אתם אנשים נדיבים? כנראה שזה כתוב אצלכם בגנים

כך על-פי תוצאות מחקר חדש של ד”ר אריאל כנפו וצוות חוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית

האם אנשים הנוטים לנדיבות מתוכנתים לכך גנטית? ד”ר אריאל כנפו וצוות חוקרים מן המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, סבורים כי התשובה לכך היא בהחלט כן.
צוות החוקרים בחן שאלה זו באמצעות ניסוי בדמותו של משחק מקוון בו נדרשים הנחקרים להחליט האם לחלוק את כספם עם משתתפים נוספים. החוקרים מצאו כי נחקרים שבחרו להעניק את כספם לאחרים נבדלו גנטית ממשתתפים שבחרו להשאיר את כספם בידם.
בניסוי היו מעורבים 203 נחקרים ששיחקו מול שחקן אלמוני אחר “און-ליין”. כל שחקן יכול היה להחליט האם לשמור לעצמו סכום של 50 ₪ שניתנו לו בתחילה, או להעניק חלק ממנו, ואף את הסכום כולו, לשחקן אחר, שלא יכול היה להשיב לו טובה.
בשלב הבא של הניסוי, נלקחו מן הנחקרים דגימות ד.נ.א, שפוענחו והשוו לתגובותיהם כפי שנרשמו במהלך הניסוי. נמצא כי נחקרים שהחומר הגנטי שלהם מכיל וריאנט (גרסה) מסוים של גן הקרוי AVPR1a נטו לחלק מכספם לאחרים בכ-50 אחוז יותר (בממוצע) מאשר שחקנים שהדנ”א שלהם מכיל וריאנט אחר של אותו גן. תוצאות המחקר התפרסמו לאחרונה במהדורה המקוונת של כתב העת המחקרי “Genes, Brain and Behavior”, ויתפרסמו בקרוב בגרסה המודפסת של כתב העת.
“הניסוי סיפק את העדות הראשונה, למיטב הבנתי, לקשר שבין הבדלי ד.נ.א ואלטרואיזם אנושי אמיתי”, אמר ד”ר כנפו, שניהל את המחקר יחד עם פרופ’ ריצ’רד אבשטיין, פרופ’ גרי בורנשטיין ותלמיד המחקר שלמה ישראל מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית.
הגן AVPR1a מקודד לייצור קולטן (רצפטור) שמאפשר להורמון וזופרסין (Vasopressin) לפעול על תאי מוח. הורמון זה מעורב בתהליכים של יצירת קשרים חברתיים. החוקרים מצאו נטייה רבה יותר לאלטרואיזם בקרב נחקרים שבהם המקטע בגן AVPR1a, הקרוי “אתר מקדם” (promoter), היה ארוך יותר. האתר המקדם הוא החלק בגן שמאפשר למנגנון התאי להתאחד עימו ולקבוע איזו כמות של חומר תורשתי תיוצר הלכה למעשה. במקרה של הגן AVPR1a, אתר מקדם ארוך עשוי לגרום לפעילות מוגברת של הגן.
“הממצאים יוכלו לעזור לביולוגים לחקור ולהבין את ההתפתחות ההיסטורית של האלטרואיזם”, טוענים המדענים. עוד הם מוסיפים כי: “גרסא מסוימת של הגן AVPR1a קיימת גם אצל מכרסמים מסוג נברנים, וגם אצלם גן זה אחראי על קידום קשרים חברתיים. עובדה זו מעלה את האפשרות שלאלטרואיזם שורשים עמוקים בהיסטוריה הגנטית של היצורים החיים, אשר מתבטאים בהבדלים בין בני אדם”.

1. ?–?” ?™?•?×?¨ ? ?¨??” ?œ?™ ?—?™? ?•?š… ?œ?›?Ÿ ?–?” “?ž?•?¨?©”.. =\

2. וזה מה שנקרא קישקוש מהתחת עוד מחקר הזוי.
    מעניין יותר כמה כסף מרוויחים החוקרים.

החוקרים עשו בדיקת השוואה על מספר גדול של גנים שונים כדי למצוא גן חריג שיוכיך את המחקר ההזוי שלהם.
    כך שמבחינה סתטיסטית על 203 איש זה ממש בדיחה למצוא גן ב 50 אחוז יותר (בממוצע).

וכך בדיוק נראים כול המחקרים שנועדו להפיג את השעמום של החוקרים ולהוסיף עוד כמה ג’ובות לכיסם.