מחקר חדש מגלה מדוע יש לבני אדם צבע עור שונה

בעזרת מחקר של דג הזברה הפשוט, שהרכב תאיו דומה לשלנו, גילו החוקרים שהשינוי בצבעי העור נובע ממוטציה בגן מפתח מסויים

דגי הזברה הבהירים ודגי הזברה הכהים : דג זברה רגיל (A) ומוטציה של הדג (B). בדגים בעלי המוטציה הפסים השחורים חיוורים יותר מהרגיל וגופם צהוב יותר. החוקרים הראו כי גרסת הגן בדג הזהוב שינתה את ייצור המלנוסומים, פיגמנטים שחורים המעניקים לעור את צבעו

גן האחראי לגוון עור בהיר בקרב אירופאים ולגוון עור כהה אצל אפריקאים התגלה על ידי חוקרים מאוניברסיטת פנסילווניה בארה”ב. המחקר, שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת “Science”, מצא כי לגן זה יש שתי גרסאות: האחת מצויה ב-99% מהאירופאים, והשנייה ב-93%-100% מהאפריקאים.

התגלית יוצאת דופן, מכיוון שידוע כי בני האדם חולקים בדרך כלל גרסאות שונות של גנים, אף שגרסה מסוימת עשויה להיות נפוצה יותר בגזע מסוים מאשר באחר. היוצאת מן הכלל הזה היא הגרסה של הגן על שם דאפי, שמונעת מלריה ומצויה באופן כמעט בלעדי בבני גזע אחד – האפריקאים שמדרום לסהרה.

הגן החדש שייך לאותה קטגוריה של גן דאפי, ועשוי לשפוך אור על התמורות האבולוציוניות שעברו על האירופאים כשאבותיהם, שהיו כנראה שחומי עור, היגרו צפונה לפני כ-40 אלף שנה.

בני האדם פיתחו עור כהה באפריקה לפני כ-1.5 מיליון שנים. באותה תקופה איבדו בני האדם חלק ניכר משיער גופם ולפיכך נזקקו להגנה חדשה מפני אור השמש החזק. קרני השמש האולטרה-סגולות הורסות חומצה פולית, ומחסור בחומצה זו גורם לפגמים מולדים. גוון העור הכהה סיפק את אותה הגנה. אולם כשנדדו בני האדם המודרניים מאפריקה והתיישבו בארצות צפוניות, הם הזדקקו ליותר אור שמש כדי לאפשר את התגובה הכימית המייצרת ויטמין D.

הגן החדש זוהה לראשונה לא אצל בני אדם, אלא במוטציה של דג זברה, דג קטן ומפוספס הנפוץ באקווריומים. הדגים בעלי המוטציה נקראים “זהובים”, מפני שפסיהם, השחורים לרוב, חיוורים יותר מהרגיל וגופם צהוב יותר.

ד”ר קית' צ'נג הראה עם עמיתיו כי הגן בגרסה הזהובה של הדג שינה את ייצור המלנוסומים, חלקיקי פיגמנט שחורים זעירים המעניקים לעור את צבעו. אחר כך גילו החוקרים כי בבני אדם, שהם בעלי גרסה משלהם של הגן, הגרסה הנפוצה בקרב אפריקאים איפשרה ייצור מלנוסומים גדולים יותר, הנוטים להתקבץ יחד, בעוד שהגרסה הנפוצה אצל אירופאים ייצרה מלנוסומים קטנים ומפוזרים יותר.

לדברי צ'ן, לבני אדם ממוצא אסיאתי יש אותה הגרסה שמצויה אצל אפריקאים, ולכן נראה כי גוון עורם הבהיר התפתח הודות לגן אחר כלשהו, המשפיע גם הוא על צבע העור. מארק שרייבר, שהיה שותף למחקר, אמר כי במעבדתו נעשה ניסיון להעריך מתי הפכה הגרסה האירופית של הגן לנפוצה כל כך, ולמצוא את מקורה הגיאוגרפי.

ייתכן כי הלחץ הסלקטיווי החזק שגרם לגרסה להפוך לאוניוורסלית אצל האירופאים, כלל גם סלקציה בבחירת בני הזוג. “באפריקה, בני האדם כהים בהרבה מכפי שהם צריכים להיות כדי להגן על עצמם מפני קרינה אולטרה-סגולה, לכן לדעתי פעלה כאן גם בחירה מינית”, אמר שרייבר. במלים אחרות, ייתכן כי עור שחור הועדף על ידי גברים ונשים אפריקאים אצל בני זוגם המיניים, כשם שאירופאים ואסיאתים העדיפו עור בהיר אצל בני זוג מיניים.

************

צוות של מומחים מאוניברסיטת פנסילבניה גילו כי גן ה-SLC24A5 הנמצא בגופנו, הוא הגורם לצבעי העור השונים שלנו. ברשת ה-BBC דווח כי החוקרים הגיעו למסקנה זו לאחר מחקר ממושך של דג הזברה. על אף שהגן היה מוכר, רק היום ניתן לקשור אותו לצבע העור.

פרסומתדג הזברה הוא אידיאלי למחקר כזה, כיוון שהרבה מהגנים שלו, זהים לגנים של בני אדם. ורבים מתאי פיגמנטציה שלהם מכילים המכילים מלנומוזומים, הקיימים גם בתאי הגוף האנושי. החוקרים מצאו כי עור בהיר יותר בקרב דגי הזברה, נגרם בשל מוטציה של הגן SLC24A5. הוספת פרוטאין מסויים לזן הדג הבהיר, גרמו לדג להפוך כהה יותר, ולהשריץ דגיגים כהים יותר. לאחר מכן, ערכו החוקרים את אותו המחקר בבני אדם, וגילו תבנית דומה.

מסתבר שבאזור אירופה, רוב האנשים נושאים רק מוטציה אחת של הגן, והיא זו שגורמת לעור בהיר יותר בקרב האירופאים.

החוקרים טוענים שיש למחקר חשיבות שמשתרעת מעבר להבנה מאין בא צבע העור שלנו, שהיא אחת התעלומות המדעיות הגדולות של הרפואה. למחקר יש חשיבות לגילוי טיפול בסרטן העור (מלנומה). כמו כן, ניתן יהיה להבין מדוע יש לנו צבעי עיניים שונים, צבע השיער השונה וכד'.