2012 – האם סוף העולם באמת מגיע?

התשובה היא כמובן לא אבל למה כל כך הרבה אנשים מאמינים בשטות הזו?

כוכב הלכת X שעלול לכאורה לפגוע בנו ב-2012. איור: universe today

לפני כמה חודשים יצא לאקרנים סרט שובר קופות אודות יום הדין העומד כביכול להתרחש בשנת 2012. השמועות העקשניות על יום הדין גרמו לאנשים רבים להאמין שאולי "יש בזה משהו", וסרט האסונות האחרון רק הגביר את ההיסטריה ורכב על הגל המסחרי שנוצר כתוצאה מהן. אני מכיר את השמועה הזו כבר שנים רבות, אבל מופתע בכל פעם מחדש לגלות איך אמונה מטופשת וחסרת כל בסיס הופכת לשיחת העיר בקרב אנשים מכל העדות, המינים, הדתות והתרבויות.

על מה כל המהומה? יש הטוענים שבני המאיה שהיה להם ידע מדהים באסטרונומיה (ויש הטוענים כי הוא עלה אפילו על הידע הנוכחי בתרבות המערבית), חזו שסוף העולם יתרחש ב- 21 לדצמבר, 2012. לדברי אותם מאמינים צפוי גל אסונות – רעידות אדמה, התנגשויות אסטרואידים, גלי תודעה מרחבית ו/או מלחמות עולם קטלניות בתאריך הזה. רבים מאותם אנשים גם מאמינים כי כוכב לכת מסתורי העונה לשם המסתורי עוד יותר – כוכב הלכת X, אשר אשם לכאורה בהכחדת הדינוזאורים, עתיד לחזור כדי להכחיד את בני האדם מעל כדור הארץ. `על הדרך` הצטרפו כל מיני נבואות זעם שכוללות נבואות מהתנ"ך ומהברית החדשה, וכמובן תחזיות אסטרולוגיות.

כולם מחכים בקוצר רוח ליום הדין. הייתכן שיש אמת בשמועות? בכל זאת עשו על זה סרט…

על מנת להבהיר את העניין אחת ולתמיד, אשיב כאן בקצרה לכל השאלות והעניינים שנוגעים לתיאורית סוף העולם, ואסביר מדוע אין כל סיבה לדאגה. בפעם הבאה שמישהו יזהיר אתכם מיום הדין ההולך וקרב תוכלו לשלוח לו באימייל את הכתבה הזו (בהנחה והוא דובר עברית). אני מקווה שזה יגרום לו להפסיק להשקיע בסרטי בידוד, פנסים וקופסאות שימורים…

למען הנוחות, אכתוב את המאמר בפורמט שאלות ותשובות..

האם סוף העולם מגיע ב-2012?
למרות שבאופן תיאורטי בכל יום עלולה להתרחש קטסטרופה גדולה, הרי שאין שום סיבה לחשוד באופן ספציפי בשנת 2012. לכן התשובה היא חד משמעית – לא. אין שום בדל של אמת באף אחת מהנבואות, התיאוריות, ההסברים הפסאודו-מדעיים ובכל קונספט אחר של חורבן. למה? פירוט בהמשך.

האם המאיה חזו את סוף העולם ב-21 בדצמבר, 2012?
ממש לא. מבחינתם מדובר היה בסיום מחזור מספרי, משהו כמו אלף שנה בשבילנו (זוכרים את חגיגות המילניום?), רק שבמקרה שלהם המחזור היה ארוך יותר – 5,125 שנה. המחזור הארוך נבע מהשיטה החשבונית המורכבת של תרבות המאיה[1]. הם לא חזו שום חורבן ולא חשבו שסוף העולם יגיע בתאריך הזה, אלא פשוט חישבו סיום של מחזור מספרי. למעשה, בלוח השנה שלהם היו אזכורים לתאריכים שמעבר לתאריך הספציפי הזה, כך שמן הסתם הם לא ציפו שהזמן יגיע אל קיצו או שהעולם יחרב.

