סיקור מקיף

בסיביר נמצאה גופת ממותה צמרית שדם זרם ממנה

החוקרים מאוניברסיטת צפון מזרח רוסיה מעריכים כי גילה של הממותה הוא בין 10-15 אלף שנה וכי ככל הנראה בדמה היו חומרים נוגדי קפאון * הגילוי העלה שוב את סוגיית שיבוט הממותות, אך צריך לזכור כי עד כה נכשלו כל הנסיונות

ממותה צמרית. דגם מתצוגה במוזיאון בקולומביה הבריטית שבקנדה. מתוך ויקיפדיה
ממותה צמרית. דגם מתצוגה במוזיאון בקולומביה הבריטית שבקנדה. מתוך ויקיפדיה

הממותה הצמרית, סמל לאחת ההכחדות הראשונות שככל הנראה בוצעו בידי האדם לפני כ-4,000 שנה בשל ציד יתר, עשויה, אם כי בסיכוי מאוד נמוך, לחזור לחיינו באמצעות שיבוט, לאחר שדם נוזלי נמצא בגופתה של ממותה שקפאה בסיביר.

.החוקרים מהאוניברסיטה של צפון מזרח רוסיה ביאקוצק גילו נקבת ממותה שנקברה לפני 10-15 אלף שנה קבורה באי לאחובסקי, לא הרחק מהחוף. המדענים אמרו כי מגופה של הממותה נזל נוזל כהה.

שרידי רקמת השריר שנמצאה מחוץ לגוף הכילה בשר שצבעו כצבע בשר טרי. הסיבה לשימור היא שהחלקים התחתונים של גוף הממותה שכנו בתוך קרח טהור” אומר סמיון גריגורייב, ראש המשלחת ומנהל הנהלת מוזיאון הממותות באוניברסיטה בהודעה לעיתונות שהוציאה האוניברסיטה.

“הדם היה כהה מאוד, השריר נמצא בחלל בקרח מתחת לבטן הממותה וכשמשכנו אותו הדם החל ליזול החוצה. למרבה המזל, הטמפרטורה בחוץ בעת החפירה היתה בסביבות מינוס שבע עד מינוס 10 מעלות, יתכן שבדם הממותה היו חומרים נוגדי קפאון.

ואולם נסיונות קודמים שנעשו בשיבוט ממותות שנמצאו קפואות בקרח העד נכשלו, לרבות נסיון שנעשה בידי חוקרים יפנים לפני מספר שנים. כדי שניתן יהיה לשבט ממותה יש צורך בהחדרת החומר הגנטי שלה לביצית מרוקנת של פילה והחדרתה לרחם הפילה, דבר שכשלעצמו מסובך, גם אם היה מדובר בחומר גנטי מימים אלה ולא בכזה שנשאר בהקפאה במשך 10,000 שנה.

בספטמבר 2012 מסרו חוקרים מרוסיה ודרום קוריאה כי גילו שרידי רקמות ממותה קבורים בעומק של מספר מטרים מתחת לקרח העד במזרח סיביר שעשוי היה להכיל תאים חיים ואולם מספר התאים היה נמוך מכדי שניתן יהיה להשיג שיבוט מוצלח.

לידיעה ב-CNN

לידיעה באתר Russia Today

69 תגובות

  1. זה נראה בדיוק כמו פיל…. מדע=תיאוריה, תיאוריה= מפה, מפה זה לא השטח!!! יכולה להיות מפה פיזית, גאולוגיית וכו’.. אתם לא יכולים להגיד בכזו וודאות שזה מה שזהיש אדם שחי בזמן הזה וסיפר לכם?? לא, כי העולם קיים כ6000 שנה

  2. ר.ח רפאי.ם,
    פשלן ובכיין קדימה, בוא נבקש מאבי לחסום. אני לא קיללתי אפילו פעם אחת ואילו אתה עושה זאת שוב ושוב. אם יחסמו מישהו זה יהיה אותך .אילו אתה התחלת עם האיומים, והקשקושים ואתה תמשיך לקבל ממני תגובות עד שתפסיק.
    עכשיו, נגב את הרוק, שתה משהו, תרגע ולך לגלוש במקום אחר

  3. הרבה דברים משותפים? אז לדעתך אני מתקן אותו כי אני חושב אותו דבר כמוהו? החלטת להעליב אותי בכוונה? 🙂

  4. חברה, אנא, די!
    אם תקראו איש את דברי רעהו בנושאים ענייניים אני בטוח שתמצאו הרבה דברים משותפים.
    חבל לתת למפולת העלבונות הזאת להימשך כי שום דבר טוב לא יצא ממנה.

  5. בנתיים ראיתי ששמעת בקולי ורצת כפי שהצעתי לך. אני מקווה שגם למדת משהו בדרך ושאתה תפסיק להיות כזה אידיוט. בהצלחה
    אגב, אם לא תפסיק לזבל כאן נצטרך להגיד לאבי ב. שיחסום אותך.

  6. ר.ח רפאי.ם
    “מה אתה אומר לי לרוץ”, “מה אתה אומר לי לרוץ” , “תראו הוא הוא הוא אמר לי לרוץ”. נקה את הרוק מהפה, שתה משהו, תרגע ואז תרוץ או תקפוץ.
    אגב, הרסת את התגובה שלך עם emoticon. אם אתה יורד על אנשים, לך עד הסוף. פשלן.

