סוללה גרעינית המבוססת על מים

לראשונה א-פעם, חוקרים הצליחו ליצור סוללה גרעינית יציבה ויעילה יותר המבוססת על מים, כזו שתוכל לתרום ליישומים רבים, ולשמש בתור מקור אנרגיה אמין ברכבים ובחלליות.

(a איור סכמטי של חתך-הרוחב של אלקטרודת דו-תחמוצת הטיטאניום הננו-נקבובית שמעליה יש ציפוי פלטינה. (b דיאגרמת אנרגיה של מבקע מים רדיוליטי המבוסס על פלזמון.

החל מטלפונים ניידים, עבור ברכבים וכלה בפנסים, סוללות נוטלות חלק חשוב בחיי היומיום. מדענים וחברות טכנולוגיות מחפשות תדיר אחר דרכים להגדיל את משך חיי הסוללה ולשפר את יעילות פעילותה. כעת, לראשונה אי-פעם, חוקרים מאוניברסיטת מיזורי הצליחו ליצור סוללה גרעינית יציבה ויעילה יותר המבוססת על מים, כזו שתוכל לתרום ליישומים רבים, כגון מקור אנרגיה אמין ברכבים ובתחומים מורכבים יותר דוגמת טיסות לחלל.

“בטה-וולטאיקה (betavoltaics, וויקיפדיה), שהן סוללות המבוססות על דעיכה גרעינית של איזוטופים, נחקרות מאז שנות החמישים בתור מקור אנרגיה,” אמר Jae W. Kwon, פרופסור להנדסת חשמל ומחשבים מאוניברסיטת מיזורי. “טכנולוגיות גרעיניות נשלטות אינן מסוכנות מטבען. כבר עתה יש לנו שימושים מסחריים רבים בטכנולוגיות גרעיניות בחיי היומיום שלנו, לרבות גלאי אש בחדרי שינה ושילוט של יציאות חירום בבניינים.”

הסוללה עושה שימוש באיזוטופ ששמו סטרונציום-90 המעודד ייצור של אנרגיה אלקטרוכימית בתמיסה מימית. אלקטרודת דו-תחמוצת טיטאניום (חומר הנפוץ בקרם שיזוף) במבנה ננומטרי בעלת ציפוי פלטינה אוספת וממירה באופן יעיל אנרגיה לאלקטרונים. “המים משמשים בתור חומר חיץ והפלזמונים הנוצרים בפני-השטח של ההתקן התגלו כבעלי-ערך רב בהגברת יעילותה של הסוללה,” אמר החוקר הראשי. “התמיסה היונית לא קופאת בקלות בטמפרטורות נמוכות ולפיכך היא תוכל לפעול היטב במגוון רחב של יישומים, לרבות סוללות לרכבים ולחלליות,” אמר החוקר הראשי.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת היוקרתיNature במסגרת מאמר שכותרתו: ” Plasmon-assisted radiolytic energy conversion in aqueous solutions”.
המאמר המלא

1. כתבה על סוללות אטומיות בלי נתונים על צפיפות אנרגיה, נצילות, קרינה.
    לא אמרת כלום