סיקור מקיף

הלנצח נאכל חרב?

האם התנגשויות אלימות חייבות להיות חלק בלתי נפרד מן התרבות האנושית?

כדוריות וחלקי מתכת שהיו בתוך טיל גראד שהתפוצץ בשכונת הדר עליון בחיפה במהלך מלחמת לבנון השניה. צילום: אבי בליזובסקי
כדוריות וחלקי מתכת שהיו בתוך טיל גראד שהתפוצץ בשכונת הדר עליון בחיפה במהלך מלחמת לבנון השניה. צילום: אבי בליזובסקי

מאת ג'ון הורגן

ממצאים מדעיים מוכיחים שלא משנה כמה נלך אחורה בזמן, תמיד נמצא בהיסטוריה ובפרה-היסטוריה האנושית ראיות לאלימות. אלה החדשות הרעות שהביאו 17 חוקרים מתחום האנתרופולוגיה ומתחומים נוספים, שהשתתפו בכנס בנושא "התפתחות התוקפנות האנושית: לקחים לעימותים של ימינו", שנערך בסוף פברואר 2009 באוניברסיטת יוטה שבסולט לייק סיטי. החדשות הטובות הן שיש הרבה מה לעשות כדי להפחית את העימותים האלימים בעולם כיום. או כפי שניסח זאת פרנס ב' מ' דה-ואל מאוניברסיטת אמורי, שהשתתף בכינוס: אין זה "גורלם" של בני האדם "לאכול חרב לנצח".

דה-ואל, העוסק בחקר פרימטים (קופי אדם), דיווח כי תצפיותיו על מפגשים קטלניים בין קבוצות שימפנזים, בני משפחתנו הגנטיים הקרובים ביותר, אוששו את האמונה הפטליסטית הגורסת כי "המלחמה טבועה בגנים שלנו". אבל דה-ואל אמר גם כי השימפנזים "שוחרים שלום": הם מתפייסים אחרי הקרב בחיבוקים, בנשיקות ביד ובפה, בטיפול זה בזה ובשיתוף במזון. דה-ואל הסביר כי גם בני אדם עושים זאת, ולראיה הציג את תמונתם של ג'ון מקיין וג'ורג' וו' בוש מתחבקים, על אף החיוכים המאולצים עד אימה המעטרים את פניהם, לאחר קרב הבחירות הפנימיות המר שניהלו בשנת 2000.

על פי דה-ואל, הצדדים מתפייסים "כשמתברר להם שייפגעו אם היחסים ביניהם ימשיכו להידרדר." מתצפיותיו עולה כי שימפנזים מקבוצות המתחרות ביניהן על טריטוריה, ולכן נוהגות זו בזו בעוינות קטלנית, כמעט לעולם אינם מתפייסים. אך בבני אדם, "תלות הדדית בין קבוצות או עמים אינה נדירה." כדי לקדם את השלום הוא מציע למדינות לאמץ תלות כלכלית הדדית, בעזרת בריתות כמו זו הקיימת באיחוד האירופי. אף כי האיחוד האירופי "לא גרם לגרמנים ולצרפתים לאהוב זה את זה," כפי שדה-ואל עצמו מודה, הוא הפחית בהרבה את הסיכויים למלחמה באירופה.

ריצ'רד ורנגהם, אנתרופולוג מאוניברסיטת הרווארד, הסכים עם דה-ואל ואמר כי אלימות בפרימטים אינה כפייתית או "אינסטינקטיבית", אלא "מושפעת במידה רבה מן ההקשר שבו הם פועלים". אחד מסימניה המקדימים המובהקים ביותר של אלימות בין שתי קבוצות פרימטים, משער ורנגהם, הוא מצב של כוחות בלתי מאוזנים. שימפנזים מקבוצה אחת יתקפו תמיד פרטים מקבוצה אחרת אם לתוקפים יתרון מספרי עצום ולכן סיכון מזערי למות או להיפצע.

ורנגהם טוען כי על אף שבני אדם נרתעים מסיכונים פחות משסולדים מפניהם השימפנזים, נוהגות כך גם חברות אנושיות, מציידים-לקטים ועד אומות מודרניות כארה"ב. קבוצות יריבות נוהגות בתוקפנות חמורה בהרבה כשהן בטוחות בניצחונן. יצירת איזון כוחות בין מדינות עשויה להפחית את הסיכוי למלחמה.

וכך גם שליטה בגודל האוכלוסייה, על פי האנתרופולוגית פולי ויסנר מאוניברסיטת יוטה. ויסנר היא מומחית לבני שבט אֶנגָה שנהגו לגדל יבולים חקלאיים וחזירים בהרי פפואה גינאה החדשה. הם החלו להילחם זה בזה לפני כ-200 שנה, לאחר שהחלו לגדל בטטות, דבר שהביא לעודפי מזון ולגידול מהיר באוכלוסייה. שיעור התמותה התמתן לאחר שזקני השבט הנהיגו חוקי מלחמה קפדניים יותר, כמו איסור על הריגת נשים או הטלת מומים.

חדירתה של הרפואה המודרנית לשבט האנגה לפני כ-25 שנה הפחיתה את תמותת הילדים, מה שהביא ל"פרץ נעורים" חדש ולעלייה בעימותים השבטיים. שיעור התמותה נסק, לדברי ויסנר, מכיוון שבני אנגה נלחמים עתה בעזרת רובים ומקלעים במקום באלות, בסכינים ובחניתות – כלי הנשק המסורתיים של השבט. יתרה מכך, רוצחים שכירים צעירים המכונים "רמבואים" משכירים את שירותיהם לשבטים בתמורה לכסף, לנשים צעירות או לשלל. ויסנר מעלה את האפשרות כי צמצום הילודה ומתן "אפשרויות להתקדמות ניכרת בחיים" לגברים הצעירים יפחיתו את האלימות.

