פעילות הרי הגעש של הירח- לא רק בהסטוריה הרחוקה

גבעות קטנות שנראות כאינן שייכות לסביבתן מפוזרות בכל ימות הירח, ולדברי חוקרים בנאס”א הן מעידות על פעילות וולקנית בקרקע הירח אפילו לפני כמה עשרות מיליוני שנים ולא מיליארדי שנים

התצורה המכונה מסקלין (Maskelyne) היא אחת מתצורות גיאולוגיות צעירות רבות המפוזרות על הירח, והמכונות "תבניות ימות לא סדירות" תצורות אלה נחשבות שרישים של הפתרצויות בזלתיות קטנות שהופיעו בשלב מאוחר יותר מאשר סברו עד כה לגבי וולקניות הירח צילום: NASA/GSFC/Arizona State University
התצורה המכונה מסקלין (Maskelyne) היא אחת מתצורות גיאולוגיות צעירות רבות המפוזרות על הירח, והמכונות “תבניות ימות לא סדירות” תצורות אלה נחשבות שרישים של הפתרצויות בזלתיות קטנות שהופיעו בשלב מאוחר יותר מאשר סברו עד כה לגבי וולקניות הירח צילום: NASA/GSFC/Arizona State University

ממצאים חדשים מעידים שהפעילות הוולקנית של הרי געש על הירח נמשכה עד לפני 50 – 100 מיליון שנה. בהתבסס על צילומי המקפת LRO ודגימות סלע שהובאו בזמנו ע”י חלליות אפולו, נראה שגילן של תצורות גיאולוגיות געשיות שונות על הירח צעיר בהרבה ממה שנחשב בתחילה (מיליארד שנים ויותר).

“הממצאים הם מהסוג שפשוטו כמשמעו עומדים לשכתב מחדש את ספרי הלימוד של הגיאולוגיה אודות הירח” אומר ג’ון קלר, מדען בפרויקט LRO במרכז גודארד של נאס”א במרילנד.

התצורות הללו מפוזרות על פני המישורים הוולקניים של הירח והם מאופיינים בתערובת של תערובת גבעות חלקות, עגולות ונמוכות ליד טלאים של שטח מחוספס וגושי. בשל שילוב זה של מרקמים, מתייחסים החוקרים לאיזורים הלא שגרתיים הלו כ”תבניות ימות לא סדירות” (irregular mare patches).

התצורות הללו קטנות מכדי להיראות מכדור הארץ, קוטרן הממוצע פחות מ-500 מטרים באיזור הרחב ביותר שלהן. אחת הגדולות, איזור שנחקר לעומק המכונה אינה, צולם ממסלול סביב הירח של האסטרונאטים בחללית אפולו 15.
אינה נראתה כתוואי יחיד במינו עד שחוקרים מאוניבריסטת אריזונה בטמפה ואוניברסיטת וילהמס-וסטפליה במונסטר, גרמניה צפו באיזורים רבים בתמונות ברזולוציה גבוהה של שתי מצלמות צרות זווית הנמצאות במצלמת החללית Lunar Reconnaissance Orbiter (המצלמה מכונה LROC). הצוותים זיהו עד כה 70 תבניות ימות לא סדירות בצד הקרוב של הירח.
המספר הרב של תצורות אלה והפיזור הרחב שלהן עשויות להעיד כי פעילויות וולקנית בשלב מאוחר של הירח לא היו אנומליה אלא חלק חשוב מההסטוריה הגיאולוגית של הירח.

לכתבה באתר נאס”א