מדענים מחפשים סימני חיים ב-Wolf 1061c

במחקר שפורסם בכתב העת Astrophysical Journal כתבו החוקרים כי כוכב הלכת, הנמצא 14 שנות אור מאיתנו, מצוי באזור הישיב של מערכת השמש שלו

כוכב לכת מחוץ למערכת השמש. איור: NASA/Ames/JPL-Caltech

צוות חוקרים מאוניברסיטת סן פרנסיסקו סטייט חושפים במחקר חדש פרטים על אודות הכוכב Wolf 1061, שנמצא 14 שנות אור מאיתנו, ומארח לא פחות משלושה כוכבי לכת שהם “סופר כדור הארץ” – כלומר, כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו שיש להם מסה גדולה מכדור הארץ, אך קטנה יותר מענק גזי כמו צדק או שבתאי.

הכוכב המדובר, ננס אדום, הוא אחד משכנינו הקרובים ביותר. מסביב לכוכב Wolf 1061, הידוע גם בשם GJ628, חגים כאמור שלושה כוכבי שהם סופר כדור הארץ, כאשר אחד מהם, Wolf 1061c, נמצא באזור הישיב של המערכת – האזור שבו מתקיימים תנאים מתאימים לקיום חיים בדומה לתנאים בכדור הארץ.

“המערכת של Wolf 1061 חשובה מכיוון שהיא כל כך קרובה, וזה נותן את האפשרות לעשות מחקרי המשך נוספים כדי לראות אם אכן ישנם חיים במערכת הזו”, הסביר ד”ר סטיבן קיין במחקר שפורסם בכתב העת Astrophysical Journal.

“בין היתר מדדנו את מידותיה הספציפיות של המערכת, והן 0.3207 רדיוס שמש. כמו כן יש לנו שבע שנים של פוטומטריה מדויקת ואוטומטית החושפת שהסיבוב העצמי של הכוכב הוא 89.3 ימים”. בנוסף, לפי החוקרים, הבהירות של Wolf 1061 היא 1% מזו של השמש שלנו, והטמפרטורה על הכוכב עומדת על כ-3,032 מעלות צלזיוס.

“כאשר מדענים מחפשים אחר כוכבי לכת שיוכלו לטפח חיים, הם בעיקרון מחפשים כוכב לכת עם מאפיינים כמעט זהים לאלו של כדור הארץ”, הוסיף החוקר קיין. “כמו כדור הארץ, אותו כוכב לכת יצטרך להיות ממוקם באזור הספציפי המכונה ‘האזור הישיב’ שבו מתקיימים התנאים המדויקים עבור חיים. במונחים פשוטים – כוכב הלכת הזה לא יכול להיות קרוב מדי לכוכב המארח וגם לא רחוק מדי. כוכב לכת שיהיה קרוב מדי יהיה חם מדי, וכוכב לכת שיהיה רחוק מדי עשוי להיות קר מדי וכל המים בו יקפאו, כפי שקרה במאדים”.

מכיוון ש-Wolf 1061c קרוב מאוד לקצה הפנימי של האזור הישיב, ייתכן שיש לו אטמוספרה דומה לנוגה. מדענים מאמינים כי בנוגה היו פעם אוקיינוסים, אך הקרבה לשמש הלכה וחיממה את כוכב הלכת עד שכל המים התאדו, והטמפרטורה על כוכב הלכת עלתה בשל כך אף יותר – ועומדת כיום על כ-470 מעלות צלזיוס.

כמו כן הבחינו החוקרים כי לכוכב הלכת Wolf 1061c יש שינויים רבים יותר ומהירים יותר במסלול שלו סביב הכוכב שלו, עובדה שיכולה להצביע על כך שהאקלים על כוכב הלכת די כאוטי. “זה יכול לגרום לכך שתקופות קיצון על כוכב הלכת, כמו עידן קרח או התחממות רבה, יהיו קשות בהרבה”, הסבירו ד”ר קיין.

החוקרים אמנם לא קבעו אם אכן ייתכן כי ישנם חיים על כוכב הלכת המדובר, וטוענים כי הממצאים עד כה מוכיחים לכל הפחות דבר אחד – צריך להמשיך לחקור את הסופר כדור הארץ הזה שנמצא 14 שנות אור מאיתנו כדי לגלות אם חיים יכולים להתקיים בו.

1. לקונאן
    דבריך מזכירים את הבדיחה על הרס”ר שרצה להתפאר בידיעותיו המדעיות “המופלגות”,
    באוזני חייליו. הוא שאל אותם: “מי יודע כמה מעלות יש בזוית ישרה ?” כרגיל הניף הג’ינג’י את אצבעו ואמר את התשובה הנכונה, 90 מעלות. (שאר החיילים לא העזו לענות כי חששו מהרס”ר, שמה יכין להם התחכמות כלשהי, אבל ג’ינג’י זה גינגי הוא לא מפחד מרס”רים). למשמע תשובתו של הג’ינג’י, נבוך מעט הרס”ר ושקע במחשבה דקה קלה, אך מיד התעשת והודיע למחלקה: “אני הולך לברר את העניין, אתם משוחררים ל-5 דקות בדיוק !”.
    כעבור 5 דקות בדיוק, חיכתה המחלקה ברחבה במסדר מתוח.
    הרס”ר הגיע וכה אמר למחלקה : “חיילים יקרים, הג’ינג’י צדק. בזוית ישרה אכן ישנן 90 מעלות בדיוק. אך דעו לכם זאת, מים רותחים ב-100 מעלות”.
    גם דבריך אתה, גם אם הם נכונים, הרי שאינם סותרים ואינם מתקנים את שנכתב במאמר.

2. יש פה טעויות חמורות:
    הסיבה לכך שאין מים נוזליים על פני מאדים היא שבשל חוסר בשדה מגנטי (בניגוד לכדור הארץ), “רוח השמש” ייבשה אותו ממים וגם קרעה את האטמוספירה שלו.
    מבחינת נוגה – הסיבה לטמפרטורות הגבוהות של האטמוספירה שלה איננה בשל קרבתה לשמש אלא בשל אפקט חממה קטלני בשל שחרור כמויות אדירות של אדי פחמן דו-חמצני וחומצה גופרתית.