גם לאקלים חלק באלימות. מסקנה זו עולה ממחקרה של פטרישה למברט על שבט צ'ומש, חברת ציידים-לקטים ששכנה בחופי דרום קליפורניה במשך אלפי שנים עד שהגיעו המתיישבים האירופים. בשלדי צ'ומש רבים ניכרים סימני אלימות, כמו שברים בגולגולת וראשי חצים וחודי חניתות התקועים בשלד. לדברי למברט, אנתרופולוגית באוניברסיטת יוטה, מבדיקת טבעות עצים ומראיות נוספות עולה כי האלימות בקרב הצ'ומש עלתה בתקופות בצורת.

למברט מבקשת להסב את תשומת לִבנו לכך שהבצורות, שעלולות להתרבות עקב ההתחממות העולמית, כבר גורמות לעימותים ברחבי העולם כיום. כדי לאושש את טענתה, היא שולפת תמונה של באר בסומליה. עד כה נהרגו 250 סומלים בקרבות על שליטה בבאר הזאת. כדי למנוע עימותים כאלה, אומרת למברט, על ממשלות לדאוג לחלוקת הוגנת של מים ומשאבים אחרים.

המרצה האופטימי ביותר היה הפסיכולוג סטיבן פינקר, שטען, בניגוד למדענים רבים בעבר, כי רמת האלימות בימינו נמוכה בהרבה ממה שהייתה בתקופה שבה החלו להיווצר מדינות מודרניות לפני 10,000 שנה. פינקר הסביר כי על פי סקרים אתנוגרפיים וראיות ארכאולוגיות, 30% ויותר מן האנשים בחברות שבטיות מתו כתוצאה מאלימות קבוצתית. שיעור זה גבוה פי עשרה ממספרם של האירופים והצפון אמריקנים שנהרגו במלחמות ובאירועים הקשורים אליהן במהלך המאה ה-20 העקובה מדם.

פינקר מציע כמה סיבות אפשריות לכך. ראשית, בשל תוחלת חיינו הארוכה אנו מוכנים פחות לסכן את חיינו בפעילות אלימה. שנית, יצירתן של ממשלות יציבות עם מערכות משפטיות וכוחות משטרה יעילים הביאה לסיום המצב שתיאר הפילוסוף הבריטי תומס הובס כ"מלחמת הכול בכול", מצב ששרר בחברות שבטיות לפני תחילת עידן המדינה. ולבסוף, תקשורת ההמונים והתיירות שיפרה את ההבנה והאמפתיה שאנו רוחשים לבני אדם שאינם חלק ממשפחתנו או אפילו מעמנו. אלה כנראה החדשות הטובות ביותר: הציביליזציה, שהואשמה רבות בגרימת מלחמות, למעשה עוזרת לנו להגיע לשלום.

ג'ון הורגן הוא מנהל המרכז לכתבים מדעיים במכון סטיבנס לטכנולוגיה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

44 תגובות

  1. היהדות אכן פחות גרועה מהאיסלם ושחיטות פחות מהנצרות

    יואל מושה:
    אתה לוזר מזוין אתה נולדת ההורים שלך זיינו לך תשכל שהעולם יפה היית ילד מאושר ותמים
    גדלת הבנת שלא
    אמרת so what let's join the party

    פשוט אין לך עמוד שדרה
    בניגוד לאנשים שאמרו לא
    i won't bear your hatred one step farther
    free i will rise!!!!

    אני אישית רואה בעניי תמיד מציאות אוטופית
    כי במציאות כמו שלנו אין טעם להילחם במלחמה שלא נגמרת אין טעם בניצחון זמני
    כך לפחות אני חושב

    אני מבין שאני חלמן אבל לפחות אני שואף לשלמות

    ומה בדיוק זה
    להתעורר מאוחר מדי
    הרי זה ברור שיש מודעות לחרא שצפה סביבנו
    פשוט אין רצון להכיר בה

  2. ורק להשלמה, שרה:
    אילו קראת את דברי עד תומם ולא היית מתפוצצת לענות לפני שגמרת לקרוא היית רואה שדעתי על הדתות האחרות אינה טובה יותר.
    למעשה אני חושב שבדרך כלל היהדות פחות גרועה מהן.

  3. שרה:
    אולי תלמדי קצת יהדות? תשובתך מעידה על בורות!

    קראי נא כמה מעונשי הסקילה שהרמב"ם כתב עליהם (בין היתר – על משכב זכר):
    http://kodesh.snunit.k12.il/i/5101.htm#s14

    עתה אביא לפניך כרשימה טלגרפית כמה מעונשי התורה. שימי לב שמדובר בעונשים רבים שכדי לנקוט בהם לא רק שלא נחוץ סנהדרין אלא שהרשות ולמעשה החובה להוציאם אל הפועל נתונה ליחיד ואפילו בית דין אינו נחוץ:

    נקמת דם על הריגת קרוב משפחה:
    "וּמָצָא אֹתוֹ גֹּאֵל הַדָּם מִחוּץ לִגְבוּל עִיר מִקְלָטוֹ וְרָצַח גֹּאֵל הַדָּם אֶת הָרֹצֵחַ אֵין לוֹ דָּם (במדבר, לה; 27).
    בת כוהן שזינתה תישרף באש:
    "וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף" (ויקרא, כא; 9).

    המשתחווה לשמש ולירח נסקל באבנים עד שמת:
    "וְהוֹצֵאתָ אֶת הָאִישׁ הַהוּא אוֹ אֶת הָאִשָּׁה הַהִוא אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֶל שְׁעָרֶיךָ אֶת הָאִישׁ אוֹ אֶת הָאִשָּׁה וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ" (דברים, יז; 5).

    מחלל שבת עונשו מוות:
    "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ" (שמות, לא; 14).

    אשת איש שנאפה עונש הנואפים מוות:
    וְאִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת אִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת" (ויקרא, כ; 10).

