מקור הראיה לפני 600 מיליון שנים

גן האחראי לכניסה ויציאה של יונים אל ומעצב הראיה אצל בני אדם הוא גם האחראי על קליטת האור בהידרות, יצורים המתקיימים מזה 600 מיליון שנה

הידרה. צילום: אוניברסיטת קליפורניה בסטנה ברברה

באמצעות מחקר של ההידרה, אותה חית מעבדה מפורסמת, המשתייכת לקבוצה עתיקה של יצורים ימיים שעדיין משגשגים, הצליחו מדענים באוני' קליפורניה בסנטה ברברה לגלות ולהבין את מקורה של הראיה האנושית. הממצאים פורסמו בכתב העת רשומות האגודה המלכותית הבריטית לביולוגיה.

ההידרה הם בעלי חיים פשוטים, וביחד עם המדוזות מהווים את המערכת cnidaria. הסנידאריות הופיעו לראשונה לפני 600 מיליון שנה.

“קבענו איזה שער גנרי או ערוץ יונים, בהידרה מעורב ברגישות לאור” אמר החוקר הבכיר טוד אוקאלי, מהמחלקה לאקולוגיה, אבולוציה וביולוגיה ימית באוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה. “זהו אותו שער שבו נעשה שימוש בראייה האנושית”.

אוקלי הסביר כי ישנם גנים רבים המעורבים בראיה, ושישנו גן ערוץ יונים האחראי לתחילת הפעימה העצבית של הראיה. גן זה מבקר את הכניסה והיציאה של יונים,  כלומר הוא משמש למעשה כשער.

הגן, המכונה אופסין opsin נוטל חלק בפעולת הראיה בקרב חסרי חוליות רבים והוא אחראי לדרכים שונות של ראיה בבעלי חיים כדוגמת זבובים. הראיה של החרקים הופיעה מאוחר יותר מאשר מנגנון הראיה שנמצא בהידרה ובחסרי חוליות.

“עבודה זו מתבססת ומוסיפה על מחקרים קודמים במעבדתי, וממשיכה לאתגר את השגיאה הנפוצה לפיה האבולוציה היא מצעד רציף של התקדמות, כשבני האדם בפסגה”, אמר אוקלי. “תחת זאת, האבולוציה מסבירה כיצד כל היצורים – לרבות האדם – הם תערובת מורכבת של מאפיינים ישנים וחדשים.”

דייויד פלצ'צ'קי, שקיבל את הדוקטורט שלו על עבודה שבוצעה במחלקתו של אוקלי הוא החוקר הראשי של הפרויקט. כיום הוא עמית פוסט-דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה בדייויס. יחד איתו חתומה על המאמר גם קייטלין פונג מאוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה.

לידיעה באתר אוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה

1. שאלה כללית:
    כשהמידע מקולטני האור ברשתית העין עובר למח ומעובד שם – איך הוא הופך ל”תמונה”?

אני מבין את הרעיון של הצורך בחיישני אור כדי שאיברי הגוף השונים יוכלו לפעול בהתאם ולהתמצא במרחב וכדי שהעיניים יוכלו להגיב בחזרה בהתאם – אבל… איפה “שמורה” ה”תמונה”?

2. חולה על האתר הזה!
    איפה עוד אפשר למצוא ויכוח לא מדעי על מדע? כיפק-היי לכולנו!

3. גם אני חשבתי שהאדם נמצא בפסגת "האבולוציה" בסדר טועים לא צריך לעשות מזה
    עניין גדול . בסופו של דבר הכל עניין של הגדרות.

4. כתבה מתומצת מדי לטעמי… לא מובן מה החידוש ומה חשיבות ה-600 מיליון שנים וכו’

5. הב הב:
    לא ראית כי לא רצית לראות.
    הרי ברור משאלתך הראשונה שאתה בריאתן מסוג כלשהו שמנסה שוב למכור לנו אי פריקות.
    הנה ציטוט ממה שהפניתי אותך אליו:

Several type 1 opsins, such as proteo-, halo- and bacteriorhodopsin, are used by various bacterial groups to harvest energy from light to fix carbon using a non-chlorophyll-based pathway..

6. לא ראיתי שם שהאופסין יכול לשמש לבדו.זה הרי איזה עיבוד מינימלי להבחנה בין אור וחושך.

7. הב הב:
    קולטני אור יכולים להתחיל את דרכם ככלי לקליטת אנרגיה מן הסביבה – אפילו ללא כל מערכת בקרה כלשהי.

