פטנט של חוקרים בטכניון יאפשר פיתוח אנטיביוטיקה חדשה, יעילה וזולה

חיידקים לא יכולים לפתח בפניה עמידות; הטכניון רשם פטנט על הפיתוח החדשני אשר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Chemistry & Biology

שער כתב העת 'כימיה & ביולוגיה'.

חוקרי הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון הצליחו לבנות “ספריה” של חומרים דמויי פפטידים המאפשרת לפתח אנטיביוטיקה חדשה, יעילה וזולה, אשר חיידקים לא יכולים לפתח עמידות בפניה.

“הפפטידים הם חלבונים זעירים הנמצאים בכל אורגניזם ומהווים חלק מהמערכת החיסונית – כולל זו של האדם”, מסביר פרופסור עמרם מור, העומד בראש המחקר. “הם מחזיקים מעמד בגוף זמן קצר בלבד, הנמשך בדרך כלל עד דקות ספורות”.

צוות החוקרים במעבדה מצא דרך לייצר חומרים דמויי פפטידים ששורדים בגוף במשך שעות רבות. עד כה לא פותח אף פפטיד אנטי-מיקרוביאלי שאושר על ידי ה-FDA (מינהל התרופות והמזון האמריקני). קיים מאמץ עולמי לפתח את הפפטיד כתרופה, כי הוא חומר פשוט ולא רעיל, הוא יכול לפעול נגד מגוון רחב של חיידקים פתוגנים (חיידקים גורמי מחלות) והחשוב מכל – לחיידקים קושי מובנה לפתח עמידות נגדו.

הפפטידים קיימים כמעט בכל תא ויש להם תפקיד חשוב במערכת החיסונית. ה”ספריה” שבנו חוקרי הטכניון מאפשרת להם לשלוט במבנה המולקולרי של החומר הדמוי פפטיד על ידי שינויים הדרגתיים, עד שהם מגיעים לתכונות האופטימליות של הפפטיד. בעבר הצליחו פרופסור מור ואנשיו להגיע לפפטיד בן 16 יחידות שעמד בהצלחה במבחני יעילות ורעילות בחיות מעבדה, ועתה, בעזרת הספריה, הצליחו להגיע לפפטיד בן ארבע יחידות, שהרבה יותר זול לייצרו ועם זאת הוא יעיל יותר מבחינת יכולתו להרוג ספקטרום רחב יותר של חיידקים. “העמידות שלו לא נפגמה”, אומר פרופסור מור. “הוא קטן יותר ולא פחות חזק. זה מקרב אותנו בצורה דרמטית לייצור תרופות אנטיביוטיות שהחיידקים לא יכולים לפתח עמידות נגדן”.

חוקרי הטכניון פרסמו את תוצאות עבודתם בגיליון האחרון של Chemistry & Biology, כתב העת המדעי מבית Cell, וחברת “ביוליין” הישראלית החלה כבר להשקיע בפיתוח תרופה. בשלב הבא מקווים חוקרי הטכניון להשתמש ב”ספריה” שבנו כדי לחזק תרופות אנטיביוטיות קיימות, שחיידקים כבר פיתחו נגדן עמידות.

1. משאני למדתי בחיים זה לעולם אל תגיד לעולם לא הכוונה עדיף להגיד יותר טוב ולא בילתי מנוצח

2. ל- ר.ח ואורי שהגיבו לפני.
    מתגובותיכם עולה רושם של סקפטיות ואף עוינות אמוציונאלית.
    אולי תסבירו את פשר תגובתכם. אצלי, כאחד שאינו מצוי בתחום, נוצר
    הרושם כי שניכם באים מתוך התחום הביו-כימי ואולי אף הינכם מצויים
    בעמדה תחרותית כלשהי לעומת הפרויקט המדווח. האם התרשמותי נכונה או שמא הפלגתי בדימיוני ??

3. מצטט: "אשר חיידקים לא יכולים לפתח עמידות בפניה"
    ותגובתי: Give me a f….n break!

4. המאמר רצוף שגיאות ומטעה. קודם כל כתב העת כימסטרי ביולוגי הוא עיתון בת של cell עם הרבה פחות אימפקט פקטור. דבר שני זה עוד מוקדם מדי לצאת בהצהרות מפוצצות "אין עמידים".