  7. אתה חושב שמכאל כתב תגובה? אז רוץ… מה אתה אומר לי לרוץ? איזה אידיוט אתה שמוליק. נראה שאתה גם סובל מרגשי נחיתות בגלל שכמעט כולם כאן שמים אותך בכיס הקטן ואתה לא יודע מה לעשות :))

  8. נכון.
    ערכתי חיפוש קצר בגוגול, והבנתי שבאבא זה ‘אבא’ ו- בבא זה ‘שער’. יש גם את ‘סבבה’ אבל זה לא קשור לדיון.

  9. קפצתי לרגע וראיתי את הדיון הלשוני.
    חשבתי שמעניין לציין שמן המילה בבא בארמית נגזרה גם המילה הערבית ל”שער”:
    באב אל וואד => שער הגיא

  10. בנימין,
    אז אלוהים דובר ארמית?
    הוא לא יודע שאם אתה רוצה לשכנע אנשים, אתה צריך להיות דובר אנגלית?

  11. לשמוליק
    אם רצית להמשיך ולהתחכם (ואולי קצת להתנשא) על השטויות של זהר
    הרי שבבא (שלוש האותיות הפותחות בשלוש המילים הראשונות
    בתנ”ך) פירושו שער בארמית (בבא קמא, בבא מציעא ובבא בתרא
    במשנה) כלומר התחלה……ככה לא מנצחים בוויכוח.

  12. אבי, שאנשים בפאניקה, הם משקרים. אם האמת היתה לצידו הוא לא היה נזקק לטריקים עלובים ופתטיים כאלו

  13. לוי זוריק
    אין קשר בין אבולוציה לרצון. הג’ירפות הגבוהות יותר מצאו יותר אוכל ולכן התרבו יותר. זה קרה לאט מאוד ושאר הגוף התפתח במקביל.
    אבולוציה זה דבר פשוט.
    את מי זה מעניין שג’ירפה כשרה?

  14. מעניין.
    דרךאגב אןלי משהוא יודע מה עם הבצים שמצאו בסין דהיינו לאן התקדם המחקר?

  15. זוהר, לא מספיק התגובות שלך טיפשיות (ק קש קשק קשקו קשקוש בלבוש) אתה מפצל אותן למאה חלקים כדי להציף את האתר. זה מנוגד לכללי האתר ואם אתה לא רוצה להיחסם תגיד את השטויות שלך בפעם אחת.

  16. 1. גלגול העיניים והיתממות היא שלך פשוט, פושעת. בימי קדם, אישה שנאנסה אינה עוד בתולה, אביה לא יכל למצוא לה חתן ולכן נוצר הכלל הנוראי והבלתי מוסרי הזה של לחתן אותה לאנס. שמע, אני לא רוצה להדרדר כאן במילים אבל האם אתה היית מחתן את בתך לחלאה שאנס אותה? בנוסף, כתבת את השטות “אם היא רוצה”. אם היא רוצה??? אתה חושב שפעם היו לנשים רצונות? אתה חושב שמישהו פעם ספר אישה בתור משהו? נמאס מההיתממות המזעזעת הזו. אף אחד לא ספר נשים ואף אחד לא התעניין בה שיש להן לומר כך שלפטור את עצמך בכך שכתבת “אם היא רצתה” מראה לי שחונכת היטב בלירוק את הזוועות שלך בלי לעצור לחשוב על מה הן אומרות.
    בנוסף, קרא מחקרים על אונס, קרא מה זה מעולל לנפש הנאנסת. חוסר מוסריות ממדרגה ראשונה.

    2. כתבתי: רצח של הנאנסת במידה והיא נאנסה בעיר ולא השמיעה קול. מתוך: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%A1 (האונס בתורה): במקרה של אונס נערה מאורסה בעיר, גוזרת התורה מוות על האנס ועל הנאנסת. חוסר מוסריות ממדרגה ראשונה… קרא ותהנה. אני מקווה שארוסתך לעולם לא תיאנס.

    3. קרא היטב את דין נערה שבגדה בבעלה ודין אישה שבגדה בבעלה. קרא זאת מתוך הלינק הראשון שצרפתי. חוסר מוסריות ממדרגה ראשונה.

    4. אני שמח שאתה לפחות לא מתווכח על נושא העבדות שהתורה כל כך מפרטת במקום לאסור לחלוטין. אם התורה הייתה אוסרת על עבדות, האפריקנים לא היו סובלים סבל בלתי ניתן לתיאור מאות בשנים.

    כל זה מראה לי עד כמה התורה נכתבה בידיי גברים על מנת לשרת גברים בלי כל התערבות על אנושית. אלוהים בחיים לא היה חותם על מסמך כל כך מזעזע באי מוסריותו ואני כל כך שמח שאנחנו לא חיים היום תחת חוקי התורה וגם אתה שמח בכך, זה ברור לגמרי. כולי תמיהה כיצד אתה עדיין משתמש בעינייך הרי גלגול העיניים המטורף שלך היה צריך לנתק את הרשתית מהקרנית.

  17. מהאות ת הראשונה של בראשית 50 אותיות עד לאות ו משם 50 אותיות עד לאות ר עוד 50 אותיות תגיע לאות ה יצא תורה אותו דבר גם בחומש שמות כל 50 אותיות מרכיבות את המילה תורה גם בחומש במדבר וגם בחומש דברים רק הפוך בשניי החומשים האחרונים הרות בחומש האמצעי כל 50 אותיות מרכיבות את שם השם מה יצא תורה תורה ה הרות הרות (לא רוצה לכתוב שם השם באמצע)אל מול פני המנורה יאירו (אם תרצה עוד צרופים דבר אתנו בא לישיבה;)

  18. מפרשי התורה מלמדים שלאנוס זה כמו לרצוח ולכן מותר להרוג אנס בעת שאונס על פי דין תורה אז שמוליק מספיק לנסות להכפיש את התורה בשקרים

  19. דברים כב ״ומת האיש אשר שכב עימה לבדו ולנערה לא תעשה דבר כי אין לנערה חטא מוות כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה״

  20. אגב לאנס גם אסור לגרש אשה שהוא אונס אם היא לא מסכימה דבר שאמור לגרום לאנס לא לאניס כמו הקנס

  21. התורה אומרת שאם אתה רואה אנס בביצוע מותר להרוג אותו כן היא מלמדת את הנערה לצעוק ולהתנגד ולחתן אותה אם האנס זה רק במקרה שהנערה רוצה אז לפחות תגיד את כל מה שהתורה אומרת ואל תוציא דברים מהקשרם

  22. לשמוליק או שמואל יש גם הרבה דברים טובים באנשים של פעם בבא זה שער בארמית אחלה שער פתיחה רק בסוף צריך למצוא את האמת וכן צריך לתאם את כל החתיכות של הפאזל בשביל לראות אותה צריך לראות את כל התמונה אגב זו הסיבה שהמילה אמת מתחילה באות א הראשונה באותיות האות מ איפה שהוא באמצע והאות ת בסוף בניגוד לשקר אותיות צמודות איפה שהוא בסוף צריך לראות את כל התמונה אתה מתעלם מהעבר ומעוות את התורה שלא למדת ואם למדת רק עיוותים אגב התורה הראשונה שאמרה שיש לשמש נרתיק הרבה לפניי המצלמות המשוכללות פסוק מפורש בתהילים ״לשמש שם אוהל ״וכן״שמש ומגן״ המדרש אומר שעתיד הקדוש ברוך הוא להוציא חמה מנרתיקה וללהט הרשעים

  23. ויכוחי דתיים – אתאיסטים זה הטרולינג הכי גדול באינטרנט
    הבא אחריו ויכוחי ימנים – שמאלנים

  24. אם מישהו בדף אחר עוד מחפש הוכחות לנזק המוחי שגורמת הדת הוא מוזמן לקרוא את התגובות שנוספו כאן לאחרונה

  25. אבי ניסיתי כבר מספר פעמים לשלוח הודעה עם קישור (לפעמים רק בשם המשתמש אפילו לא בתוכן) הדף עושה ריענון וההודעה לא מופיעה, גם לא רשום שהיא נקלטה במערכת וממתינה לאישור.

  26. זוהר, נס – עם כמה סוכר.
    אתה לא מבין שאתה פתטי עם הגימטריה שצריך דמיון עקום כדי בכלל לראות אותה, זה נקרא בלשון העם CHERRY PICKING. משהו שבמקרה מתאים (בערך) לחיפוש שלך הולך, אבל אתה מתעלם מעוד עשרות צירופים אחרים שלא מתאימים. חוץ מזה שכתוב בראשית ברא אלוהים.

  27. זוהר,
    זה כל כך מגוחך, שזה מצחיק.
    זה הטיעון? זו הרמה? מילא אם זה היה יוצא “אמת” אבל זה יוצא “תאם”, ואכן אתה באמת מתאים בכל פעם מחדש את התורה כך שתתאים למדע ולמציאות.
    אגב, האתיות הראשונות יוצאות בבא, אז בבא, אתה תמשיך לבזבז זמן בלנסות להעריץ אנשים שחיו לפני אלפי שנים בלי לדעת שכדוה”א סובב סביב השמש, שהיו דינוזאורים, שבסין כבר ידעו קרוא וכתוב, עדיין להיות פוליגמיים (כי היהדות היא דת פוליגמית, אבל אולי זה בעצם סבבה לנו הגברים), לקבל את העבדות כי היא מותרת בתורה, עדיין להיות על המשמר כנגד מכשפות כי חובה להרוג מכשפות, עדיין למכור בנות בנות 12 לאנסים (היי, כל עוד האבא מקבל פיצוי, אז סבבה) ועדיין לקבל בשוויון נפש רצח של נאנסת אם היא נאנסה בעיר ולא השמיעה קול ואנחנו נמשיך לעשות מדע ולהתקדם.

  28. לניסים היקר אך הטועה לא לחינם השלושה מילים הראשונות בתורה בראשית ברא אלוקים מסתימות באותיות אמת כל נסיון להכחיש את זה רק תירוץ תחשוב על זה רגע אולי גם אתה צריך נס

  29. ההנדסה לאחור של אנשים דתיים את התורה כך שתתאים למדע היא פתטית, מעליבה וללא ספק עצלנות מנטלית ממדרגה ראשונה.

    בכל מקרה, אני שוב רוצה להציג את ההרצאות המאלפות של לורנס קראוס וכך, מי שרוצה קצת להתקדם ולראות כיצד המדע מייתר לחלוטין את אלוהים האישי, מוזמן לצפות בכמה הרצאות מאלפות של שלו:
    http://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg – ההרצאה המכוננת הראשונה בנושא a universe out of nothing
    http://www.youtube.com/watch?v=ly6xDuwjLD8 – הרצאה באותו הנושא שניתנה לאחרונה בשבדיה
    http://www.youtube.com/watch?v=PL84Yg2dNsg – דיון מרתק על ההרצאה בשבדיה. אם אין לכם הרבה זמן, תראו את זה.
    http://www.youtube.com/watch?v=rHPQKWCVPsg – הרצאה שלו כולל שאלות ותשובות בסיום. מרתק

  30. דתי אחד
    יש עקרון מאוד פשוט במדע שאומר – ברגע שאתה מתחיל להמציא סיפורים כדי להתאים את המציאות לתיאוריה אז כנראה שיש בעיה בתיאוריה.

    זה בדיוק כמו האפיציקלים של תלמי שנועדו להתאים תיאורה שגויה למציאות.

    תחשוב על זה רגע – השורה הראשונה בתורה היא שטות גמורה. מאותו רגע זה רק תירוצים…..

  31. ויברא את תנינים הגדולים(זוחלים גדולים בתורה תנין פרושו זוחל כמוכח בהמשך) והדרך היחידה שניתן לפרש שזה דינוזאורים בתרגום זוחלים איומים מפניי שכל החיות שמתוארות בבריאה הם אבות משפחות כגון דגים עופות תנינים גדולים בהמות וחיות לא כתוב סנאי למשל או אריה וכמו שרואים בהמשך בספר שמות עם משה שנהפך המטה לתנין ורק אחריי כמה פעמים שמוזכר שהמטה הפך לתנין בסוף מוזכר רק פעם אחת כשאמר ה למשה קח את המטה אשר היה לנחש מפניי לפניי כתוב על המטה רק ויהי לתנין כמה פעמים והכוונה שהפך המטה לזוחל ואחריי מפרש הכתוב לאיזה זוחל ממשפחת הזוחלים נחש כמו שיש הרבה בתורה בסדר הקורבנות צאן ואחריי מפורש כבש למשל

  32. אגב למי שלא למד גבהו של בית המקדש נקבע בגלל דינוזאור 50 מטר שהם 100 אמה מפניי שדוד המלך עלה על דינוזאור בימים אלו נקראו רמים ( דבר שמסביר איך במערות בספרד וכן בהימליה מצאו על הקירות ציורים קדמונים של דינוזאורים ובחלקם אדם רוכב עליהם סוגים רבים של דינוזאורים בדיוק מרבי להדמית המדענים לגביי הדינוזאורים דבר שמשאיר שאלה על המדענים איך הם מתארכים את האדם זמן רב אחריי הדינוזאורים) וכמו שאמר דוד בתהילים הושיעני מפי אריה מקרני ראמים עניתני ועל פסוק תהילים זה יש מדרש מלפניי 2000 שדוד עלה על הר בעת שהיה רועה צאן וההר התרומם כשהיה עליו והתפלל אל ה והצילו וה שלח אריה וכשראה האריה כרע הראם ועדיין פחד דוד מהאריה והתפלל הושיעני מפי אריה כשם שמקרניי רמים עניתני ונחלקו בגמרא שני אמוראים מלפניי יותר מ1500 שנה חד אמר לאורכו מדדו וחד אמר להיקפו מדדו שניהם מסכימים שהתנה עם בורא עולם שיבנה לו בית המקדש כגודל הרם הגדול ביותר שיש בעולם אם יצילו מזה הראם ומסכימים ללא מחלוקת שבנה בית 100 אמה כגודל הרם הגדול בעולם 50 מטר זה הגודל של ברונטוזאור שהמדענים מגדירים הגדול בדינוזאורים רבנו סעדיה מלפניי יותר מ800 שנה מלמד מה ההבדל בין ראם לרם ומסביר שנקרא רם על שם גודלו הרם ושלראם יש גם קרניים הגדולות ביותר שהיה איי פעם ליצור חי ושנראה כמין קרנף מעניין שצריפורגן עם השניי קרניים לא זוכר את שמו הצריפורגן בעל 3 אבל זה עם ה2 מקוטלג אצל המדענים כחיה בעלת הקרניים הכי גדולה שאי פעם היתה ושביתה הכי נפוצה בעולם

  33. אגב לטועה שכתב ששפן לא מעלה גרה יראה ויווכח שכן יש לו תוספתן גדול שמעביר בו האוכל לעיכול נוסף וכן ארנבת יש לה שניי מעיים של צואה אחת מהם מוציאה כעין עיגולים שעירים שאותם אוכלת הארנבת לעיכול נוסף שזהו העלת גרה אולי לא בדרך הרגילה אבל עדיין באופן קבועה יש לאלו החיות עיכול נוסף ואגב זו הסיבה מציינים חכמי התורה שכל אחד מאלו החיות עם סימן טהרה אחד קיבלו כל אחד פסוק שונה ולא נכתבו שלשת מעלי הגרה בפסוק אחד לרמוז ששונים הם בדרך העלת הגרה

  34. ותתשעג זהו רק מספר העולם מהווצרות אדם וידוע שעוד בבראשית הנוכחי אמרו שכל יום בבריאה שכול כעידן ועידנים

  35. גם אנחנו ביחס לאנשים שהיו בעולם הקודם יותר רחוקים מחיה וקרובים לאדם מלשון אדמה לעליון יש כאלה שרוצים להיות רק אדמה ועפר

  36. לידעתכם,המדע עדיין בחיתוליו לגבי התורה ואת המדע אפשר לסתור אלפי פעמים ואת התורה לא ניתן לסתור אפילו פעם אחת וגם לא יקום האדם שיסתור אפילו פסוק בתורה וזאת מפני שהיא לא מעשה ידי אדם והיא נצחית וכל השאר זה רק חיקוי .ובקשר לממותה או חיות גדולות אחרות שנכחדו מזמן ומוצאים כיום את שרידיהם. כל הענין הוא שבזמן המבול לא רק האדם עשה את המעשים המתועבים ביותר שלא עם מינו אלא גם החיות הלכו שלא עם מינם ולכן נוצרו מוטציות כאלה וסוגים אחרים למניהם שמוצאים כיום המדענים במקומות שונים .ודרך אגב אפשר לקרוא על החיות הנ”ל גם בגמרא מזכירים אותם מ”ס תנאים קדמונים ואין שום סתירה בין המדע לתורה אלא רק לגבי מ”ס השנים שאפשר להסבירו בכך שפצצת האטום בעיר הירושימה הזקינה את האדמה במיליון שנה אז ודאי שכל מדען שהוא לא טיפש מבין שהפצצה היתה רק לפני כמה עשרות שנים וכן כיום הרוב הגדול של המדענים בעולם הגיע למסקנה [ע”י בדיקות של פחמן ומערות של נטיפים ועוד] הם הגיעו למסקנה ברורה שלעולם הזה אין עדיין ששת אלפים שנה .ואנחנו צריכים להיות גאים בתורה שלנו שהיא נצחית ושכל השאר זה רק חיקוי וכל הרוצה להתעמק בה מוזמן והוא יגלה להפתעתו שהכל כתוב בתורה. תודה.

  37. עוד בקשר לגיל העולם חוץ מהעולמות שחרבו לפניי העולם הזה אגב העולם הקודם הכיל תתקעד דורות שהיו נחותים מאתנו (דבר שאולי יכול להסביר את מציאת אנשים הדומים לקופים לוץ מההסבר שנתנו חז״ל שדור אנוש והפלגה הפכו לקופים בגלל כל מני חטאים חלקם יותר דומים לקופים וחלקם יותר לאדם כל אחד לפי חטאו הסבר מלפניי 2000 שנה שמצדיק את קרבת הגנטיקה של ה80 אחוז דמיון גנטי בין אדם לשימפנזה )כמו שאנחנו נחותים מצדיקים בעולם הבא שהם כבר לא יהיו אנשים כמו כאן אלא יקפצו עוד כמה שלבים בלהידמות לבורא עולם

  38. בקשר לגיל העולם כבר כתבו גם בזוהר וגם במדרש שברא הקדוש ברוך עולמות והחריבן וזאת הסיבה שהיה תהו ובוא ומתוך התוהו ברא עולם חדש וידוע לדורשי רשומות ספריי הקודש שזה העולם ה4 ורמוז באות ב הראשונה בבראשית שיש לה 4 תגין במקום תג 1 שלא כמו בכול אות ב בתורה בשאר מקומות בתורה שהריי אותיות בדק חיה יש להם רק תג אחד אבל אות הב הראשונה בבראשית היא גם גדולה וגם קיבלה 4 תגין וכמו שפירש בעל תפארת ישראל שהקוץ האחורי של האות ב מצביע על העולמות שהיו לפניי העולם הזה וזאת הבראשית ה4 כמו שיהיה בראשית 5 בעולם הבא צריך לעבוד כדיי לקבל כרטיס כניסה

  39. פירוש המשנה לרמב”ם מסכת סנהדרין פרק י משנה א:

    וממה שאתה צריך לדעת שדברי חכמים עליהם השלום נחלקו בהם בני אדם לשלש כתות.

    הכת הראשונה והם רוב אשר נפגשתי עמהם ואשר ראיתי חבוריהם ואשר שמעתי עליהם, מבינים אותם כפשטם ואינם מסבירים אותם כלל, ונעשו אצלם כל הנמנעות מחוייבי המציאות, ולא עשו כן אלא מחמת סכלותם בחכמות וריחוקם מן המדעים, ואין בהם מן השלמות עד כדי שיתעוררו על כך מעצמם, ולא מצאו מעורר שיעוררם, ולכן חושבים הם שאין כונת חכמים בכל מאמריהם המחוכמים אלא מה שהבינו הם מהם, ושהם כפשוטם, ואף על פי שיש בפשטי מקצת דבריהם מן הזרות עד כדי שאם תספרנו כפשטו להמון העם כל שכן ליחידיהם היו נדהמים בכך ואומרים היאך אפשר שיהא בעולם אדם שמדמה דברים אלו וחושב שהם דברים נכונים, וכל שכן שימצאו חן בעיניו. והכת הזו המסכנה רחמנות על סכלותם לפי שהם רוממו את החכמים לפי מחשבתם ואינם אלא משפילים אותם בתכלית השפלות ואינם מרגישים בכך, וחי ה’ כי הכת הזו מאבדים הדר התורה ומחשיכים זהרה, ועושים תורת השם בהפך המכוון בה, לפי שה’ אמר על חכמת תורתו אשר ישמעון את כל החוקים האלה וכו’, והכת הזו דורשין מפשטי דברי חכמים דברים אשר אם ישמעום העמים יאמרו רק עם סכל ונבל הגוי הקטן הזה. והרבה שעושין כן הדרשנין המבינים לעם מה שאינם מבינים הם עצמם, ומי יתן ושתקו כיון שאינם מבינים מי יתן החרש תחרישון ותהי לכם לחכמה, או היה להם לומר אין אנו יודעים מה רצו חכמים בדברים אלו ולא היאך פירושו, אלא חושבים שהבינו, ומעמידים את עצמם להבין לעם מה שהבינו הם עצמם לא מה שאמרו חכמים, ודורשין בפני ההמון בדרשות ברכות ופרק חלק וזולתם כפשוטם מלה במלה. והכת השניה גם הם רבים והם אותם שראו דברי חכמים או שמעוהו והבינוהו כפשטו, וחשבו שאין כונת חכמים בכך אלא משמעות פשטי הדברים, ולכן זלזלו בו וגנוהו וחשבו למוזר מה שאינו מוזר, וילעיגו על דברי חכמים לעתים קרובות, וחושבים שהם יותר נבונים מהם ויותר זכי רעיון, ושהם עליהם השלום פתיים חסרי דעת סכלים בכל המציאות, ואינם משיגים שום דבר כלל, ורוב מי שנפל במחשבה זו אותם הטוענים שהם רופאים, וההוזים במשפטי המזלות, לפי שהם לפי דמיונם פקחים חכמים פילוסופים וכמה רחוקים הם מן האנושות אצל הפילוסופים האמתיים. והם יותר סכלים מן הכת הראשונה ויותר פתים, והם כת ארורה שהתפרצו כלפי אנשים רמי המעלה שכבר נודעה חכמתם אצל החכמים. ואלו הכשירו את עצמם במדעים עד שידעו איך כותבים את הדברים בענינים האלהיים וכיוצא בהם מן המדעים להמון ולחכמים, ויסגלו לעצמם את החלק המעשי של הפילוסופיא, כי אז היו מבינים אם החכמים חכמים או לאו, והיו מובנים להם עניני דבריהם.

    והכת השלישית והם חי ה’ מעטים מאד עד שאפשר לקרוא להם כת כמו שאפשר לומר על השמש מין, והם האנשים שנתבררה אצלם גדולת החכמים וטוב תבונתם במה שנמצא בכלל דבריהם דברים המראים על ענינים אמתיים מאד, ואף על פי שהם מעטים ומפוזרים בכמה מקומות בחבוריהם הרי הם מראים על שלמותם והשגתם את האמת. וגם נתברר אצלם מניעת הנמנעות ומציאות מחוייב המציאות, וידעו שהם עליהם השלום לא דברו דברי הבאי, ונתברר אצלם שיש בדבריהם פשט וסוד, ושכל מה שאמרו מדברים שהם בלתי אפשריים אין דבריהם בכך אלא על דרך החידה והמשל, וכך הוא דרך החכמים הגדולים, ולפיכך פתח ספרו גדול החכמים ואמר להבין משל ומליצה דברי חכמים וחידותם, וכבר ידוע אצל חכמי הלשון כי חידה הם הדברים שענינים בסודם ולא בפשטם וכמו שאמר אחודה נא לכם חידה וכו’, לפי שדברי כל בעלי החכמה בדברים הנשגבים שהם התכלית אינם אלא בדרך חידה ומשל, ומדוע נתפלא על שחברו את החכמה בדרך משל ודמו אותם בדברים שפלים המוניים, והנך רואה החכם מכל אדם עשה כן ברוח הקדש כלומר שלמה במשלי בשיר השירים ומקצת קהלת, ומדוע יהא מוזר בעינינו לפרש את דבריהם ולהוציאם מפשטן כדי שיהא תואם את המושכל ומתאים לאמת ולכתבי הקדש, והרי הם עצמם מבארים פסוקי הכתובים ומוציאים אותם מפשוטם ועושים אותם משל והוא האמת, כפי שמצאנו שאמרו שזה שאמר הכתוב הוא הכה את שני אריאל מואב כולו משל, וכן מה שנ’ הוא הכה את הארי בתוך הבור וכו’ משל, ואמרו מי ישקיני מים ושאר מה שאירע כל זה משל. וכן ספר איוב כולו אמר אחד מהם משל היה ולא ביאר לאיזה ענין נעשה המשל הזה. וכן מתי יחזקאל אמר אחד מהם משל היה ורבים כאלה.

  40. דתי אחד:
    אלו שטויות.
    זו בסך הכל התחמקות.
    מי שקורא מה כתוב שם מבין מה רצו לומר ודתיים שרואים שזה לא מסתדר ממציאים שזה סתום.
    סתום מי שמאמין לזה.
    אגב, זה שהארנבת מעלה גירה כתוב בתורה.
    זה שהפרת והחדקל יוצאים ממקור משותף כתוב בתורה.
    זה שהיה מבול שהציף את כל כדור הארץ (ושכמות המים הנחוצה לכך הייתה ממשיכה לכסות את כל כדור הארץ לעולם) כתוב בתורה.
    כתוב שם גם שהשמש עצרה בגבעון למרות שהשמש לא סובבת את כדור הארץ ואילו היו עוצרים את סיבוב כדור הארץ הוא היה נהרס כולו.
    כתובות שם אינסוף שטויות.

  41. למיכאל:
    סיפור הבריאה בספר בראשית הוא סתום, כלומר- לא מפורש. גם חז”ל עמדו על כך ואמרו “להודיע כח מעשיו לבשר ודם אי אפשר לכן סתמה התורה ‘בראשית'”. ובתרגום לעברית בת זמננו- “לא ניתן להסביר את המושג בריאה לבני אדם כיוון שמהיותם בני אדם, אין להם את הכלים להבין את זה. לכן התורה סתמה את סיפור הבריאה ולא פרשה אותו (כלומר, הנתונים שם לא באים לבטא תהליכים טבעיים שקרו). מה שאתה כאדם צריך לדעת הוא שהקב”ה ברא את העולם. איך? זה תפקיד המדע לגלות ולהסביר” (עד כאן התרגום). לגבי גיל העולם- המקור הוא ברייתא (דברי תנאים) שעושה חישוב לאחור ע”פ השנים המפורשות בתורה (גילאים, תקופות ושנים שעברו וכו’). גם המניין הזה (שכפי שכבר אמרתי בתגובה הקודמת, נכנס לשימוש בתקופה מאוחרת מאוד) אינו מתייחס לבריאת העולם אלא לשלב בו האדם התפתח עד לרמה כזו שניתנה לו ה”נשמה האלוקית”, כלומר, היכולת להתקשר אל הקב”ה (דבר שבא לידי ביטוי בדיבור של ה’ אל אדם הראשון). שלב זה בא מאוחר מאוד באבולוציה של האדם, לפני כ-6000 שנה בערך, בהמצאת הכתב (התרבות השומרית). שלב זה חתם את היסוד בהתפתחות האדם ועל גביו נבנתה הקומה החדשה של אדם המדבר עם הקב”ה והקב”ה מדבר איתו. וגם אם תדחה את ההסבר הזה, סבבה, כיון שסוגיית גיל העולם היא סוגייה מאוד שולית ביהדות ואין שום דבר מהותי שמתבסס עליה (זה שעושים ממנה יותר מידי, זה סתם פופוליזם או בורות). לגבי טענתך האחרונה, הרי שכבר כתבתי בתגובה הקודמת שהתורה באה לומר לאדם את תפקידו בעולם ותוך כך הוא יבין את מהות העולם. התנ”ך אינו קודקס חוקים (כי אם כן, הרי שהוא די גרוע בכך…) אלא ספר היסטוריה בעל מגמה מוסרית (כמו שיש ספרי הסטוריה צבאיים, תרבותיים וכד’) שבא להראות לך כיצד הקב”ה מנהיג את העולם, בין אם זה בצורה גלויה ובים אם זה בצורה נסתרת. אלא שכדי לגשת ללמוד תנ”ך צריך לזכור כמה נקודות יסוד, כשהמרכזית שבהם היא שהתנ”ך מדבר על תקופה בה נתקיימה נבואה (לא הגדת עתידות, אלא נבואה במובן של קשר ישיר עם הקב”ה) וכיוון שכיום אין נבואה- הרבה מאוד דברים בתנ”ך נראים לנו לא מובנים (ע”פ המובנים שלנו). וזו סוגייה בפני עצמה וזה לא המקום להאריך.

    לאחד חושב:
    תגובתי התייחסה לתנ”ך. חלק מהדברים שכתבת מתייחסים לגמרא. ואף שהגמרא היא פירוש של התורה שבכתב (דהיינו, התנ”ך) העובדות הכתובות בה המתייחסות אל המדע, הרפואה, האסטרונומיה וכד’ מבוססות על חכמי האומות של העבר. לכן, כבר בתקופת הגאונים (אם אני לא טועה היה זה רב חסדאי גאון) התייחסו אל ה”עובדות” הללו כאל דברים שהוכחו לא נכונים. הגאונים עצמם כותבים שלא להשתמש ברפואות הכתובות בגמרא כיוון שהן לא מועילות. הדוגמא שנתת לגבי הכינים שנוצרות מן העיפוש ומהזעה (עובדה שהגמרא משתמשת על מנת להתיר להרוג אותם בשבת), אכן, כתבו על כך חכמים מאוחרים שכיוון שנתגלה שהכינים כן פרים ורבים מזכר ונקבה- אסור להרוג אותם בשבת. לגבי שאר העובדות מעולם החי- זה בדיוק אותו הדבר |(למעט העניין של קנה הנשימה. אני מודה, אני מכיר את העניין הספציפי הזה בצורה לא ממש מעמיקה, אבל כן אוכל לומר את זה- זה מגוחך לומר שאנשים שהתעסקו עם בהמות שחוטות בצורה יום יומית לא ידעו את האנטומיה הבסיסית שלהן! מה שהגמרא כותבת שהקנה מתפצל וכו’ זו כתיבה במושגים של אותם ימים אך הכוונה ב”קנה” היא לצינורות, דהיינו גם לעורקים, לוושט וכו’. זה על קצה המזלג, שוב, כיוון שלא חקרתי את העניין הזה עד הסוף). לגבי השפן והארנבת, הרי שהדבר פשוט. החיות הללו מעלות גרה אך בצורה שונה – הם אוכלים את הצואה שלהם ישר מפי הטבעת והדבר גם מוגדר כהעלאת גרה וגם נראה למתבונן מבחוץ כהעלאת גרה (שכן רואים אותם לועסים גם בלי שהם אוכלים משהו לפני כן).
    אתה יכול למצוא מלא דוגמאות כאלה, של דברים מהגמרא שסותרים את המדע (לך חפש באתר “דעת אמת” עם בא לך) אבל היסוד הוא מה שכבר אמרתי לעיל.
    אגב “דעת אמת”, קראתי ראיון עם ירון ידען והוא טוען שכיוון שהוא מצא סתירות בין הגמרא לבין העובדות המדעיות כיום, זה הוכיח לו שהתורה אינה מן השמיים. לפי מה הסברתי- הרי שדבריו הם הבל. הדבר עובד גם להפך- כל אותם “מחזירים בתשובה” שבאים ומראים לקהל איך חז”ל ידעו אסטרונומיה ורפואה וכו’, הרי שגם זה הבל, שכן חז”ל התבססו בדברים הללו על חוכמת הגויים. המסקנה- אין בעובדות מדעיות להעלות או להוריד בנוגע לאמיתות התורה.
    אני מקווה שהדברים מספיק מובנים.
    הערה אחרונה- אני לא בא לשכנע אף אחד ואני אחד שבדרך כלל נמנע מוויכוחים על דת (אני חושב שזה דבר מיותר לחלוטין, אלא אם כן הצד השני בא באמת ללמוד ולהקשיב). כל התגובה הקודמת והנוכחית באה בעקבות כך שדתיים מנסים כל הזמן לעמת בין הדת למדע ולומר “אנחנו צודקים ואתם טועים”. וזה ממש מעצבן.

