מופע המוני – אלפים הגיעו לצפות במטר המטאורים במצפה רמון

את האירוע ארגנו סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והאגודה הישראלית לאסטרונומיה * מצורף סרטון וידאו ובו תמונות של 81 מהמטאורים הבהירים כפי שנצפו באוהיו

הפסים הלבנים הנמתחים לרוחב אלו כוכבים שזזו ממקומם בחשיפה הארוכה עקב תנועת כדור הארץ. המטאורים הם הקווים האנכיים. צילום ארכיון: עינת זבירין

,

יותר מ-6000 איש הגיעו הלילה למצפה רמון כדי לצפות בהופעה חיה של “כוכבים נופלים” – מטר המטאורים הגיעו לשיאו אתמול בלילה והמוני משפחות, חובבי אסטרונומיה, זוגות רומנטיים וטיילים הגיעו לאירוע של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והאגודה הישראלית לאסטרונומיה כדי לחזות בטבע בתפארתו. באירוע הועברו הדרכות ותצפיות באמצעות לייזרים וטלסקופים, ובהם הטלסקופ הנייד הגדול בישראל לאלו שהיו מעוניינים לצפות גם בעצמים אחרים בשמים, שכן למטאורים אין צורך בשום ציוד.

באגודה הישראלית לאסטרונומיה מדווחים על קצב של 100 מטאורים בשעה, קצב שנחשב גבוה.

מטאור הוא התופעה הנראית כאשר גרגר אבק חודר לאטמוספירה של כדור הארץ במהירות של כמה עשרות קילומטר לשנייה. במהירות כזו, גרגר האבק (הקרוי גם מטאוריט) מתנגש עם מולקולות האוויר, מתחמם ונשרף בגובה של כ-100 ק”מ. האירוע האלים הזה גורם לקריעת האלקטרונים ממולקולות האוויר, תופעה הקרויה יינון. התוצאה היא שהאוויר המיונן פולט אור בתהליך הדומה לזה שבמנורת ניאון. פליטת האור נראית לנו כמטאור (הקרוי גם כוכב נופל, אך כאמור אין כל קשר לכוכבים).

שר המדע דני דנון אמר לרגל האירוע, ״חקר החלל הוא דרך מלהיבה שדרכו ניתן ליצור שיח משותף בין אזרחי ישראל מכל קצוות הארץ ולהביא מדע באופן חווייתי לילדים ונוער. הגעתם של אלפים למצפה רמון מעידה על כך שההתעניינות בנושא עולה וגוברת. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל ימשיך להנגיש ולפתח תכניות על מנת לחשוף את כלל הציבור הישראלי לתחום החלל״.

אתר יוניברס טודיי מספק גלריית תצלומים נהדרים של המטאורים מצלמי אסטרונומיה, לדברי עורכת האתר ננסי אטקינסון, המופע היה מרהיב בבל מקום בו השמים היו חשוכים והירח שקע ופינה את הבמה לפני שיא המטר.

צלם האסטרונומיה ג’ון צ’ומאק צפה אתמול  מדייטון אוהיו במופע המרשים של מטר המטאורים והעלה לסרטון וידאו 81 תצלומים של מטאורים בהירים במיוחד