הארכיאולוגים והמדענים חוקרי תרבות המאיה אחידים בדעתם שאין כל נבואת זעם לגבי 2012 ושאין שום עדות לכך שסיום המחזורים המתמטי של לוח השנה שלהם קשור בצורה כלשהי לסוף העולם. יש לי תחושה שהם יודעים על מה הם מדברים קצת יותר מאשר מנשה מהמכולת ששמע מהשכן, שקרא על 2012 ב"מעריב לנוער".

והנה עוד נקודה מעניינת – צאצאי המאיה, שבטים קטנים שחיים עדיין באזורים מבודדים בדרום ומרכז אמריקה, טוענים שכל הקונספט של יום הדין (אפוקליפסה / ארמגדון) אינו מתאים כלל לאמונת המאיה, וגם הם בטוחים שאין שום אזכורים לאירועי חורבן אדירים של אפוקליפסה. לדבריהם, זהו מושג שהגיע מתרבות המערב והם אינם מבינים על מה כל המהומה…

האם נמצא טקסט דתי שכתבו כוהני המאיה ואשר חוזה את סוף העולם ב- 2012?
אכן קיים קטע טקסט קצרצר וסתום (כ-20 מילים שחלקן אינן ברורות) שנמצא במקסיקו, ובו מוזכר סיום המחזור של לוח השנה (2012 ) וככל הנראה גם שמות של שני אלים. בנוסף יש שם כנראה אזכור של הצבעים שחור ואדום, ואולי גם המילה "גדול", אבל זה פחות או יותר מה שאפשר להבין מהטקסט. אנו לא יודעים כמעט דבר על האלים המוזכרים (לכאורה) ואין שום סיבה לוגית להסיק מהטקסט הזה כי סוף העולם מתקרב.

אבל גם אם אתם בטוחים שיש בטקסט הסתום הזה נבואה נסתרת לזעמם של אלי המאיה (אולי בדילוגי אותיות?), הרי שאם אתם לא פוחדים מזעמו של זאוס, האל המצרי `רע`, ישו או מפלצת הספגטי המעופפת, מדוע אתם חוששים מהאלים של תרבות המאיה דווקא, שעליהם אינכם יודעים דבר? (אישית, אם כבר הייתי חושש מאודין. הוא נשמע לי קצת כמו צ`אק נוריס על סטרואידים). בנוסף, אני חוזר ומציין כי בטקסטים אחרים שנמצאו יש אזכור לתאריכים שהתרחשו אחרי 2012, כך שגם אם אתם דבקים נואשות בטקסטים העתיקים האלה, מדוע שתעדיפו את המילים הסתומות האלה על פני טקסט אחר שמציין התרחשויות בתאריכים עתידיים?

האם לתרבות המאיה היה ידע אסטרונומי מדהים שהיה טוב יותר מהידע של ימינו?
לחלוטין לא. אין ספק – לתרבות המאיה היה ניסיון מצטבר של אלפי שנות צפייה בכוכבים, ולכן היה להם ידע מדוקדק לגבי מיקומם, וכמו כן, הצליחו לחשב תאריכים שונים ושאר נתונים אסטרונומיים. אבל לא היה בכך דבר מיוחד – למצרים, לאשורים, לסינים וכמעט לכל תרבות אחרת בעולם העתיק היה ידע דומה.

סטונהנדג` (Stonehenge) למשל, אותו מעגל אבנים מסתורי ומפורסם באנגליה נבנה מתוך הבנה אסטרונומית מתקדמת וכך גם מבנים במצרים, איראן ובמקומות רבים אחרים בעולם העתיק. זה אולי נראה לנו מדהים לחשוב על אנשים שיודעים לחשב היכן בדיוק נמצאים הכוכבים בשמיים, אבל הדבר נובע מכך שלנו פשוט אין כל ניסיון בכך. החיים המודרניים מונעים מרובנו (כל תושבי הערים) לראות את הכוכבים בצורה סבירה ואנחנו לא מבלים שנים על גבי שנים בצפייה וספירה שלהם.

אבל זה בדיוק מה שעשו הקדמונים, או לפחות חכמי השבט, והם העבירו את הידע שלהם בעל-פה מדור לדור. הידע הזה הצטבר, וכמו כל תורה אחרת שעוברת בעל-פה, התווספו פרשנויות, הסברים, סיפורים ואגדות ולפעמים אפילו מיתולוגיה שלמה. רבים מסיפורי המיתולוגיה היוונית למשל מלאים באגדות על גרמי שמים שונים.