    וכהנה רבים מאוד בחוקי התורה, ככלל רוב אוכלוסיית העולם דינה מוות על-פי חוקי התורה; עובדי אלוהים אחרים, הכופרים בהתגלות האלוהית, ועבירות של ניאוף וגילוי עריות.
    חז"ל נתנו רשימה של החייבים בעונשי מוות – לדעת חז"ל יש ארבעה סוגי עונשי מוות: סקילה באבנים, חניקת הגרון בבגד, הריגה על ידי כריתת הראש בסייף, שריפה.

    חז"ל מיינו את המעשים שעליהם ניתנו העונשים השונים וכתבו אותם במסכת סנהדרין וייחדו עבורם פרקים שלמים כדי לבאר את העונש ואופנו ומי ומי החייבים וכו':

    "אלו הן הנסקלין: הבא על האם, ועל אשת האב, ועל הכלה, ועל הזכור, ועל הבהמה, והאשה המביאה את הבהמה, והמגדף, והעובד עבודה זרה, והנותן מזרעו למולך, ובעל אוב וידעוני, והמחלל את השבת, והמקלל אביו ואמו, והבא על נערה המאורסה, והמסית והמדיח, והמכשף, ובן סורר ומורה, … " (משנה, מסכת סנהדרין, פרק ז, משנה ד).

    "ואלו הן הנשרפין הבא על אשה ובתה, ובת כהן שזנתה … ואלו הן הנהרגים הרוצח ואנשי עיר הנדחת רוצח שהכה את רעהו באבן או בברזל " (משנה, מסכת סנהדרין, פרק ט, משנה א).

    "אלו הן הנחנקין המכה אביו ואמו וגונב נפש מישראל וזקן ממרא על פי בית דין ונביא השקר והמתנבא בשם עבודת כוכבים והבא על אשת איש וזוממי בת כהן ובועלה המכה אביו ואמו" (משנה, מסכת סנהדרין, פרק יא, משנה א).

    דוגמא לנורמה התרבותית בעבר מעדות אישית של יוסף בן מתתיהו על עצמו שגדע יד של שודד וביקש ממנו לתלותה על צווארו, יהודי שחי במאה הראשונה לספירה וכך הוא כותב: " העז שבלהקת השודדים [אנשי טבריה] נכנס אלי, ואני ייסרתיו בשוטים וציוויתי לגדוע לו יד אחת ולתלותה על צווארו ואחרי כן גירשתיו מעל פניי" (ספר: "חיי יוסף " הוצאת מסדה, תל אביב עמ' קלו – קלז).
    מאז שחרב בית המקדש ובטלה הסנהדרין (בתי הדין המוסמכים להעניש עונשי מוות) הרשות להעניש ניתנה לשיקול דעתו של בית הדין, להכות, להחרים, לנדות ואף להרוג. כך מבואר בתלמוד: "א"ר אלעזר בן יעקב: שמעתי, שבתי הדין מכין ועונשין שלא מן התורה, ולא לעבור על דברי תורה אלא לעשות סייג לתורה; ומעשה באדם אחד שרכב על סוס בשבת בימי יונים, והביאוהו לבית דין וסקלוהו, לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך [הרי לך שאדם שרכב על סוס בשבת – אף שאינו איסור חמור המחייב מוות – בית הדין סקלוהו כדי שאנשים אחרים יזהרו מלזלזל בשמירת השבת]. ושוב מעשה באדם אחד שהטיח באשתו [בעל את אשתו] תחת התאנה, והביאוהו לבית דין והלקוהו, לא מפני שראוי לכך – אלא שהשעה צריכה לכך [למרות שהדין הכתוב אינו מחייב מלקות, חייבו בית הדין מלקות כדי שלא תרבה הפריצות]!" (יבמות צ ע"ב).
    יש עוד סוג עונש מוות המסור ליחיד בלבד ולא לבתי הדין, ונוהג גם בזמננו המוגדר בלשון חז"ל "קנאים פוגעים בו". דוגמה לכך מובאת בתורה שפנחס הכוהן הרג את זימרי ששכב עם המדיינית ופילח גופם בחרב ועל כך קיבל תגמול מאלוהים "ברית עולם" (במדבר, כה; 7-13).
    כך גם מי שחל עליו "דין רודף" מותר ליחיד להורגו. עונש זה חל למעשה בשני מקרים: רודף להרוג, ורודף לאנוס אישה האסורה עליו מבחינה הלכתית (שים לב שהאונס רווקה לא חל עליו דין רודף אלא לנשואה בלבד).
    כך הדין לגבי היתר להרוג כופרים ומומרים המסור ליחיד, כפי שנכתב בשולחן ערוך:
    "מיני ישראל, והם שעובדים ה לעבודת כוכבים, או העושה עבירות להכעיס, אפילו (ד) אכל נבילות או לבש שעטנז להכעיס; והאפיקורסים, ו והם שכופרים בתורה ובנבואה מישראל, היו נוהגין בארץ ישראל להרגן. אם היה בידו כח להרגן בסייף, בפרהסיא, הורגו. ואם לאו, היה בא בעלילות עד שיסבב הריגתו. כיצד, ראה אחד מהם שנפל לבאר והסולם בבאר, קודם ומסלקו ואומר: הריני טרוד להוריד בני מן הגג ואחזירנו לך, וכיוצא בדברים אלו (שולחן ערוך יורה דעה סימן קנח סעיף ב).

  4. אולי תלמד קצת יהדות. תשובתך מראה על בורות!
    מה פרוש כופרים? מה פרוש מחלל שבת? ולמי יש בכלל את הזכות לשפוט ביהדות? וכו'
    בכל מקרה זה כבר כ2000 שנה (מאז ביטול הסנהדרין) שאין היתר לבית דין יהודי להרוג (ומדוע?יש מה ללמוד פה…) , כך שהרג מסיבה דתית לא שיך ליהדות כבר זמן רב.
    ומי רוצה ויכול לספור את מספר ההרוגים "מסיבה דתית" ב2000 שנים האחרונות ע"י נוצרים, מוסלמים, הינדים ודתות אחרות.

