוא מחקר שיגרום לי לשנות את ההרגלים שלי.
    ומה על אלה שדווקא ישנו טוב?,
    מה עם אלה שעושים דיאטה?
    בקיצור- אני לא אשנה את הרגלי הקפה שלי
    נא להגיב בעדינות
    יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן