שיטה לאיתור ביו-דלקים סינתטיים באוויר

פקק תנועה בדרך מנחם בגין בת"א. צילום ברשיון CC מתוך ויקיפדיה

מדענים מאוניברסיטת מיאמי פיתחו שיטה שבאמצעותה ניתן לעקוב אחר עננים עירוניים באטמוספרה תודות לחתימה איזוטופית ייחודית שנמצאה בפליטות רכבים.

חוקרים מהמחלקה לכימיה ימית ואטמוספרית באוניברסיטת מיאמי גילו כי תערובת האתאנול המשמשת כדלק ברכבים אינה נשרפת לחלוטין, וכי לאדי אתאנול הנפלטים מצינורות הפליטה של רכבים יש יחס גבוה יותר של האיזוטופים 13C ל- 12C בהשוואה לפליטות טבעיות שמקורן מצמחים. במילים אחרות, צמחי התירס וקני הסוכר המשמשים להכנת ביו-דלקים יוצרים חתימה כימית ייחודית הקשורה לאופן שבו צמחים אלו משתמשים בחומרי התזונה שלהם.

צוות החוקרים מציע כי החתימה הכימית הייחודית של אתאנול תוכל לשמש בטיסות דיגום שמטרתן לאתר ולעקוב אחר עננים במהלך יציאתם מאזורים עירוניים. ממצאי המחקר החדש פורסמו בכתב העת המדעי Environmental Science & Technology.

החוקרים אספו וניתחו דגימות אוויר משני אזורים במיאמי ומצאו כי 75% מהאתאנול המצוי באוויר עירוני של מיאמי מגיעים מביו-דלקים סינתטיים, בעוד שרוב האתאנול מאזור של פארק בקרבת מיאמי הגיע מצמחים, למרות שכמות קטנה של זיהום מהעיר שמקורו בכבישים סמוכים הגיע גם לפארק.

דגימות אוויר משני האזורים השונים הללו, עיר ופארק, עברו תהליך מדעי מדויק שבו הרכיבים שבתוכן הופרדו באמצעות כרומטוגרפיה גזית, ואז נשרפו באופן מוחלט בנפרד. הפחמן הדו-חמצני שהתקבל נבדק בשלב הבא באמצעות ספקטרומטר מסות, וכך ניתן היה למדוד את השכיחות היחסית של כל אחד משני מהאיזוטופים השונים של הפחמן.

“בהתאם לאומדני הפליטות העולמיות, צמחים פולטים כמות אתאנול הגדולה פי שלושה ממקורות אנושיים,” אמר החוקר הראשי. “אולם, אם כמות האתאנול המשמשת בדלק שלנו תמשיך לגדול, פליטות מרכבים יגברו בסופו של דבר על כמות הפליטות הטבעיות.

ממצא זה קריטי במיוחד באזורים עירוניים מאחר ורוב האתאנול באטמוספרה הופך לחומר פעיל אחר, אצטאלדהיד, הנחשב כרעיל לבריאות האדם.”

1. דלק הוא דלק גם ברבים , אין הטיה לרבים כמו לחם נשק ודומיהם
    אין לחמים או נשקים או רכבים כך גם אין דלקים .