  5. ערן.ג:
    מכיוון שהיהדות קובעת שיש לחסל מחללי שבת וכופרים – לא נראה לי שהשנאה יכולה להיעלם כל עוד היהדות קיימת.
    דתות, באופן כללי, הן אחד הגורמים המרכזיים למלחמות ולשנאת חינם.

  6. עד שלא נפסיק לפחד, לשנוא, שקנאה תעלם מהעולם ונתמיד במשפט "ואהבת לרעך כמוך" מלחמות ימשיכו.
    באחרית הימים לפי התנ"ך כל המלחמות יפסקו.
    אלוהים יגיע לשפוט את הארץ ואז שלום יבוא לכולם.
    על פי הכתוב בישעיה (פרק ב' פסוק ד'): "וכתתו חרבותם לאתים, וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה".
    אמן בקרוב בימינו.

  7. המאמר מבולבל ומכיל סתירות פנמיות. מחד טענה שסיבת האלימות/מלחמות היא הצע נרחב של מזון ושפע[=,,ברבות הטובה רבו אוכליה"] ומאידך טיעון הבאר מסומליה ולפיו הרעב והמחסור הם הגורמים למאבק אלים. באופן עקבי מתעלמים הדוברים מהיכולת של התרבות האנושית לעבד ולהטמיע הרגלים שבמקורם הם צורך/הכרח קיומי,לתרבות. בדיוק כמו שאין הסבר נקודתי אחד לתרבות האכילה של האדם המערבי זולל הקלוריות והג'נק פוד לעייפה,אבל זוהי עובדה. גרוע מכך חלק מאותם הרגלי צריכה מתועדים כ,תרבות גסטרונומית גבוהה". איני מדבר כבר על היבטים מוסריים כחיסול שיטתי של בעלי חיים ללא טעם וכו'.ולענינינו תרבות המלחמה פותחה ע"י הגזע האנושי לכדי צורת הבעה קולקטיווית שהיא הרבה מעבר לצרכים הקיומיים.[מומלץ הספר ,תולדות הלחימה' ג'ון קיגן הוצאת דביר]. אבל כבר אמר מאן דהו -זה שאני פרנואיד אינו אומר שלא רודפים אחרי. מי שייתמם להכיל את ראייתו ושאיפותיו האוטופיות על המציאות עשוי להתעורר למציאות כואבת ולעיתים מאוחר מידי.ולכן מומלץ לשאוף לעולם של וגר זאב עם כבש,אבל תמיד לשמור על יכולות של זאב.

  8. רון,
    בתגובתך האחרונה נפלה טעות סופר מצערת. צ"ל:

    כלום לא הוכח – הכל שקר גס

  9. אכן מסקנות מצערות.

    כיום עם הורדת הגבולות והמחסומים הכלכליים והפיכתו של העולם ל"כפר הגלובלי", המלחמות הפיזיות פוחתות מאחר ויש אינטרסים כלכליים משותפים, אך גם זה די מצער ומבזה לחשוב שבגלל תאוות בצע כסף ואינטרס כלכלי האדם הסכים לבסוף להוריד את חרבו (ולא בגלל אלטרואיזם או נאורות).

    דבר נוסף, אלימות פיזית ואלימות מילולית אינן כה שונות. בעולם המודרני מצאנו דרך להעביר את הדו קרב מהחוץ אל מחוזות קצת יותר אסטטיים. עכשיו במקום להתגושש פיזית בשדה ולשפוך את דם יריבינו אנו עושים זאת על מרקע הטלויזיה ובמקום בחרב משתמשים בפה. מספיק לפתוח את ערוץ הכנסת כדי לחזות בצד האגרסיבי והמלחמתי שלנו. אפילו תכניות הבידור מספקות לנו שפע של אלימות, רוע אינטריגות ומלחמות אין קיץ- לא פיזיות, אלא מילוליות.

  10. יואב,
    נראה שצריך גם להפעיל את ההיגיון לפעמים.
    דבר אחד זה לפברק ידיעות מודעיניות על נשק להשמדה המונית, כדי לתרץ התקפה על עירק. דבר אחר לגמרי, וחסר כל היגיון, זה להרוג אלפי אמריקנים כדי לתרץ התקפה כזו או אחרת.
    אף אחד לא טוען שאין קונספירציות כלל, אך צריך להזהר מלהפעיל את הדמיון שעות נוספות, שכן זה עלול להוביל לתפיסת עולם אבסורדית.

  11. למה ללכת כל כך רחוק לקונספירציות שעוד לא הוכחו כמו הסיפור של הפנטגון. ידוע כיום לכל שארה"ב יצעה למלחמה בעיראק בטיעון המדהים של קיום נשק להשמדה המונית, זה היה הצידוק היחיד שלהם. מה שכמובן היה שקר מוחלט, שקר אליו היו שותפים רוב ההנהגה.

    קונספירציה זו הוכחה כבר, ואם פה הייתה קונספירציה, כלומר תכנון ממשלתי לשקר ביודעין לציבור ולהציג סיבה שקרית למלחמה. מדוע שלא יהיו עוד קונספירציות כאלו?

