חוקרים מהאוניברסיטה העברית פיצחו מנגנון שיתרום להבנת מחלות ניוון שרירים

שכפול ה-DNA באמצעות RNA. איור: shutterstock

המידע הגנטי של כל אחד מאתנו מוצפן במולקולות דנ”א. מידע זה משוכתב/משועתק למולקולות רנ”א אשר לרוב מתורגמות לחלבונים, האחראים למרבית פעולות התא השונות. רנ”א יכול להופיע במגוון צורות בתא. לפני מספר שנים, נתגלה צורון חדש של מולקולות רנ”א. צורון זה, בשונה מכל שאר מולקולות הרנ”א התאיות, הוא מעגלי. על אף היותו של הרנ”א המעגלי נפוץ מאד בתאים, מנגנון היווצרותן של מולקולות מעגליות אלו אינו ידוע. כמו כן, מעט מאד מחקרים פורסמו אודות תפקידן התאי ומעורבותן האפשרית של מולקולות רנ”א מעגליות במחלות שונות.

במאמר שפורסם בכתב העת Molecular Cell, מעבדתו של דוקטור סבסטיאן קדנר חשפה את תהליך היווצרותן של מולקולות הרנ”א המעגלי. במחקרם הם מצאו כי תהליך היווצרותן של מולקולות רנ”א מעגליות אלו מתחרה עם זה של המולקולות הלינאריות, הנגזרות מאותו מקור דנ”א. מכאן, שליצירת מולקולות רנ”א מעגליות ישנן השלכות רחבות הן על מכלול מאגר צורוני הרנ”א והן על מערך ביטוי הגנים בתא. במחקר זה נמצא גם כי מולקולות מעגליות אלו מיוצרות ברמה גבוהה במח, ופעמים רבות מקורן בגנים בעלי חשיבות רבה לתפקוד המח, עובדה המרמזת על מעורבותן של מולקולות אלו בפעילות התקינה של המח.

בהמשך לבקרה עצמית זו, מחקרם מצביע על רמת בקרה נוספת, בכיוון ההפוך, לפיה לרנ”א מעגלי זה תפקיד בבקרת פעילות החלבון עצמו. חשוב לציין שפעילות לא תקינה של החלבון muscelblind גורמת להיווצרותן של מחלות ניווניות חמורות כגון myotonic dystrophy, דבר המצביע על מעורבותן האפשרית של מולקולות רנ”א מעגליות במחלות מסוג זו. על כן, לעבודה זו תרומה חשובה להבנת המנגנונים המולקולאריים שבבסיסן של מחלות ניווניות, כדוגמת מחלות ניוון שרירים, והנה בקדמת המחקר העוסק בביולוגיה מולקולארית.

מחקר זה נעשה בשיתוף פעולה בין מעבדתו של דוקטור קדנר וזו של פרופסור ניקולאוס רייבסקי ממכון מקס דלברוק בברלין, גרמניה. החוקרים המעורבים במחקר זה הם: ד”ר רעות אשואל פלוס, נגרג’ון רדי-פמדורטי, ד”ר אסנת ברטוק, מור חנן ונוה אבנטל (מקבוצת קדנר), מרקוס מאייר, אנדרניק איבנוב וסבסטיאן ממצ’ק (מקבוצת רייבסקי).