גם למאיה הייתה מיתולוגיה ענפה שהתייחסה לכוכבים. במילים אחרות, במקום המדע המתקדם של ימינו שמבין את מהות הכוכבים בשמים, יודע להבחין בין גלקסיה, כוכבי לכת ושמשות, לשלוח רובוטים ובני אדם לכוכבים אחרים (כן אני יודע, ירח זה לא כוכב וגם מאדים זה רק כוכב לכת) ולזהות סופרנובות בקצה היקום, המאיה הסבירו הכול בסיפורי אגדות על אלים שנלחמים זה בזה וכוחות קסם ששולטים ברקיע.

אל תבינו אותי לא נכון, אני חלילה לא מזלזל בתרבות המאיה, להיפך, אלא שהטענות שלפיהן הידע האסטרונומי של תרבות המאיה התקרב לזה של המדע בימינו או אפילו עלה עליו הן פשוט מופרכות מיסודן וחסרות כל שחר.

והנקודה החשובה ביותר – כפי שכתבתי למעלה, גם אם נניח שבאמת היה להם ידע מתקדם באסטרונומיה, הם כלל לא טוענים שסוף העולם מגיע!

האם עומדת להיות תפנית תודעתית עולמית (Consciousness Shift) ב-2012? או אולי קרינה קוסמית חיובית תפיץ אנרגיות של אושר? ומה לגבי ויברציות באאורה או כל מיני רעיונות אחרים בהומאופסטרולוגיה אינדיבידואלית שימושית?
אם זה לא היה כל כך עצוב, זה היה מצחיק. אנשים מחפשים בכוח סיבות מדוע סוף העולם אמור להגיע, וכל אחד מנסה את כוחו במציאת הסבר מוזר אחר. אז למען הסר ספק, התשובה לכל השאלות האלה היא חד משמעית – לא. ואגב, מה היא לעזאזל המשמעות של "תפנית תודעתית עולמית"?

אולי זה בכלל קשור למעגלי התבואה שהשאירו החייזרים בשדות?
מישהו ראה כנראה יותר מידי פרקים של הסדרה X-Files. עד כמה שאני יודע לא נמצאו מעגלי תבואה שהיו קשורים בצורה כזו או אחרת ל-2012, אבל גם אם כן, אין שום ספק שהם נוצרו על ידי בני אדם שחמדו לצון שכן כל מעגלי התבואה שנבדקו עד היום הוכחו שוב ושוב כמזויפים.

ואם אכן יש חייזרים שהגיעו כל הדרך עד אלינו ואשר היו רוצים לומר לנו משהו על 2012, אני בטוח שהם יכלו למצוא שיטות טובות יותר לתקשר איתנו חוץ מאשר למעוך שדות חיטה. האם באמת נשמע לכם הגיוני שחייזרים מתרבויות מתקדמות שיצרו חלליות מתוחכמות והתגברו על חוקי הפיסיקה לא יכלו לכתוב איזה מכתב קטן או לקבל קצת זמן שידור בטלוויזיה? האם הם היו עד כדי כך נואשים שהחליטו לעשות עיגולים מסתוריים שהמשמעות שלהם לא ברורה?

האם האופק של מזל בתולה עומד להיפגש עם האופק של מזל אריה (או כל ממבו-ג`מבו אסטרולוגי אחר) וזה מה שיביא לחורבן?
לצערי אני נתקל ביותר מידי אנשים רציונאליים, שפויים וחכמים יחסית שמציצים מידי פעם בתחזיות האסטרולוגיות כדי לראות מה צופן להם השבוע הקרוב. זה עצוב ומביך – אבל זה קיים. כמה מאותם אנשים גם מאמינים שמאורע אסטרולוגי כזה או אחר עומד להתרחש ב-2012 ולגרום לחורבן. אז היו רגועים – אין שום קשר בין האסטרולוגיה לחיים שלנו.

