סיקור מקיף

חלל תקשורת נמכרת לקבוצת Xinwei הסינית ימים ספורים לפני שיגור עמוס 6

הסינים ישלמו 285 מיליון דולר בלבד, תמורת חברה שבקופתה מצויים 153 מיליון דולר. העיסקה נחתמה ימים ספורים לפני שיגור הלוויין עמוס 6, שתוכנן ויוצר בתעשייה האווירית בעלות של כ-200 מיליון דולר

בדיקת אנטנות בלוויין עמוס 6 במתקני התעשייה האווירית
בדיקת אנטנות בלוויין עמוס 6 במתקני התעשייה האווירית

הכתבה מתפרסמת באישור אתר TECHTIME

חברת חלל תקשורת (Spacecom) חתמה על הסכם מיזוג עם חברת Luxembourg Space Telecommunications הנמצאת בבעלות חברת התקשורת הסינית Beijing Xinwei Technology Group תמורת 285 מיליון דולר. בקופת החברה מצוי הון עצמי בהיקף של כ-158 מיליון דולר, כך שהמחיר נטו שבו החברה נמכרת הוא כ-135 מיליון דולר בלבד.

עם השלמת המיזוג, תמחקנה מניות חלל מהמסחר בבורסה בתל-אביב והיא תהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של הרוכשת. אגרות החוב שהנפיקה החברה לציבור ימשיכו להיסחר בבורסה, ובהתאם תמשיך החברה להיות “תאגיד מדווח”. העיסקה תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים ובאישור אסיפת בעלי המניות של חלל.

קבוצת Xinwei היא קבוצת תקשורת סינית המספקת פתרונות לספקי טלקום. היא פעילה בתחומי התקשורת הסלולרית, מכירת ציוד, שיתוף פעולה טכני ובתחום לווייני התקשורת. היא נסחרת בבורסה של שנחאי לפי שווי שוק של כ-7.6 מיליארד דולר.

שובל הנזקים של עמוס 5

חברת חלל תקשורת נמצאת בשליטת קבוצת יורוקום ועוסקת במתן שרותי תקשורת לוויינית באמצעות לווייני עמוס 2, עמוס 3 ועמוס 4 הנמצאים בבעלותה. הלוויין החדש עמוס 6 מיועד להחליף את הלוויין עמוס 2, אשר יסיים את שירותו המסחרי בראשון לנובמבר השנה.

בשנה האחרונה סובלת החברה מירידה גדולה במכירות. במחצית הראשונה של 2016 הסתכמו מכירותיה בכ-33.8 מיליון דולר בהשוואה ליותר מ-54 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה במכירות היא בעיקר תוצאה של התקלה בלוויין עמוס 5, אשר תוכנן ויוצר ברוסיה, ויצא מכלל שימוש לאחר השיגור. הכשל המוחלט של הלוויין גרם לחברה הוצאות מוגדלות ולהפסדים של כ-19 מיליון דולר מכירות במחצית 2016.

בימים הקרובים ישוגר עמוס 6

העיסקה נחתמה ימים ספורים לפני שיגור הלוויין עמוס 6 (Amos) מתוצרת התעשייה האווירית, אשר שיגורו מתוכנן לשבוע בראשון של ספטמבר 2016. הלוויין ישוגר מאתר השיגור שבקייפ קנוורל בפלורידה, ארה”ב. לאחר השיגור ימשיך בדרכו לנקודת המסלול המיועדת (ארבע מעלות מערב) במשך כ-11 ימים נוספים. במהלך מספר שבועות לאחר השיגור תבוצע סדרת בדיקות מקיפה לבדיקת תקינות המערכות ולהכינו לפעילות המסחרית.

עמוס-6 הוא אחד מהלוויינים הכבדים ביותר של ישראל, ומשקלו צפוי להיות כ-5.5 טון. התעשייה האווירית זכתה בפרוייקט לאחר תחרות עזה מול חברת ISS הרוסית, אשר ייצרה את הלוויין עמוס-5 ונמצאת בבעלות ממשלת רוסיה.

האם ממשלת ישראל תתמוך בעיסקה?

כעת צריך לראות האם הרגולטור בישראל יאשר את ביצוע העיסקה. למדינת ישראל יש השקעות רבות בחברת חלל תקשורת, שנועדו לקדם את תעשיית החלל בישראל, לייצר ידע בייצור לווייני תקשורת ולסיוע לתעשייה האווירית השימור יכולת החלל שלה. התפישה בישראל היתה שלתוכנית לווייני עמוס של חשיבות לאומית, ולכן גם סוכנות החלל הישראלית היתה מעורבת בהקמת הקונסוציום שסיפק את המימון לייצור.

כבר מהשיגור של הלוויין עמוס 1 סיפקו לווייני עמוס שירותי תקשורת למשרד הביטחון והוא היה מעורב בדיונים ובתוכניות המימון של הלוויינים. בין השאר, התעשייה האווירית התחייבה לתת לחברת חלל הלוואה של 47 מיליון דולר למימון הייצור של הלוויין עמוס 6, שהיקפו הכולל נאמד ביותר מ-200 מיליון דולר.

כעת, יש לראות האם ישראל תוותר בקלות על נתח מרכזי בתעשיית החלל המקומית, או שמא היא תדרוש התחייבות להמשך ייצור הלוויינים בארץ.

9 תגובות

  1. מכרנו את טבע במיזוג לאמריקאים, את להבי ישקר לאמריקאים, תנובה לסינים, שטראוס לנסטלה, כתר פלסטיק לסינים, קומברס ואמדוקס.
    מה יש פה כוונה למישהו לכבות את האור.

  2. שוקי אתה מתכוון לאוסטרליה או לאיחוד האירופי?(שנמנעות ממכירת חברות אסטרטגיות לסין).או לאפריקה המנוצלת?

  3. חלל תקשורת היא לא חברה ממשלתית אלא חברה ציבורית שנסחרת בבורסה. אתם מעוניינים לחיות במדינה שאוסרת על אנשים למכור את פרי עמלם?

  4. הסינים לא צריכים את החברה ולא את רווחיה,
    הסינים צריכים רק את הידע,
    המחיר, 135 מליון $ הוא בדיחה, זה לא יכול להיות,
    לכן:
    א]. יתכן כי חסר פה מידע עסקי מוסתר.(מוסתר ולא בכדי)
    ב]. העסקה לא תאושר ע”י הרגולטור (הערכה)

  5. מדינה במכירת חיסול? איפה רשויות המדינה שמגינות על טכנולוגיות בסיס של מדינת ישראל,
    אסור לסמוך על פטריוטיות של מנהלים שבהרבה מקרים החזון שלהם הוא הרבה כסף ועכשיו ,
    יש הרבה אנשים צינים חסרי שידרה מוסרית שימכרו הכל כדי להיות עשיר היום, יש להם גם שיכנוע פנימי רציונל
    שאומר שאם אני לא אמכור אז משהוא אחר ימכור אז כדאי שלפחות אני יעשה הרבה כסף עכשיו לפני שיהיה מאוחר מידי, פה צריכה להיכנס המדינה ולהשגיח על הנכסים שלה מדינה שאופק האירועים שלה הוא לעשרות שנים.

  6. חכמים גדולים ,מכרו לסינים חברה שעובדת עדיין על הטכנולוגיה הישנה לבניית לויינים ושיגורם .
    כיום הטכנולוגיה ללוינים מסתפקת בלויינים קטנים חכמים וחסכנים הרבה יותר
    אחלה עסקה עניין של זמן עד שיבינו הסינים כי העסקה כושלת ,אלה אם כן מטרתם ללומד.

  7. ישראל היא זונה של כסף!שום חשיבה לתווח ארוך(בטח שלא מביבי -חברו של אלוביץ).עם הנהגה כל כך מושחתת זה נס שהמדינה הזו עדיין קיימת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.