  12. רון,

    קונספירציית הפנטגון הופרכה גם היא לחלוטין וביסודיות כבר מזמן, אתה כנראה לא נכנס לאתרים שמסקנתם לא מוצאת חן בעיניך.
    אמונה בקונספירציות דומה לאמונה דתית: המאמינים לא נותנים לעובדות לבלבל אותם, והצורך הנפשי הזה לעוות את המציאות כך שתהיה מעניינת יותר ומסתורית יותר, הוא בדרך כלל חזק מכל נימוק הגיוני.
    בסה"כ, מי אני שאנסה לקלקל לך את ההנאה שבעיסוק הזה…

  13. למיכאל רוטשילד. תודה על התגובה, מסכים עם כל מילה, והלוואי ומילותיו של לנון היו מתגשמות. לצערנו, האינדוקטרינציה הפונדומנטליסטית בעד לאמיות וקיצוניות דתית עובדת שעות שעות נוספות בכל מדינה בצורה סמויה וגלויה, ובעיקר במדינות הנמצאות באיזורי עימות. הימנון, דגל ושאר סמלים אחרים, חוקי הגירה וכו' הם רק חלק קטן מן המנגנונים המשמרים את המצב הקיים, וכל אלו מגובים בהיסטוריה העקובה מדם של התרבות האנושית שמן ההיבט הזה הקשור למלחמות, היא עדין בחיתוליה.

  14. אוקיי אבי.

    תגובה אחרונה לנושא ממני, אין טעם להתכסח.

    נעם כנס לחלק השני של הכתבה על ארועי 911 החלק התחתון "שאלות ותשובות"

    מה שאמרת בנושא ל"הפרכות" מקבל תשובה יפה.

    ותראה גם את הסרט החדש על הפנטגון – בלתי אפשרי שהמטוס הוא זה שפגע במבנה. ע"פי עדויות של אנשי חוק על תוואי טיסת המטוס
    וכן על פי הקופסא השחורה ש"מצאו" אותה בתוך החורבות אך נתוניה מראים שהמטוס עף מעל הפנטגון מבלי לפגוע בו.

  15. נעם אני צעד אחד לפניך.

    ועניתי לך יפה מאוד.

    נראה שבעל האתר החליט להקפיא לי את חלק מהתגובות

    על אף שיש בהם רק לינק אחד

  16. לדעתי המאמר מעט מפוספס מפני שהוא לוקח נושא מאוד רחב ומנסה לדון בו על ידי התיחסות לנקודות ספציפיות מבלי לראות את השלם ואת האפקט הסנרגטי בין חלקיו.

    אם כל הכבוד שאני רוכש לדה-וואל (נהנתי מהספרים שלו) ישנם חוקרים "רציניים יותר" (שקונפליקטים בין קבוצות אנושיות הוא התמחותם) המציגים תאוריות מעניינות ומדוייקות בהרבה (אשר בחלקן מתבסוסת על ניסויים אמפירים) כמו תאורית הקונפליקט הראליסטי של לוין וקמפבל, תאורית הזהות החברתית ותאוריות נוספות ועכשויות יותר המשלבות ומפתחות אותם הלאה, שכלל לא הוזכרו במאמר.

    על כל מקרה, אני אל בהכרח מסכים עם המסקנה של המאמר כי הציוויליזציה מיתנה את האלימות בתוך החברה. ולו מתוך העובדה שעד לא מזמן "אלימות" היתה מושג מוגבל ביותר שהתיחס למימד הפיזי והמדיד של האלימות תוך שהוא מזניח סוגי אלימות נוספים כגון אפליה, אילימות כלכלית, חוסר שיוויות ועוד שהרבה יותר קשה למדוד אותם.

  17. רון,

    כל השטויות שהזכרת נבדקו והופרכו. תשתדל לבקר גם באתרים אחרים, שעשו להם מנהג להפריך קונספירציות מטופשות, ולפחות תהיה לך אפשרות לבחור. הלינקים שאתה מייחס להם חשיבות מוחלטת, ולכן טורח להביאם באתר, מוכרים וידועים עד מיאוס.

    אני יודע שיש אנשים שמחפשים קונספירציות מאחורי כל עץ ושיח, ומשוכנעים שכל השאר טומנים ראשם בחול, ורק הם רואים את המציאות האמיתית. אנשים כאלו לא ישתכנעו לעולם, שזריחת השמש איננה קונספירציה.

  18. לנדב, תגובה אחרונה שלי. אם אתה קורא להצלת האמון של הציבור במדע כנגד כל החושך, אג'נדה חשוכה, שיהיה לך לבריאות.

    הדעות של מיכאל ורועי אינן עמדות קיצוניות, לצערנו המציאות קיצונית, והעובדה שאי אפשר לתאר את הכמות העצומה של זבל ניו אייג'י שהורסת כל חלקה טובה. צר לי שאתה סבור שפלורליזם מתאבד הוא הפלורליזם היחיד שקיים. ואם חשבת שהניו אייג' לא גורם נזק -ועוד איך הוא גורם, לך תדע כמה החלטות שגויות של שרי אריסון שקיבלה בהתייעצות עם מלאכים וחוצנים פגעו בכלכלה הישראלית, ופגיעה חמורה יותר היא בכך שהם גורמים לאנשים לא לחשוב שמדע זה חשוב ולא מכינים את עצמם בלימודים בהתאם, כל אחד שהולך לראיית חשבון או לעריכת דין גורר הפסד מוח טוב שיכול היה לקדם את המדע ועמו את הכלכלה הישראלית.

  19. יוסי 2:
    אכן, נטייתם של בני אדם להתפלג לקבוצות שתלחמנה זו בזו היא מקור רוב צרותינו.
    על כך כתב ארתור קסטלר בספרו The Ghost in the machine.
    על כך כתב ג'ון לנון את השיר Imagine.
    http://www.lyricsdownload.com/beatles-imagine-lyrics.html
    זה מה שעמד מאחרי יוזמתו של איינשטיין לכונן ממשלה עולמית.
    וזה הדבר שאמירתו כאן כבר הביאה עלי גידופים רבים מספור מצד אלה שאינם מבינים זאת.

    איזה עולם נפלא יכול היה להיות כאן אלמלא יצרו בני האדם גבולות מלאכותיים המפרידים בינם לבין עצמם ומשסים אותם זה בזה במקום להיאבק בבעיות האמתיות שמשותפות לכולם.

