פיתוח המכוניות האוטונומיות יאפשר לקיים מטרות רבות וחשובות – הצלת חיי אדם (מניעת תאונות וזיהוי סכנות, פינוי הכביש בצורה מיידית עבור אמבולנסים), מניעת פקקים וחוסר סדר, צמצום זיהום אוויר וביטול הצורך במציאת חניה
מאת : אורן אוריאלי
היום כבר לא צריך להסתפק בהערכות פרועות לגבי תחבורת העתיד. מדוע ? בעיקר בגלל שתעשיית התחבורה העתידית קורמת עור וגידים ממש מול עינינו. ולא רק שהיא מדהימה, היא גם תשנה ללא היכר את החברה האנושית ואת שגרת יומה. ממש כך.
מי מאתנו לא מכיר כבר עתה את המכוניות האוטונומיות – מכוניות עצמאיות נטולות נהג שפותחו בהשראת המטוס ללא טייס ונועדו למעשה לחסוך מכם את פעולת הנהיגה, כחלק בלתי נפרד מהמגמה הכלל עולמית לפשט עבורנו את החיים ולפנות את זמננו לפעילויות מהנות ואפקטיביות יותר. נהיגה היא משימה העלולה להעיק עלינו לא מעט – בפקקים למשל, או אם אנחנו עייפים במיוחד, או אם שתינו אלכוהול, או שפשוט לא בא לנו עכשיו. סיבות לא לנהוג לא חסר, אך סיבות לפתח רכבים אוטונומיים ישנן גם ישנן. זאת הסיבה שלא רק יצרניות הרכב הנחשבות שוקדות במרץ על פיתוח מכוניות אוטונומיות, אלא גם ענקיות טכנולוגיה כדוגמת גוגל או אפל פועלות במרץ רב בתחום זה, מתוך ראייה עתידית שמדובר באחד השווקים המבטיחים ביותר בכלכלה העולמית. לא לחינם חברות הענק מעמק הסיליקון מנסות לטלטל את תעשיית הרכב העתידני שכן מי שחשב שמדובר בטכנולוגיה רחוקה מאתנו שנות אור, שיחשוב שוב – במהלך עשר השנים הקרובות כבר נראה מכוניות אוטונומיות על הכביש, וזאת עובדה.
****סרטון רשמי של פרויקט הרכב של גוגל
טכנולוגיית העתיד צועדת יד ביד עם דור העתיד. לרבים מאתנו קשה לתפוס כיצד מכונית ללא נהג תשתלב בכבישים העמוסים וכיצד ניתן לוותר בכלל על האינסטינקט האנושי שמקבל החלטות מצילות חיים בזמן אמת. המצדדים במכוניות האוטונומיות יטענו כי אותו אינסטינקט מביא גם לתאונות ולכן אין להותיר דבר ליד המקרה. בכל אופן, כשם שדור אחר דור מתרגל לטכנולוגיה המלווה את מהלך חייו, כך יתרגלו גם דורות העתיד לנסוע במכונית ללא נהג מבלי שאפילו יצטרכו להרים את הראש בחשש.
המכונית היא מחשב
“איננו יודעים עדיין מתי נוכל לרכוש מכוניות אוטונומיות אבל ברור כרגע שמרביתנו נראה מכוניות אלו על הכביש עוד במהלך חיינו”, כך אומר מרקו קטלוניה, סמנכ”ל מערכות מידע בחברת אלבר-המספקת יעוץ לרכישת רכב חדש המספקת יעוץ לרכישת רכב חדש. למי שלא מכיר, המכונית האוטונומית נועדה לשימוש רובוטי ללא מגע יד אדם למטרות רבות וחשובות – הצלת חיי אדם (מניעת תאונות וזיהוי סכנות, פינוי הכביש בצורה מיידית עבור אמבולנסים), מניעת פקקים וחוסר סדר, צמצום זיהום אוויר וביטול הצורך במציאת חניה משום שהרכב יוכל פשוט להוריד אותנו ישירות ביעד ויחפש חנייה בעצמו. במילים אחרות – המכונית האוטונומית תפטור אותנו מהטרחה הזאת שנקראת נהיגה ותצמצם משמעותית את בזבוז הזמן הכרוך בה. הרכבים האוטונומיים בנויים מרכיבי תוכנה וחומרה, מצוידים באמצעי ניווט, בכוח מחשוב מוגדל, בחיישנים המודדים מרחק באמצעות קרן לייזר (LIDAR) ועוד. רעיון המכונית האוטונומית הופיע לראשונה במגזין מדע בדיוני בשנות ה- 30 של המאה הקודמת, ותאמינו או לא, כבר בשנות ה-80 פותחו מכונית ואוטובוס אוטונומיים ע”י חבורת סטודנטים באוניברסיטה בארה”ב. פריצת הדרך המשמעותית ביותר מתרחשת בעשר השנים האחרונות וב- 2008 הייתה זו פולקסוואגן אשר הציגה לראשונה רכב אוטונומי אשר ידע לזהות תמרור עצור ולהאט עד עצירה מלאה לפניו.
