מדענים צעירים שותפים לתכנית החלל הישראלית

עבודת המחקר שלהם מתמודדת בתחרות מדענים ומפתחים צעירים 2010 שמקיים בשבוע הבא מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד בירושלים בחסות “אינטל”

דגם של הלוויין InKlajn1

בשנה הבאה (2011) העמותה הישראלית ללוויינות זעירה עמותת INSA , עתידה לשגר ננו-לווין, הראשון מסוגו בארץ בשם InKlajn1. שלושה מדענים צעירים המשתתפים בתחרות מדענים צעירים: אוריה שביט, יונתן שמיר, דניאל טומה מתיכון הנדסאים הרצליה, פיתחו את מערכת האנטנות של הננו לווין הישראלי הראשון.

מטרת הפרוייקט היא תכנון מערכת האנטנות עבור הננו-לווין הישראלי הראשון שישוגר לחלל בשנת 2011 על ידי העמותה הישראלית ללוויינות זעירה. הקושי הגדול ביותר איתו חייבים להתמודד במשימת שיגור הננו-לווין הוא מניעת כשל במערכת התקשורת. כשל מסוג זה עלול לגרום ללווין להמשיך לחוג בשמיים כשהמערכות ממשיכות לפעול אך השדרים שלו חלשים מכדי להיקלט בקרקע. מטרת העבודה היא להבטיח שלא יתרחש כשל במערכת התקשורת של הלווין.באמצעות ניסוי למדידת עקום קרינה תכננו את מערכת האנטנות והפקו המלצות על מיקום האנטנות ועל סוגן.

המלצות אלו מיושמות כעת בתהליך בניית הלווין.את עקום הקרינה מיפינו על ידי סיבוב האנטנות כך שבכל כיוון מדדנו את עוצמת השידור.

לשם הניסוי פיתחו השלושה כלים מדעיים ביניהם אלגוריתם המהווה פתרון כללי מקורב לבעיית תומסון שעדיין לא נמצא לה פתרון כללי.כמו כן הם פיתחו תוכנה ששולטת על מעבד אותות לשם קליטת נתונים. ובנוסף כמה מתקנים לסיבוב האנטנות, בחרנו אחד מביניהם, ופתחנו עבורו מודל מתמטי.

גם לילך דרי מתיכון הנדסאים הרצליה ערכה מחקר בנושא: קליטה ופענוח טלמטריה עבור הננו לווין הישראלי הראשון . לווין שישמש כתחנת ממסר לחובבי רדיו, כמעבדה גנרית זולה לבדיקת רכיבי חלל ישראלים חדשים, ויפתח עידן חדש של לווינים שיתופיים במתכונת של קוד פתוח.

הפרויקט שלה הוא חלק ממערך התקשורת בין הלווין לקרקע. מטרתו לצמצם את החומרה בתחנת הקרקע של הננו-לווין על ידי שימוש בחומרה קיימת ובתוכנת מדף חינמית ופתוחה תוך התחשבות במגבלות הלווין : שידור,תדר שידור, מחיר תחנת קרקע, שימוש בחובבי רדיו בתור קהילה להורדת טלמטריה וסוגי שירותים שהלווין מספק לקהילת חובבי הרדיו. במסגרת הפרויקט הצליחה לתכנן ולממש תחנת קרקע פשוטה וזולה עבור הננו-לווין הישראלי הראשון. החדשנות בפרוייקט התבטאת בשימוש בתוכנות שזמינות חינם ובהחלפת רכיבים חיצוניים ברכיבים שקיימים ממילא במחשב, תוך התחשבות במגבלות הלווין. דבר זה מאפשר לחובבי הרדיו, ובעצם לכל אדם שיש לו מקלט, לקלוט שדרים מלווין ללא ציוד מיוחד. הפרויקט נעשה במתכונת של קוד פתוח מה שמקנה יכולת תפעול עצמי לכל אדם שרוצה להתנסות בהקמת תחנת קרקע אצלו בבית וכן מקל על ארגוני מחקר מדעיים קטנים לבצע ניסויים בעזרת הלווין. בנוסף כתבתי ספרון הוראות להפעלת תוכנת הפענוח בתחנת הקרקע.

באותו הנושא באתר הידען: