רובוט למיגור חיידקי-על בבתי-חולים

מתקן לחיטוי בתי-חולים בעזרת קרינה על-סגולה באמצעות השמדת חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. באדיבות Texas A&M Health Science Center

האם רובוט מסוגל לנקות חדר בבית חולים באותה יעילות כבן אדם? חוקרים בוחנים את היעילות של רובוט משמיד חיידקים המיועד לניקוי חדרים בבית-חולים, רובוט שיוכל להיות המפתח למניעת התפשטותם של חיידקי-על ובסופו של דבר להציל חיים.

חוקרים מאוניברסיטת טקסס בוחנים את היעילות של רובוט משמיד חיידקים לשם ניקוי חדרים בבית-חולים, רובוט שיוכל להיות המפתח למניעת התפשטותם של חיידקי-על ובסופו של דבר להציל חיים. שמירה על ניקיונם של חדרי טיפול ואשפוז בבתי-חולים חיונית למניעת התפשטותם של זיהומים מחולה אחד לשני, למבקרים ולאנשי צוות. משטחים הנמצאים בכל מקום בבית החולים, למשל – שולחן טיפולים, מעקות מיטה, מקשי מכשירים ומעקי בטיחות, עלולים להוות מצע להצטברותם של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, כאלה העלולים להיות מאתגרים לטיפול ובמקרים מסוימים אף קטלניים. “בית חולים טיפוסי הכולל בתוכו 100 מיטות אשפוז אחראי ל-20-10 זיהומים שמקורם בבית החולים מדי שנה,” מסביר החוקר הראשית. “היעד שלנו הוא להגיע לשיעור של אפס זיהומים.”

מלבד החיסכון בחיי אדם, לבתי החולים יש כעת תמריץ כלכלי לצמצום זיהומים שמקורם בבתי חולים: החל משנת 2017, הממשל הפדרלי בארה”ב יפחית באופן דרמטי את תשלומי הביטוח הרפואי לבתי חולים שבהם תתרחשנה עודף תקריות בנסיבות מוגדרות, כגון זיהומים שמקורם בבתי חולים. מאחר והשיטה הנוכחית לניקוי חדרים בבתי חולים מסתמכת במידה ניכרת על עובדי אחזקה, שלהם יש קצב החלפה גבוה, החוקרים התמקדו בשימוש בטכנולוגיה לשם מניעת הזיהומים הנולדים בבתי חולים. באופן ממוקד, המחקר בוחן את יעילות השימוש במערכת לפליטת קרינה על-סגולה באמצעות אלומת לייזר שפותחה בטקסס. חוקרים אלו היו הראשונים לבחון את המערכת הזו מאז שהיא פותחה בשנת 2011.

למתקן – שהחוקר הראשי מודה שהוא בעל דימיון ניכר לרובוט הבדיוני מסדרת סרטי מלחמת הכוכבים הידוע בשם R2-D2 – יש ראש גדול בצורת צלחת המתנשא מעל עמוד והמסוגל להתרומם תוך חשיפת נורה המלאה בגז קסנון. כאשר המערכת מופעלת, זרם חשמלי גבוה עובר דרך הנורה וגורם לפליטת קרינה על-סגולה הפוגעת בדנ”א של החיידקים ומחסלת אותם. בשנה שעברה החוקרים פרסמו מחקר שהשווה את היעילות של חיטוי ידני לבדו אל מול חיטוי ידני בשילוב עם קרינה על-סגולה. במחקר נמצא כי החיטוי המשולב (ידני+קרינה) השמיד יותר מ-90% מהחיידקים, זאת בהשוואה לשיעור של 70% בלבד במסגרת החיטוי הידני. יש לציין במיוחד את העובדה כי החיטוי המשולב הצליח להשמיד 99% מהחיידקים העמידים לחומרי אנטיביוטיקה.

המחקר האחרון של צוות המדענים, אשר פורסם בתחילה השנה בכתב העת המדעי American Journal of Infection Control, התמקד ביעילות של החיטוי הקרינתי לבדו. במחקר זה נמצא כי בתוך 12 דקות בלבד, מערכת הקרינה העל-סגולה הפחיתה את כמות החיידקים בחדר בשיעור של 70% – אותו שיעור המושג באמצעות חיטוי ידני. החוקר הראשי מדגיש כי הוא לעולם לא ימליץ על כך שבית חולים ישתמש במערכת הקרינה בלבד, אולם הוא סבור כי יש לה לכשעצמה ערך בתור “רשת ביטחון” מבחינת השמדת אותם חיידקים שניקוי רגיל מפספס אותם בדרך כלל. כיום, המערכת מופעלת בכ-250 בתי חולים והחוקר סבור כי ברבות הימים היא תהפוך לציוד סטנדרטי בכל בתי החולים.

המאמר

1. חיים,
    לא נראה לי שהכתבה מרמזת את זה. הקרינה בהחלט פוגעת ב DNA אנושי גם כן (מדובר, אחרי הכל, באותה המולקולה בדיוק). אני חושבת שהרעיון הוא שעושים את זה כשאין אנשים בשטח.

2. נראה שהמאמר מרמז שהקרינה פוגעת ב-DNA של החיידקים בלבד, ולא של בני אנוש. למה? ולמה זה לא הוזכר במפורש?
    היה שווה להוסיף התייחסות לעניין זה.