מאז נדמה כי כמעט כל יצרניות הרכב הנחשבות עוסקות במרוץ חימוש קטן מתוך הבנה ברורה כי העתיד טומן בחובו כבישים עמוסים במכוניות אוטונומיות המתקשרות ביניהן ויוצרות מעין רשת תחבורה נטולת אינסטינקטים אנושיים. כך למשל, ב-2010 גוגל כבר הציגה צי מכוניות אוטונומיות אשר הוכיחו יכולת לציית לכל חוקי התנועה, תמרורים ורמזורים. ב.מ.וו וטויוטה גם הן שחקניות משמעותית בתחום הרכב האוטונומי וכבר הציגו רכבים מבוססי אינטרנט וחיווי מרחוק. גוגל מעוניינת לשווק את רכביה לציבור כבר בשנת 2017, טסלה מתכננת לשחרר את הרכב המרהיב שלה שנתיים לאחר מכן ויצרניות רכב כדוגמת אאודי, ניסן, ב.מ.וו, מרצדס ורנו הודיעו על שנת 2020 כתאריך יעד. כעת, הטכנולוגיה אמנם קיימת, אך ישנן לא מעט בעיות פרוצדוראליות וקשיים משפטיים וטכניים בטרם עלייתן של מכוניות אלו על הכביש. אחת השאלות המעניינות מתייחסת למעמדה של המכונית העתידית – אם היא איננה מכונית יותר אלא מחשב, האם עלינו להטיל עליה כה הרבה מגבלות ורגולציות כפי שאנו עושים כיום? ואם המכונית היא בעצם מחשב, כיצד ניתן יהיה למנוע טרור סייברנטי גלובלי אשר עלול, בואו נניח, להביא להאצת פתאומית של כל המכוניות בבת אחת? אם המכונית משמשת להסעת אוכלוסייה מכל סוג ללא צורך בנהג ברכב, האם ישנו צורך עתידי ברישיון נהיגה או ברישיון להסעת ילדים? לא בטוח. בנוסף, חוקי התנועה במרבית המדינות אוסרים כרגע על עליית רכבים לכביש ללא הגה, דוושות או מראות, ואלו מן הסתם, לא הכרחיות בכלל במכוניות אוטונומיות. חשוב לציין כי טרם נבחנה יכולתם של מרבית הרכבים לתפקד בתנאי מזג אוויר קשים במיוחד (כגון סערה), המצריכים ניסיון אנושי וכללי זהירות ספציפיים. עניין האחריות המשפטית במקרה של פגיעה בהולך רגל או במכונית אחרת לא הוסדר וקיימות עוד הרבה דוגמאות אחרות שיש למצוא להן פתרונות. מה שלא יהיה, כיום כבר אין ספק כי הטכנולוגיה מביאה אותנו לעידן חדש של תחבורה אוטונומית, ושאר העולם, על חוקיו, מנהגיו ומגבלותיו, יצטרך להתאים עצמו לכך.
כשזה יקרה, העולם יהיה מקום שונה מאוד. כיום מתים מידי שנה כ 1.2 מיליון בני אדם בתאונות דרכים ברחבי העולם. מעל 90% מתאונות אלו נגרמות עקב טעות אנוש. נתונים אלו יצנחו משמעותית ברגע שיסתיים עידן הנהגים האנושיים הנוהגים שיכורים, לחוצים, ממהרים, שדעתם נתונה כל העת לסלולרי שלהם או שנורא חשוב להם לבדוק איך יצאה התספורת החדשה בדיוק ברגע הכי לא מתאים – הכבישים יאוכלסו במכוניות אוטונומיות אשר ידעו לנסוע במרווחים קבועים ביניהן, יתקשרו בינן לבין עצמן כדי לאפשר תנועת רכבים זורמת ושוטפת, ימנעו פקקי תנועה ויביאו לשיאים חדשים של מהירות ויעילות בתחבורה העולמית.
עם זאת יש מומחים הסבורים שמכוניות אוטונומיות עדיין במרחק שנים רבות מאתנו, בעיקר בגלל שהיכולת האנושית איננה מפותחת דיה על מנת להשתלב היטב עם העולם הטכנולוגי שמסביב. יש הטוענים כי המעבר מנהיגה ידנית לנהיגה עצמאית מוחלטת של הרכב קשה לביצוע עקב מידת שיקול הדעת, חדות המחשבה וההדרגתיות המחושבת הנדרשת במעבר ממנוחה לנהיגה. טענה עיקרית משמעותית אחרת גורסת כי הטכנולוגיה יקרה להחריד ואין עדיין דרך ממשית למזער את רכיביה – חיישני הלייזר, ה-GPS המדויק, עדכון המפות הדיגיטליות ועומס המידע שדרוש להן. כמובן שתמיד תהיה הטענה כי אין תחליף טכני הולם לנהגים האנושיים. האמנם? ימים יגידו.
***סרטון הדמיה של המכונית האוטונומית של מרצדס בעיר העתיד
מכוניות הן רק דוגמא אחת לתחבורה עתידנית משנת מציאות. קחו רכבות למשל. אנו כבר מכירים את ה bullet trains שטסות להן במקומות כמו יפן במהירות של 200 קמ”ש ויותר. תעשיית הרכבות המהירות, בדומה לתעשיית הרכבים האוטונומיים, נמצאת בחיתוליה – והמפתח הוא מהירות ובטיחות. עיקר תשומת הלב מופנית לטכנולוגיית רכבת המגלב (magnetic levitation), אשר צפויה להשיג מהירויות של 350 מייל לשעה (!) ויותר באמצעות שכלול יכולת הציפה של הרכבת על גבי אדנים מגנטיים וביטול אלמנט החיכוך לחלוטין. בדומה לכדור הוקי על קרח, אם תרצו. דוגמא קטנה ליכולת ההמצאה האנושית המדהימה אפשר למצוא בפתרון שנמצא לבעיית המהירות של הרכבת בעיקולים – הרכבות המהירות לא רק שאינן מאטות בעיקולים אלא אף מאיצות, בנצלן חוקים פיזיקליים ישימים להשגת מהירות נוספת בעיקול והשגת אחיזה טובה אף יותר על גבי האדנים. בכל אופן, מדובר בטכנולוגיה מרשימה, זולה וירוקה יותר אבל בעיקר בטיחותית להפליא, והיכולת לשכלל אותה תביא את הרכבות לתת תחרות רצינית מאוד לתעשיית התעופה. טכנולוגיה אחרת בתחום הסעת הנוסעים היא ההייפרלופ, אשר קורמת עור וגידים. מדובר בטכנולוגיה שתאפשר הסעת נוסעים בצינורות פלדה במהירות שתגיע ל 1300 קמ”ש, וזאת כבר מהירות כפולה (!) מזה של מטוס. בתוך הצינור נוצרת סביבה בעלת לחץ נמוך, בדומה למטוסים של ימינו, והמפתח יהיה תנועה ללא כל התנגדות בואקום ובהתאם לכך שימוש מינימלי באנרגיה. נשמע רחוק ודמיוני ? ובכן, לא ממש. החברה ששוקדת על כך כבר פועלת על מסלול ניסויי בקליפורניה ומתכננת להציג דגם יישומי כבר במהלך השנים הקרובות. מדהים.
אז מה צופן לנו העתיד ? אי אפשר להישאר אדישים לנוכח האפשרויות הטכנולוגיות בתחום התחבורה. המכוניות תהיינה ללא נהג, הרכבות יגיעו למהירות של מטוסים והשינוי בחיינו יהיה משמעותי. אבל לא בכך זה מסתיים. טכנולוגיות כגון אלו יטלטלו סדרי עולם וישנו את פניה של הכלכלה כמו גם כל תחום אחר של חיינו. קחו לדוגמא את ההשפעה הרת הגורל על יצרניות הרכב, על מקצועות כגון נהגי המונית או המוסכניקים, משרדי הרישוי, תעשיות אביזרי הרכב, תחנות דלק או ביטוח הרכבים – ואת המשמעויות האדירות הטמונות בשינוי שיחול בהן. אם היום אנחנו צריכים לקנות לעצמנו רכב חדש או משומש כל כמה שנים, בעתיד יתכן שלא יהיה צורך ברכב פרטי או אישי. חשבו על זה – בשביל מה צריך בעלות פרטית על רכבים בעולם בו יש רכבים עצמאיים אשר לא נחים לרגע וכל הנדרש מכם הוא להזמין מכונית רובוטית להסיע אתכם לאן שרק תרצו, בכל מקום ולכל מטרה, במהירות שיא. כדאי שתתרגלו לרעיון.