אסטרולוגיה אינה מדע, אלא גיבוב של שטויות חסרות כל בסיס שאותם הוגים פתיים תמימים במקרה הטוב ונוכלים מחוכמים במקרה הרע. שום אופק של שום מזל וגם שום “ירח שחור” אינם זוממים להשפיע בצורה כלשהי על החיים האישיים של בני האדם. גם אם למשל כוכב מאדים מתקרב יחסית לכדור הארץ, עדיין המרחק ביניהם הוא עצום, ולכוח הכבידה של כדורגל יכולה להיות השפעה גדולה יותר עלינו. ואם נניח תיאורטית שהייתה השפעה כלשהי לכוח המשיכה של כוכב זה או אחר, הרי שההשפעה הייתה אחידה לגבי כל תושבי כדור הארץ ולא תלויה בתאריך הלידה של אנשים מסוימים.

יש זמר / קומיקאי מצוין שנקרא טים מינצ`ין (Tim Minchin) שכתב שיר שנקרא If you open your mind too much, your brains will fall off או בשמו השני: "Take my wife". אחד הבתים נשמע בערך כך (בתרגום חופשי):

"אם מישהו יוכל להראות לי דוגמה אחת בכל ההיסטוריה של העולם שבה אסטרולוג שהצליח להוכיח תחת תנאי ניסוי מבוקרים שהוא יכול לחזות אירועים עתידיים על ידי פירוש של עצמים בשמיים

אני אתן לו את הפסנתר שלי

את אחת מרגלי

ואת אישתי"

חפשו את השיר ב- YOUTUBE. (כדאי לשמוע את השיר במלואו ובאותה הזדמנות תקשיבו לשירים אחרים שלו כמו "ההמנון לפלסטין", "If you really loved me" ואחרים).

ומה לגבי כוכב הלכת X (ניבירו)?
אחת הטענות הנפוצות ביותר לגבי נבואות החורבן של 2012 מתייחסת לכוכב לכת מסתורי בשם כוכב הלכת X (יש הקוראים לו "ניבירו"). כוכב הלכת הזה כל כך מסתורי שעד היום אין צל קלוש של עדות לקיומו. ובכל זאת משוכנעים כמה אנשים שהכוכב המסתורי הזה מגיע אחת לכמה עשרות מיליוני שנים לקרבת כדור הארץ וגורם לנזק עצום כתוצאה מכוח הכבידה הגדול שלו.

העובדה שמישהו העלה רעיון שקיים כוכב לכת X אינה גורמת לו להתקיים. הדבר נכון באותה מידה בדיוק לגבי מפלצת הספגטי המעופפת, גם כאן, למרות שמישהו העלה את הרעיון שהיא קיימת, הרי ברור שאין בכך אמת.

אם בוחנים את הרעיון של כוכב הלכת X מגלים כשלים מהותיים בלוגיקה המעריכה את קיומו. אילו אכן היה כוכב לכת שכזה, אשר סובב סביב השמש במסלול אליפטי, ועובר באזור מערכת השמש וכדור הארץ רק אחת לכמה עשרות מיליוני שנים, הרי שהיום כבר היינו אמורים לראות אותו בטלסקופים שלנו, שכן הוא כביכול נמצא כבר קרוב מאוד אלינו, ולהגיע אלינו בעוד כשלוש שנים, זמן אפסי ביחס לתקופה הארוכה כל כך שבה היה רחוק מאיתנו אך כאמור, אין כל עדות לכוכב לכת מסתורי שכזה.

יתר על כן – השמש שלנו אינה גדולה מספיק וכוח הכבידה שלה אינו חזק דיו, כדי להחזיק כוכב לכת במסלול אליפטי גדול כל כך, שבו הוא יופיע במרכז מערכת השמש רק אחת לכמה עשרות מיליוני שנים. הדבר פשוט סותר את חוקי הפיסיקה.

אם אין לכך בסיס מדעי, מנין מגיעות השמועות על כוכב הלכת X? בשנת 1984 אסטרונומים זיהו כתם אור אינפרא אדום בלתי ברור שלא ידעו להסביר את מקורו. מיד הכריזו כמה שרלטנים כי הכתם הזה הוא כוכב לכת שמתקרב לעברנו במהירות, ואף הזדרזו למצוא אזכורים כביכול לכוכב לכת נוסף במערכת השמש, שהוזכר (אולי) בתרבות השומֵרית העתיקה. אחחח… איזה סיפור נפלא זה – "השומרים הקדמונים שהיו בעלי ידע אסטרונומי מדהים חזו את סוף העולם שיגיע באמצעות כוכב לכת שיתרסק על כדור הארץ". נשמע מוכר?

