האם ניתן לשנות את סוגי הדם שלנו וכך להקל על בעיית התאמת תרומות הדם?

מה עושים כאשר פצוע זקוק לעירוי דם ובבנק הדם שלך לא נמצא סוג הדם המתאים? זוהי בעיה שמדענים מנסים לפתור מזה שנים רבות, אולם הם לא מצאו לכך פתרון כלכלי – עד היום.

התהליך המתרחש בעת החדרת עירוי דם לצינורות הדם. איור: האגודה האמריקנית לכימיה

כימאים מאוניברסיטת קולומביה הבריטית ומדענים מהמרכז למחקר דם הצליחו ליצור אנזים שיוכל, באופן פוטנציאלי, לפתור את הבעיה הזו. האנזים פועל על יד כך שהוא “גוזר” את הסוכרים, הידועים גם בתור נוגדנים, הנמצאים בדם מסוגים A ו-B והופך אותם לדומים יותר לסוג O. סוג דם O ידוע בתור מקור התרומה האוניברסלי וניתן לתרום אותו לחולים בעלי כל סוגי הדם.

“יצרנו אנזים מוטנטי שהוכח כיעיל מאוד בהרחקת הסוכרים הנמצאים בדם מסוגים A ו-B, והוא בררני יותר בהרחקת תת-הסוג של נוגדן-A שהאנזים המקורי היה פחות יעיל כלפיו,” אמר David Kwan, הכותב הראשי של המאמר המתאר את המחקר וחוקר במחלקת הכימיה. על מנת ליצור את האנזים הייחודי הזה המסוגל להרחיק סוכרים, החוקרים השתמשו בשיטה חדשנית המכונה בשם ‘אבולוציה מוכוונת’ הכרוכה בהחדרה מכוונת של מוטציות לתוך הגנום הגורמות להפקתו של האנזים, ובחירת הזנים היעילים ביותר בחיתוך הסוכרים. תוך חמישה דורות בלבד, האנזים הופך ליעיל יותר פי 170 פעמים.

בעזרת אנזים זה החוקרים מסוגלים לשנות את מרבית הסוגים של הנוגדנים הנמצאים בסוגי דםA ו- B. אולם, לפני שייעשה בו שימוש קליני, יש צורך שהאנזים יוכל לפעול על כל הנוגדנים. מערכת החיסון רגישה מאוד לסוגי הדם ואפילו כמויות קטנות של נוגדנים שיוריים עשויות להפעיל את מערכת החיסון. “הרעיון אינו חדש, אולם עד היום היינו זקוקים לכמות כה גדולה של אנזים עד כי השיטה הייתה בלתי מעשית ובלתי כלכלית,” אומר החוקר הראשי. “כעת אנו בטוחים כי נצליח לקדם את הפתרון במידה ניכרת”, הוא מוסיף ואומר.

1. ציטוט “האנזים פועל על יד כך שהוא “גוזר” את הסוכרים, הידועים גם בתור נוגדנים, הנמצאים בדם מסוגים A ו-B והופך אותם לדומים יותר לסוג O.”

תיקון: לסוג דם AB אין נוגדנים, יש להם שני סוגי אנטיגנים [סוכרים]

2. אתר “מדעי” וד”ר כותב טעויות פטאליות ?!? בסוג דם AB אין נוגדנים ל AB! אלא אנטיגנים!!!
    מרגיז ממש. כבר כתבו לכם בתגובות על הטעות. לפחות תתקנו

3. הקבוצות A ו B הם לא נוגדנים אלא מעוררי תגובה חיסונית המערבת יצירת נוגדנים, ולכן הם נקראים אנטיגנים.

4. הפתרון הנ”ל יכול לסייע לבעלי סוג הדם O שכן הם זקוקים דווקא לסוג דם הזה , אבל צריך להתחשב בסיכון שעלול להיווצר כתוצאה משינוי הדם אחרי הכל המדענים אומנם פיענחו את ההבדל בין סוגי הדם אך לא מצאו הסבר לעצם קיומם של מספר סוגים כך שיתכן ששינוי סוג הדם עלול לפגוע בכלי הדם.