שיטה חדשה לחקר אטומי חמצן

פרופ' גאנג וו. אוניברסיטת קווין, קנדה
פרופ’ גאנג וו. אוניברסיטת קווין, קנדה

חוקרים מאוניברסיטת קווין בקנדה גילו שיטה לבדיקת חמצן במערכות מולקולאריות גדולות. הממצאים יסייעו במחקר של חלבונים, דנ”א, רנ”א ומערכות ביולוגיות אחרות.

מולקולות ביולוגיות נמצאות בכל היצורים החיים על פני כדור-הארץ ומורכבות מארבעה יסודות ראשיים – מימן, פחמן, חנקן וחמצן. אולם עד כה, המדענים יכלו להשתמש בשיטה אנליטית של תמ”ג (תהודה מגנטית גרעינית, NMR) על-מנת לחקור שלושה מארבעת יסודות אלו, למעט חמצן, מאחר ואורכי-הגל שלו קשים לאיתור.

“אותות החמצן היו כה חלשים עד שאף אחד לא יכול היה להשתמש בהם,” אומר הפרופסור לכימיה Gang Wu. “כעת מצאנו דרך לגלות אותם אפילו במערכות ביו-מולקולאריות מורכבות.”

החוקר ועמיתיו השתמשו באחד ממכשירי הספקטרומטרים של תמ”ג העוצמתיים ביותר בעולם, המצוי במתקן הלאומי לתמ”ג בשדה-גבוה מאוד למוצקים באוטווה, בכדי לייצר שדה מגנטי שבו ניתן לאתר את אורכי-הגל של אטומי החמצן. בנוסף, הם העשירו את אטומי החמצן שבמולקולה באמצעות העשרת איזוטופים, ויישמו שיטות תמ”ג חדשות על-מנת לשפר את רגישות הגילוי של האותות החלשים. התוצאה הייתה קבלת אורכי-גל מוגברים של חמצן. כעת, בזכות השיטה החדשה, מדענים יוכלו לחקור את כל ארבעת היסודות הראשיים וללמוד הרבה יותר לגביי המבנה הכימי והתגובות של מולקולות גדולות.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי Angewandte Chemie.