זמן קצר לאחר מכן הוכח כי אותו אור מסתורי מגיע מגלקסיה רחוקה והתעלומה נפתרה מבחינה מדעית מבלי קשר לשומרים קדמונים או לאלים זועמים. אבל השמועה כבר נפוצה וכל מיני רמאים ותומכי תיאוריות מופרכות ניצלו אותה לצרכיהם.

אלא שהיה חסר לאותם שרלטנים תאריך לחזון האפוקליפטי שהם פיתחו. הם ניסו בהתחלה לטעון שסוף העולם יגיע ב-2003, אבל מכיוון שאנחנו כולנו עדיין כאן, ניתן לטעון בוודאות כי סוף העולם עדיין לא הגיע ושהשמועות על מותנו היו מוגזמות בהחלט.

מאוחר יותר העלה מישהו רעיון גאוני וחיבר את האפוקליפסה השומרית עם החזון האפוקליפטי של שנת 2012. הלוואי והשמועות המטופשות האלה ייעלמו אחרי שכולנו נשרוד את 2012, אבל אני די בטוח שאחרי ש-2012 יעבור ללא שום בעיות מיוחדות הם פשוט ימצאו תאריך יעד חדש לאפוקליפסה עתידית. אולי ברוח הגלובליזציה הם יאמצו הפעם איזו מיתולוגיה סינית עתיקה?

האם יש קונספירציה של נאס"א וגוגל להסתיר מידע על כוכב הלכת X? האם גוגל מחקו אזור שלם ממפות הטלסקופים שלהם מחשש שיגלו שם את הכוכב או השביט שישמידו אותנו?
חובבי תיאוריות הקונספירציה פיתחו עולם שלם של תיאוריות מפותלות, שלפיו נאס"א מסתירה מידע מהציבור כדי לא ליצור פאניקה המונית. חלקם אף מגדילים לעשות וטוענים שגוגל מחקה אזור מסוים בתוכנת תמונות הטלסקופים כדי לעזור לנאס"א בהסתרת המידע.

גם אם גוגל רצתה למחוק כוכב מסוים, מדוע להעלים אזור שלם במפה ולא פשוט למחוק את הכוכב מהתמונה בפוטושופ? זה לא יותר פשוט? אבל מה להגיון ולחובבי קונספירציה? הרי תיאוריות כאלה, בדיוק כמו דתות, אינן ניתנות להוכחה או להפרכה. זה כמובן לא הופך אותן לנכונות.

במאמר מתוך הידען (במקור מתוך "Universe today") מופיע הציטוט הקולע הבא:

"הקונספירציה היא מפלתם של תומכי כוכב הלכת X. כאשר מעמתים אותם עם העובדות המדעיות, הם משיבים כי "ממשלות משדרות דיס-אינפורמציה ומכסות על התצפיות האמיתיות של ניבירו". אם הבסיס המדעי של כוכב הלכת X הוא שגוי, לטעון שהממשלה מסתירה זאת, משמעו טיעון חלש במיוחד."

אם כך אולי מטאור גדול יעבור באזורנו ב- 2012 ויפגע בכדור הארץ? הרי זה מה שהכחיד את הדינוזאורים בסופו של דבר.
תמיד יש בדל קלוש של סיכוי שיפגע בנו מטאור בדיוק ב-21.12.2012, אבל זה אותו בדל קלוש של סיכוי שהוא יפגע בנו בכל יום ובכל שלב. למשל ב-16 למרץ 2009 או ב- 13 לאפריל, 2013. כידוע מטאורים קטנים נכנסים לעתים תכופות לאטמוספרה, ואכן, בעבר פגעו בכדור הארץ כמה מטאורים ענקיים שגרמו לנזקים עצומים, אבל אין לנו היום שום מידע לגבי מטאור או כוכב לכת כלשהו שעושה את דרכו לכיווננו. אם אתם ישנים טוב וללא חשש ממטאורים היום (ובמהלך כל חייכם עד היום), אין סיבה להתחיל ולפתח פרנויה ספציפית ל-2012. אין שום דבר מיוחד בתאריך הזה שימשוך מטאורים בצורה מיוחדת.