  20. טוב אבי התגובה האחרונה שלך משקפת בדיוק שהמרחק בין דעותינו הוא עצום , אתה מתחיל עם זה שהכל תלויי בהטפה לאלימות והפרת חוק ואתה ממשיך בזה שהיית גם אוסר על ההטפה הלא אלימה של ניו אייג ומה שיותר מדאיג הוא זה שאתה רומז שלולא עידן האינטרנט היית גם תומך ב שריפת ספרים והעלמה של דעות ומחשבות שונות מהעולם , לאור התגובה הזו שלך אני יכול להבין איך האתר הזה מתועל באופן מלאכותי ומכוון להעניק במה לדעות קיצוניות כמו של מיכאל ורועי , אין לי מה להוסיף יותר מלבד העובדה שאני מקווה שאנשים לא ישתכנעו מהאג'נדה החשוכה שעוברת פה מתחת לפני השטח של סקרנות מדעית

  21. אדםאדום

    האם באופן לוגי –

    1.נראה לך שאפשר לקיים שיחות טלפון סלולאריות מעל גובה 30000 רגל
    כמיקרה הטיסה בשנקסויל פנסיבניה,כשהטכנולוגיה היתה קיימת רק ב2006?

    2.נראה לך שטייס בעל רשיון לססנה שכל מדריכיו כינו אותו טייס מזעזע – יכול
    לפגוע בקומה הראשונה בבניין הפנטגון, אחרי תמרון שטייסים מתקדמים אומרים שהוא כמעט בלתי אפשרי – ואינו שורט את הדשא ומשאיר חור קטן בקיר המבנה?

    3.נראה לך ש3 בניינים קורסים לגמרי משריפות שוליות של שריפת רהיטים וציוד מישרדי, כשה שתי המיגדלים התאומים הופכים שתי שליש לאבק מיקרוני?

    4.נראה לך שבניין 7 קורס בנפילה כמעט חופשית – על אף שאף מטוס לא פגע בו?

    5.נראה לך שלא מצאו אפילו חלקיק די.אן.איי של 1000 קורבנות בהריסות התאומים שנשארו (לא הרבה יחסית לגודל הבניין)

    6.שחלק מהטייסים "החוטפים" נמצאו חיים במדינות המיזח התיכון לאחר הפיגוע?

    שאני אמשיך?

    תראה את הכתבה באתר אמת אחרת.

    יהירות אינה אינטיליגנציה.

  22. רון, אין דבר כזה בן לאדן. שחור זה לבן, אמת זה שקר, מת זה חי.
    התאומים היו עדיין עומדים על תילם אם השירותים החשאיים בארה"ב לא היו מוכנים להקריב עשרות אלפים מבני עמם, כדי לפצוח במלחמה חדשה (נכון שנהרגו בסוף "רק" 3,000 אבל ביום רגיל בתאומים עבדו עשרות אלפים).
    זכור לי שנתתי פעם הרצאה על פעילות כלכלית של אחד הגופים הממשלתיים, בהתערבות ספציפית שהוא מבצע כדי לייצב שוק מסוים על מנת שלא יקרוס במשבר קיצוני. זה היה בתחילת שנות התשעים.
    השומעים בקהל לא ידעו את הרקע שלי והיו בטוחים שאני מישהו מהאקדמיה. אחד הסטודנטים הרים את ידו וטען שידוע לו שהפעילות הזו מטרתה לערער את היציבות הכלכלית במדינת ישראל,לא פחות. שאלתי אותו האם באופן לוגי נראה לו שזה סביר שגוף ממשלתי ישים לעצמו למטרה לערער את היציבות הכלכלית בישראל. הוא ענה לי שיש הוכחות לכך. באותו שלב סיפרתי להם שבמקרה, אני הייתי אחראי על הפעילות הזו ולא זכור לי שההוראות שקיבלתי קשורות לניסיון לערער את הכלכלה הישראלית… אותו סטודנט קפץ כמנצח ואמר "ברור שאתה תכחיש!". בקיצור לא הצלחתי לשכנע אותו שאין לי אחות…

  23. ראיתי שעשית כתבה על גילוי החומר הטרמיתי שנתגלה באבק התאומים.

    כל הכבוד.

    אבל את הגילוי הזה אתה מכיר?

    רמה נורמלית של קרינה הנמדדת ביחידות הקרויות טי.יו היא – 20 יחידות. במתחם התאומים נמדדו רמות של מעל 1,000 טי.יו.
    כדי לקבל פרספקטיבה, בשדות הניסויים בשיא התקופה של הניסויים הגרעיניים האמריקניים, נמדדו רמות של 2,000 טי.יו.
    נתון זה התקבל ע”י דר. אד וורד שבשביל חישוביו המתמטיים הסתמך על מידע מהגורמים הרשמיים:
    כמות הטריטיום במים -מיבחני ה- יו.אס.ג'י.אס בדו”ח הניסט
    כמות המים שנשפכו – דו”ח של הפורט אוטורטי

    http://groups.yahoo.com/group/EdWard-MD/message/141

  24. אולי אתה צריך לראות מי הם האנשים הרציניים שאינם מאמינים לגירסה הרישמית האבסורדית
    (שהינה כמובן מתארת תאוריית קונספירציה – רק אחרת)

    בכדי לא להירתע

    Highly-Credible People
    Question 9/11
    http://www.911summary.com/

  25. מספיק לקרוא כמה שניות כדי לראות שזו תיאורית קונפסירציה. אניס סבור שהבהרתי לך את ההבדל בין הידען לבין אמת אחרת. אני חייב לכתוב דברים שנבדקו, ואין לי שום בעיה עם גרסאות רשמיות.

  26. פרט לכך שלקח לך 5 דקות לענות לתגובתי.

