תרופה חדשה לדימות סרטן ברקמות רכות ולגילויו בשלבים מוקדמים

הדמיה מולקולרית. אילוסטרציה: shutterstock

מחקר חדש מדגים את הפוטנציאל הטמון בתרופת דימות מולקולארי חדישה המסוגלת לזהות גידול של סרטן הערמונית ברקמות רכות, בבלוטות הלימפה ובעצמות בשלביו המוקדמים.

המחקר, שפורסם בכתב-העת המדעי The Journal of Nuclear Medicine, משווה את הפיזור הביולוגי ואת הקינטיקה של שתי תרופות בעזרת דימות מישורי. סרטן בבלוטת הערמונית הוא הסרטן המאובחן ביותר בארה”ב, והוא הגורם השני בתמותה של גברים בארה”ב, לאחר סרטן הריאות. המומחים בתחום חוזים כי 233,000 אלפי מקרים חדשים של סרטן הערמונית יאובחנו בארה”ב בשנת 2014, וכי כ-29,000 מהחולים ימותו. בארה”ב חיים היום כ-2 מיליון גברים הלוקים בסרטן הערמונית.

החוקרים בדקו את הפרמקוקינטיקה, את הפיזור הביולוגי ואת קצב הספיגה של שתי תרופות חדשות בקרב 6 גברים בריאים ו-6 גברים המאובחנים כחולים בסרטן הערמונית. צילומים של הגוף כולו נלקחו לאחר 10 דקות, ולאחר שעה, שעתיים וכן 4 ו-24 שעות ממועד הזרקת התרופה. עד למחקר זה לא היה קיים חומר רדיולוגי למטרות רפואיות המסוגל לאבחן באופן בלעדי ובררני סרטן ערמונית ברקמות רכות, בבלוטות הלימפה ובעצמות.

“המחקר מציג טכנולוגיית דימות חדשנית לאבחון סרטן הערמונית, טכנולוגיה המספקת לרופאים כלי רגיש ובררני לאפיון סרטן מסוג זה,” מציינת החוקרת הראשית Shankar Vallabhajosula.

עבור רוב הנבדקים התקבלה התאמה טובה בהשוואה לסריקות עצמות, למרות שבאופן כללי, נצפו הרבה יותר נגעים בעזרת הדימות של התרופות החדשות מאשר בסריקות עצמות, ממצא המרמז כי התרופות תוכלנה להיות רגישות הרבה יותר בגילוי גידולים בשלד או במח העצמות ובשלב מוקדם יותר מאשר בעזרת סריקות עצם.

המאמר המקורי