  42. מה שמדהים הוא שבכל פעם שיש סתירה בין המדע לתורה, אנשי התורה יספרו שמדובר באלגוריה, דימוי, פשט וכל המילים הנחמדות הללו שבאות לכסות על העובדה שמדובר במה שפעם נחשב נכון והיום לא וצריך להיות לוליין מילולי על מנת להמשיך להיאחז בעבר. להזכיר, זה לא היה המצב לפני מאות שנים. פעם הם באמת האמינו שמחלות נגרמות מחטאים, בסיפור בראשית כפשוטו ושהומואים הם תועבה. אופס, בזה הם עדיין מאמינים כי משום מה, זה עדיין לא הפך למטאפורה ובדיוק כאן הבעיה שלהם. לא משנה עד כמה הם מנסים, התורה ממשיכה להוות משקולת על הדתי המודרני שצריך לחיות בדואליות הזויה בה הוא צריך להתפתל כאשר הוא ייקרא להסביר מדוע זה בסדר לרצוח נאנסת, אם היא נאנסה בעיר ולא השמיעה קול או מדוע זה בסדר שאבא ימכור את בתו בת ה- 12 לגבר שאנס אותה (ולקבל פיצויים, כמובן) ומדוע עבדות היא בסדר גמור ומותרת בתורה (אם התורה הייתה אוסרת על עבדות no matter what, אולי הכושים לא היו חווים מאות שנים מטורפות של מוות והשפלה) וזו הסיבה מדוע הקבוצה האתאיסטית וזו שלא מתחברת לדת מאורגנת היא הקבוצה הגדלה בקצב המהיר ביותר בארה”ב.

    בכל מקרה, מי שרוצה קצת להתקדם ולראות כיצד המדע מייתר את אלוהים האישי לחלוטין, מוזמן לצפות בשלוש הרצאות מאלפות של לורנס קראוס:
    http://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg – ההרצאה המכוננת הראשונה בנושא a universe out of nothing
    http://www.youtube.com/watch?v=ly6xDuwjLD8 – הרצאה באותו הנושא שניתנה לאחרונה בשבדיה
    http://www.youtube.com/watch?v=PL84Yg2dNsg – דיון מרתק על ההרצאה בשבדיה
    http://www.youtube.com/watch?v=rHPQKWCVPsg – הרצאה שלו כולל שאלות ותשובות בסיום. מרתק

    תהנו

  43. אין סתירה בין מדע ותורה? באמת….

    שפן וארנבת מעלים גירה, עטלפים מטילים ביצים, זמן הריון של דוב פיל ונמר 3 נמשך שנים, קנה הנשימה מתפצל לריאות לכבד וללב, כינים נוצרות מבוץ ועיפושים….. יש טעם להמשיך ?

  44. דתי אחד:
    קודם כל – נראה שיש לך וויכוח עם דתי שניים (אהד).
    חוץ מזה, הטענה המוזרה שלך כאילו אין סתירה היא חסרת שחר. בתורה כתוב איך העולם נוצר ויש בה נתונים כביכול היסטוריים שמתוכם אפשר לחשב את גילו.
    אגב – אין בה ולו מילה אחת על מהות העולם.

  45. די כבר עם הויכוח המיותר הזה. כמו שלא יכולה להיות סתירה בין אסטורונומיה למוסיקה קלאסית, כך לא תתכן סתירה בין תורה למדע. אלו שני תחומים שונים- המדע בא לתאר איך הטבע עובד ואילו התורה מדברת על המהות שלעולם ועל תפקידו של האדם. אין שום בעיה עם גיל העולם- היקום קיים כ-12מיליארד שנה ונוצר ע”י המפץ הגדול. התיאור בספר בראשית לא בא לתאר איך הקב”ה ברא את העולם, זה תפקיד של המדע (אגב, בשום מקום בתנ”ך לא כתוב שהעולם בן 5763 שנים. זו ספירה מאוחרת שנכנסה לשימוש רק בתקופת הגאונים! אפילו האמוראים בגמרא השתמשו במניין השטרות שהוא בכלל מניין יווני במקורו). אז מספיק עם הוויכוחים המיותרים האלו.

  46. התשובה היא שהעולם נברא עשוי! זה לא מצג שווא, בתרוה כתוב שהוא ברא את כל המינים של החיות כשהם כבר גדולות (אולי אפילו מספר פרטים), ברא עצים מושלמים, וכן מערכת שמש וכוכבים עשוייה, השאלה למה הקדוש ברוך הוא עשה זאת זה לא שאלה, מפני שאתה יכול באותו מידה לשאול למה הוא ברא חיה כזו ולא אחרת.
    בכל מקרה התאוריה לפיה העולם קדמון, גם צריכה לבסס עצמה על נקודה כלשהיא שהייתה קדומה להכל, כך שתמיד תשאר עם שאלה מה היה לפני שהעולם נוצר, ולפני זה ולפני זה, אלא אם כן תבין שיש משהו שהוא למעלה מן הזמן ומן השכל האנושי.

  47. אנחנו מאמינים שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם קיים . כלומר כל המולקות הפיסיקליות קיימות ככה שאתה בודק את זה לפי אומדנים שאתה בעצמך קבעת אותם זה נראה לך לפני מילארדי שנים

  48. ואחרי כל ההוכחות המדעיות הדתיים עדיין טוענים שהעולם בן כמה אלפי שנים בלבד…

  49. מעניין מאוד! בדיוק לפני חודשיים כתבת החודש של מגזין נשיונל ג’אוגרפיק עסקה בשיבוט מינים שנכחדו בכלל ובממוטות צמריות בפרט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.