    הפניתי אותך ללינק בעברית בעל חומר מעמיק אך יחד עם זאת פשוט לקריאה וצפייה.

    אתה היית רואה איזו פנטזיה תיארת.

    אם אלו הם אמונותיך (שאינן מתבססות על העובדות) – אתרך חסר אמינות לגמרי.

  27. נדב, נאלצתי לנקוט בפעולות כדי שלא אצטרך לנטר כל שניה את האתר ולהיות עם אורחי בחג. אם אתה חילוני וסבור שאסור להלחם בכפיה הדתית בשם הפלורליזם, תגיע בבקשה לרמת אביב ביום שישי כלשהו – עשה סיור ליד אליאנס, בכניסות לקניון, במרכז שוסטר, ותגיע לשוסטר גם בלילה ותראה כמה כסף משקיעה תנועה אחת מתוך מאות התנועות המחזירות בתשובה בשכנוע ילדינו, אז תשנה את דעתך. בינתיים אני גר כאן וסובל מזה.
    יכול להיות שאליך הם לא הגיעו. אם הברירה זה לאפשר לי לחנך את ילדי כפי שאני סבור ושהם יחנכו את ילדיהם כפי שהם רוצים (פלורליזם) לבין הגשת הלחי השניה לסתירה, כדי שיקחו לי את הילדים ועוטד יכריחו אותי להגיד להם תודה, אז אני מעדיף אפרשרות שלישית – להפוך את ה-18 ילדים שיש לכל משפחה גם לחילונים, אבל אפשרות זו לצערי לא קיימת במדינת ישראל, אצטרך להסתפק בפלורילזם – וכדי שלא תתקיים האפשרות השניה, צריך גם לכפות את הפלורליזם, ואת זה מיכאל עושה.

    נ.ב. קרא בבקשה במוסף שבעה ימים של ידיעות מאתמול את הכתבה של רענן שקד – הכיבוש מפחיד (עמוד 48). אני מבטיח לך שאחרי ביקור ברמת אביב תצטרף למיכאל ואלי במאבק על החופש.

  28. אל קעידה האלה, ראו שהצליחו להבריח את הרוסים מאפגניסטן והתבססו שם, עלה להם השתן לראש, חשבו שיוכלו להביס גם את האמריקנים ויזמו את מתקפת הטרור ב-2001 במטרה להכניע גם את ארה"ב ולהשליט את הגרסה שלהם לאיסלם בכל העולם כפי שהדת הזו מצווה. הם לא היו צריכים עזרה מהאמריקנים. אני מתקשה להאמין שהיתה פה קונספירציה, כי דבר כזה היה דולף זמן רב לפני האירוע במדינה כמו ארה"ב. ושוב, עם כל הכבוד לאתר אמת אחרת, באתר הידען עוסקים באמת האמיתית ולא באמיתות חלופיות.

  29. אני לא מתחיל מלחמות, אבי לא מתחיל מלחמות, המגיבים כאן לא מתחילים מלחמות.
    אז מי כן?

    "הלנצח נאכל חרב"?
    כן, כל עוד נבלע את הסיפורים שמאכילים אותנו והגורמים לנו מוטיבציית סרק לשנוא ולהילחם.

    קחו לדוגמא את המילחמה האחרונה שהוכרזה – המילחמה בטרור
    מהי סיבתה? אירועי 11 בספטמבר 2001.

    שהם עפ"י כל הראיות העובדות והעדויות – מבצע Flase Flag
    שהתבצע ע"י גורמים ממשלתיים אמריקאיים וסוכניות ביון מערביות.
    ליצירת עילה למילחמה חדשה.
    http://www.emetaheret.org.il/2009/09/10/אסון-התאומים-פיגועי-טרו/

     

  30. יאאלה כל המדענים תיצרו שדה מגנטי עוצמתי בגבולות המדינה שלא יתן לשום דבר להיכנס…

  31. ליוסי ולאבי. הסיבות לקיומן של מלחמות הן רבות. יוסי, הניתוח שאתה מציג מתייחס רק להיבטים כלכליים. עם זאת, צריך לבחון היבטים חשובים נוספים ובעיקר אידיאולוגיות פונדומנטליסטיות לאומיות ודתיות. ההתייחסות להיבטים אלו חשובה בכמה מישורים. ראשית פנומנולוגית בני אדם שונים מבעלי חיים בגלל שהם מקיימים חברה עם תשתית כלכלית ואידיאולוגית. דגש על שוני זה מבהיר כי ההקבלות לעולם החי הם רזות ולא מספקות. אמנם אנו יצורים ביולוגים אך יש לנו היבטים מורכבים אשר יכולים לשנות התנהגויות באופן משמעותי. אני מאמין שהסיבות הרציניות למלחמות אינה רק התוקפנות הגלויה או הסמויה הקיימת בבני אדם אלא בעיקר האידולוגיות המתעלות תוקפנות זו לכלל מצב מלחמתי. הגדרת האחר שבן ברית או כאויב היא הגדרה אידיאולוגית. ההחלטה שיש להקריב בני אדם למען אידיאולוגיה בין אם הוא קורבן ( חייל) ובן אם הוא קורבן( אויב) היא החלטה אידיאולוגית. ולבסוף, בשמה של האידיאולוגיה בני אדם מעניקים לגיטימציה לרצח ומכנים אותו הרג. כל חייל שנשלח לקרב אינו אלא רוצח סידרתי אשר מקבל לגיטימציה והכשר בשם האידיאלוגיה לאומנית או דתית לבצע רצח.
    עקירה מהשורש של אידיאולוגיות אלו היא המפתח ( לא היחיד) לסילוקן של המלחמות הגדולות מעולמנו.

