חלופות כימיות לדלק המבוססות על פסולת עץ

חוקרים פיתחו שיטה חדשנית לשימוש בעץ או בסוגים אחרים של ביומסה לשם ההכנה של חומרים כימיים, זאת מבלי להסתמך על חומרי-מוצא רגילים מנפט אשר אינם חומרים מתחדשים.

ביומסה מפסולת עץ. צילום: shutterstock

חוקרים מאוניברסיטת אלאבמה, בשיתוף פעולה עם עמיתיהם מגרמניה, פיתחו שיטה חדשנית לשימוש בעץ או בסוגים אחרים של ביומסה להשם ההכנה של חומרים כימיים, זאת מבלי להסתמך על חומרי-מוצא פטרוכימיים רגילים שאינם חומרים מתחדשים.

הרעיון, מסבירים החוקרים, הוא לייצר מוצרים יומיומיים ממקורות מתחדשים, זאת בזמן שהם עדיין תחרותיים מבחינה כלכלית ומסחרית, ומבלי לפגוע בסביבה. לשם כך, הדגימו החוקרים, בראשות הפרופסור לכימיה Anthony J. Arduengo, כי ניתן לייצר מוצרים רגילים מבוססי-נפט באופן כזה שכל אטומי הפחמן הנכללים בהם ניתנים לסינתזה מתוך חומרי-מוצא המבוססים על עץ בלבד. “התוצאה של המחקר שלנו היא צעד חשוב קדימה הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה כלכלית”, טוען אחד מהחוקרים. “דמיינו את התהליכים של סינתזה כימית כמו בניית חומרים חשובים לשימוש בחיים המודרניים שלנו מתוך אבני בניין דמויי קוביות לגו”.

פטרו-כימיה מסורתית היא שיטה מוגבלת מבחינת המגוון והמבנים של אבני הבניין המשמשות בה, מסביר החוקר. במסגרת זו, יש להשקיע כמות ניכרת של אנרגיה ומאמצים על מנת לעצב מחדש את אבני הבניין הפטרוכימיות הבסיסיות לכדי היחידות הרבות הנדרשות לבנייה של חפצים ועצמים מורכבים יותר. “עץ, מקור מתחדש הנמצא בזמינות גבוהה, מספק את ההזדמנות ליצר באופן ישיר מגוון נרחב של אבני בניין בעלות הרכבים כימיים ומבנים מגוונים שבהן ניתן להשתמש לשם בניית חומרים מתקדמים”.