ומה לגבי נבואות מהתורה? דילוגי אותיות? ימות המשיח? חזון העצמות היבשות?
נבואות אפוקליפטיות הן קונספט נפוץ מאוד במיתולוגיות, אגדות ודתות. קל מאוד להפחיד ציבור של אנשים תמימים ולומר להם שאם לא "יתקנו את דרכיהם" (ויתנו לכם כמה שקלים `על הדרך`) – סוף העולם יגיע. אותו רעיון מתייחס גם ל- "ביטוח לחיים אחרי המוות" בדמות סיפורי גן העדן והגיהינום. אבל גם כאן, כבר עברו אלפי שנים מאז שניבאו את נבואות החורבן בתנ"ך ובכל כמה שנים קופץ מישהו ואומר שהנה ממש או-טו-טו זה יקרה, אם לא נעשה משהו מהר. אבל עד היום זה מעולם לא קרה, ואין שום סיבה להניח שזה יקרה. כן – כולנו נמות בסוף, אבל זה לא יהיה קשור בשום צורה שהיא למה שכתוב בתורה במפורש ובטח שלא בדילוגי אותיות.

ואם כבר הזכרנו את העניין, הרי שדילוגי אותיות זו שיטה שהופרכה עשרות פעמים ונמצאה כשקרית בכל קנה מידה מדעי. באמצעות דילוגי אותיות ניתן למצוא כל מילה שניתן להעלות על הדעת בכל ספר באורך דומה. היכולת למצוא מילים מסתוריות באמצעות דילוגי אותיות בתורה זהה ליכולת לעשות זאת ב"מלחמה ושלום" או בדפי זהב.

וגם אם נניח שמישהו רוצה מאוד להאמין בנבואות החורבן מהתורה, איך בדיוק הן קשורות לנבואות של תרבות המאיה? האם מישהו בימי יחזקאל בנה תיבת עץ גדולה ושט לאמריקה הדרומית, למד את שפת המאיה והסביר להם על החורבן הצפוי ב- 2012? או אולי זה היה הפוך ובני המאיה ביקרו בישראל?

לסיכום, אני מקווה שהמסר ברור – שרלטנים יש בכל מקום ובכל דור ודור קמים עלינו חדשים, וחוזים שאנו עומדים בפני יום הדין. זה עדיין לא קרה ואין סיבה להניח שזה יקרה בקרוב – תרבות המאיה לא חזתה את סוף העולם, כוכב הלכת X הוא המצאה, האסטרולוגיה עדיין לא הוכחה כנכונה ובדילוגי אותיות אפשר למצוא כל דבר שרוצים למצוא..

2012 תהיה שנה רגילה לחלוטין. בהחלט ייתכן שנראה אסונות כמו רעידות אדמה ושיטפונות ואולי יהיו גם מלחמות גדולות (בסופו של דבר הרי מלחמה בין ישראל לאיראן זה כנראה עניין של זמן), אבל מלחמות ואסונות יש בכל שנה ואין שום דבר מיוחד בשנת 2012 ובמיוחד לא ביום הספציפי של -21.12.2012.

אז תיהנו מהחיים והשאירו את הדאגות לצרות האמיתיות.

[1] מידע נוסף בעברית על שיטת הספירה והחישוב של המאיה תוכלו למצוא במאמר הבא שנקרא "סוף העולם לא יגיע ב-2012"

1. ככה, אני ב-21 (התאריך של השמועה) והיא לא נכונה,
    אבל אומרים שבעוד כ-50 שנים יבוא אסטרואיד ויפוצץ את העולם כולו!!!!!!!!!!!!!
    איזה פחד!
    למזלי יש לנו עוד זמן ואני כמעט בטוחה שיצליחו למצוא פתרון…..
    אל תדאגו יש לנו עוד זמן עד שיהיה סוף העולם!