  32. אין שום ספק באשר לקיום פעילות אלימה בכל מה שקשור לחיים , כחלק מהצורך בקיום ובהישרדות ; כאשר עוצמת האלימות , היא בין היתר פונקציה של מיעוט משאבים , ואומנם על רקע זה ההיסטוריה האנושית רוויה בעימותים בלתי פוסקים , החל מרמת הפרט ועד בכלל .

    יש וברמת הפרט , עקב השרשת התכונה , גם כאשר הוא לא במחסור , יפעיל אלימות על מנת להשיג דבר שהוא לא צריך אותו , וקורה גם שמשלם מחיר כבד על כך .

    במקביל : התרבות האנושית רוויית ניסיון וסבל רב כתוצאה מהאלימות , פיתחה ברמות המדינה כלים להתמודדות , שמקלה אבל לא פותרת את הבעיה .

    מסקנה : ללא אפשרויות אחרות , יש להמשיך ולפתח יכולות משופרות לצמצום אלימות .
    זה יכול להתקיים במדינות דמוקרטיות ; אבל אנו חיים על כדור הארץ הזעיר ( ביחס לגרמי שמיים אחרים נטולי חיים ) , ועל כדור הארץ הזעיר קיימות מדינות לא דמוקרטיות , שלדוגמא , במלחמת העולם השנייה , החיים על כדור הארץ יצאו בקושי רב בשן ועיין ושאלת השאלות :

    מה עלול לקרות לתרבות האנושית בעידן הנשק הגרעיני ?

  33. יוסי, הלוואי ולא היו מלחמות. אך יש לי הרגשה כלשהי שאם אנחנו לא נילחם, זה רק עניין של זמן עד שלא נהיה פה ולא נהיה בכלל. תקשיב לנסארללה ולאחמדיניג'אד.
    אני לא מוכן ללכת כצאן לטבח לשואה שנייה כשאמי שחוותה את הראשונה עדיין חיה כדי לספר איך ילדה בת תשע צריכה להגיד לחברה שלה שכדאי להן לברוח ליער ולא להצטרף להוריהן במקום שבו ריכזו את היהודים בעיירה לפני הוצאתם להורג, כשאמרה להם – אם הגרמנים רוצים לירות בי – שיירו בי בגב כשאני חופשיה, רק בגלל שזה לא יפה להלחם על הקיום שלי.

  34. תיקון טעות לשונית נפוצה בכותרת:
    הביטוי הנכון הוא "הלנצח תאכל חרב". אי אפשר להטות את הפועל בשום צורה אחרת במשפט הזה. ה"תאכל" מתייחס לחרב, היא זו שמאכלת. אף אחד לא אוכל חרבות (חוץ מלולייני קרקס).

  35. מצער שאלו המסקנות העולות מהעובדות המתוארות.
    "כדי לקדם את השלום הוא (דה-ואל) מציע למדינות לאמץ תלות כלכלית הדדית, בעזרת בריתות כמו זו הקיימת באיחוד האירופי."
    יצירת בריתות כלכליות בין מדינות תספיק רק אם המדינות ישכילו לחלק את המשאבים בין אזרחי העולם בצורה שיוויונית ולא ירכזו את כוח הקניה בידי קומץ בעלי הון שיביאו לדיכוי מעמד העובדים ופילוגו.
    "הציביליזציה, שהואשמה רבות בגרימת מלחמות, למעשה עוזרת לנו להגיע לשלום." המילה ציביליזציה היא מילה מטעה. כיום עיקר ההון העולמי יושב בידיים של מעטים שמנצלים ומדכאים את רוב האנושות במפעלים המוקמים במדינות העולם השלישי, בהן משאבי הטבע וכח האדם מנוצלים באופן חזירי והתשלום לעובדים הוא משכורת רעב משום שנוצר עודף היצע של כח עבודה שעד אז התקיים באופן עצמאי ממשאבי הטבע שנגזלו. גזילת על משאבי הטבע על ידי ה"ציביליזציה" גורמת להגירה המונית של עניים מהעולם השלישי אל המדינות המפותחות. כך נוצר היצע אדיר של עובדים גם במערב שיוצר חיכוכים בין המהגרים למקומיים על רקע היווצרות עוני ופשע ועל רקע הבדלי תרבויות קיצוניים. עד היום בעלי ההון ישבו במערב ודאגו שלאזרחי המערב תהיה רמת חיים גבוהה בכדי שימשיכו לתמוך בממשלות שמשרתות את בעלי ההון, ויוצרות חוקים שישמרו את יכולתם של בעלי ההון להמשיך ולבזוז את משאבי בטבע העולמיים. ההגירה של עניים רבים למערב תוביל בעידן הקרוב למשבר קשה במדינות אלו. האם המשבר הזה יוביל למאבק סוציאליסטי עולמית שיוביל את הציביליזציה לחלוקה נכונה של משאבי העולם בקרב כל בני האדם, ובכך ימגר את הצורך במלחמות? ימים יגידו, אך בראיה הסטורית מהפכה שכזו תתרחש רק אם הציבור יהיה מודע ליכולת השינוי האדירה שיש לו בתור הכוח העובד שעל גבו מושתתת כל צורת כלכלה שהומצאה עד היום; שינוי כזה צריך להגיע מלמטה, הוא לעולם לא יוכל להצליח אם הוא יבוא רק מתוך המעמד השליט.

    לדוגמא, המלחמה האחרונה בעזה לא היתה פורצת אם בתי זיקוק, תחנות הדלק, חברת החשמל, התחבורה הציבורית, וחברות המזון היו נשלטות ע"י העובדים שהיו מאיימים כי לא יספקו לכוחות הבטחון והתעשיות הצבאיות את המשאבים הדרושים להם.
    אני לא שמאלני הזוי ותמים. אני יודע שהחמאס היווה בעיה, אבל המלחמה רק חיזקה אותו בעיני ציבור המצביעים הפלסטיני. יש דרך יעילה הרבה יותר לנצח את הרוע maavak.org.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן