סכנה מתקרבת מאסטרואיד קטנטן

מאז שנתיים מצוי אסטרואיד במעקב מתמשך, מחשש שיתקרב לכדור הארץ * זה יקרה בעוד 137 שנה, מספיק זמן להתארגנות כדי להתמודד עם הבעיה

ד”ר נח ברוש

ב-1 בדצמבר – 2140 בעוד 137 שנה – סמוך ל-10 בלילה, יחלוף ליד כדור הארץ גוף שמיימי – אסטרואיד קטן, המסומן עתה .WO107 2000 המיוחד באירוע העתידי: המרחק הקרוב שיתהווה אז בינינו לבינו: רק 81 אלף ק”מ – המרחק הקטן ביותר שבין הארץ לגוף טבעי (מלבד מטאורים) שידוע כיום.

גודלו של הגוף הנ”ל, עדיין איננו ידוע במדוייק ולכן אין כרגע הערכות לנזקים שעלולים להיגרם אם יתנגש בנו. 2000-WO107-ה, נתגלה לפני כשנתיים ומאז מצוי במעקב אסטרונומים רצוף. המטרה בכך: לוודא שלא יחול שינוי במסלול תנועתו – מה שיהפוך את ההתקרבות – להתנגשות; ומ”אירוע מעניין למדע” – לקטסטרופה.

הגוף הזה, אסטרואיד חיוור, שייך למשפחת גופי “אטן” (Aten). אסטרואידים הם גושי חומר קשיח המקיפים את השמש בדומה לכוכבי הלכת הגדולים והשביטים. אלא
שבניגוד לשביטים – “קרחונים מלוכלכים” – האסטרואידים אינם מכילים כמויות גדולות של חומר נדיף (קרח מים, למשל).

לוייני מחקר חלפו ליד כמה אסטרואידים וצילמו בהם נופים הדומים לנופי הירח כמו מכתשים בגדלים שונים. הערכה: המכתשים נוצרו מפגיעות גופי חלל קטנים
יותר.

על האסטרואיד “ארוס”, נחת הלויין .NEAR למרו ת שלא תוכנן לכך, שרד הלויין ואף שידר תצלומים מהנחיתה. התמונות מ”ארוס” מראות שטח מכוסה אבק וסדוק – אולי בגלל התנגשויות חזקות קודמות של גופים שמיימיים לא הצליחו לפוררו. יתכן שהסדקים מגיעים עד לעומקו של ארוס, והתמלאו אבק.

על ה”אטן” ידוע בינתיים פחות משידוע על ארוס ומשפחתו. הסיבה: אסטרואידים אלה נעים קרוב מאד לשמש. חלק מתוכניות המחקר בהם המתבצעות במדינות אחדות בעולם, אינן כוללות תצפיות (קשה).

מדי פעם – אם מושגת תצפית מוצלחת – מגלים אסטרואיד חדש, ולאחר לימוד מסלולו, מסתבר שהוא שייך למשפחה המיוחסת של הגופים הקרובים מאיתנו אל השמש. גוף כזה עלול להתקרב מאוד לכדור הארץ. ואכן קיימת אז סכנת התנגשות.

הגוף המאיים WO107 2000 הוא כנראה קטן: קוטרו מוערך ב-800-400 מטר, כמו גבעה קטנה בארץ. הוא מסוגל לגרום נזק בל ישוער, אם מהירותו היחסית, בינו לארץ,תהיה גדולה.

ועוד סיבה לחששות: התקרבותו לכוכבי לכת אחרים. מסלול תנועתו המוארך, מביאועד פי שניים קרוב יותר לשמש מכוכב חמה. התוצאה: גם חמה וגם נוגה, עלולים להשפיע על מסלולו.

2000 WO107