אינני יודע מה אתה מכנה מערכת בקרה אבל כבר בחיידקים פרימיטיביים יחסית מובחנת תופעה משוכללת יותר מאשר סתם קליטת אנרגיה והם יכולים לנוע לכיוון האור כיוון שהאור הנקלט משפיע על תנועת השוטון שלהם (יש כאלה שנמשכים אליו ויש כאלה שבורחים ממנו).

8. מישהו יודע איזו תועלת השרדותית הייתה בקולטני אור ,ללא מנגנון עיבוד מינימלי כלשהו?ככל הידוע לי קולטני אור אינם יעילים כשלעצמם.

9. אריה:
    כן.
    מדברים על כך שהעין התפתחה מספר פעמים (ולמעשה לבשה פה ושם גם צורות שונות מאד) אבל כשמדברים על העין מדברים על המבנה הזגוגי עם העדשות. מן המאמר עולה שמבנה זה התפתח (מספר פעמים) רק אחרי שהתפתחו תאים קולטי אור באב קדמון משותף.

10. כותב המאמר טועה.
    כתוב "וירא אלוהים כי טוב", וידוע שאלוהים קיים הרבה לפני 600 מיליון שנה.

11. ל-2

בני האדם אינם בפסגת עולם החי מבחינה פיזית. בני האדם מאוד מתקשים בשרידה בסביבה, אין לנו ציפורניים או טפרים, יש לנו עור רגיש ועדין, אנחנו בקושי מסוגלים ללכת יחפים בטבע… רק בזכות הטכנולוגיה של האדם, בני האדם הצליחו להתפשט לרחבי הכדור ולהקים אוכלוסיות משגשגות. והטכנולוגיה הזו, היא אכן תוצר של שכלנו המפותח (ז"א, של אלה שהצליחו להשתמש בשכל הזה, ולא היו עסוקים כל חייהם בהזיות על יצורים רואים-ואינם-נראים).

12. לפי מיטב ידיעתי, הראייה אצל פרוקי רגליים, תמנונים ודיונונים למיניהם ובעלי חוליות – התפתחו כל אחת בנפרד ובמסלול אבולוציוני שונה. האם מה שקובע המאמר הוא שאותם מנגנוני ראייה שהתפתחו בנפרד – כולם היו על בסיס המנגנון של יצור דמוי הידרה כפי שתואר במאמר?

13. תגובה 1 לא נראית רצינית ולפי מה שהכותב כתב בתגובה 5 היא אכן לא כזו ואין ספק שהוא יודע שאין שרשרת ואין אף פסגה לאבולוציה. כל מי שקיים היום נמצא באותו מקום בעץ האבולוציוני כמו כל אורגניזם אחר שקיים היום.
    ואגב, cnidaria בעברית "צורבים"

14. דמיון הזוי:
    בשבילך בוודאי.
    אף אדם שמבין באבולוציה לא חושב שהאבולוציה היא מצעד רציף של התקדמות, כשבני האדם בפסגה. פשוט אף אחד! זו טענה שטוענים רק חסרי דעת כמוך.
    כשהוא מדבר על "השגיאה הנפוצה" הוא מדבר על השגיאה של אנשים כמוך שהם, למרבה הצער, נפוצים.

15. ציניות – הינה צורה של הומור ברמה גבוהה מידי לאנשים מסוימים

16. התגובה שלי מתייחסת ל-1.

ותגובה ל2: מבחינה פיזית יש יצורים רבים שעולם על האדם בכושר הישרדות -ראו עכבישים לדוגמא.

17. הוא בעצם אומר את מה שאתה אומר, שקשה לטעון שבני אדם הם שיא האבולוציה כאשר קיימים אנשים כמותך.

18. בני האדם בפסגה אולי היום, לא לאורך כל האבולוציה, וכל עוד לא התגלה יצור מתקדם יותר. האדם הפסגה משתי בחינות – שכלית (אלא אם תביא דוגמא של יצור אינטליגנטי יותר) ופיזית – בעוד כל יצור מתאים רק לסביבתו, האדם יכול לחיות בסביבות מגוונות ביותר.

19. מה הכוונה במשפט: "וממשיכה לאתגר את השגיאה הנפוצה לפיה האבולוציה היא מצעד רציף של התקדמות, כשבני האדם בפסגה" הוא לא מסכים עם האבולוציה?!!?!
    הוא נחשב מדען רציני
    צריך להוקיע אותו ולצלוב אותו על מזבח המדע השמרני!!!!