כשכוכב אחד רעב

האם כוכבי הלכת דמויי צדק הקרובים מדי לשמשות שלהם יבלעו על ידן?

הנרי פאונטיין

בשנים האחרונות התגלו כעשרים כוכבי לכת הרחק מחוץ לגבולות מערכת השמש. כעת מחקר חדש מעלה את ההשערה, שבעבר היו קיימים כוכבי לכת נוספים מחוץ למערכת השמש, אך הם נעלמו. כוכבי הלכת הללו, טוענים החוקרים, נהפכו למזון לכוכבי השבת שסביבם חגו.
אסטרונומים ממכון טלסקופ החלל, שחוקרים כוכבים המצויים בשלב מתקדם לחייהם – הידועים בכינוי "ענקים אדומים" – מאמינים כי חלק מכוכבי השבת האלה בלעו כוכבי לכת שלמים. איך הם יכולים לדעת? מתברר כי יש לכך כמה סימנים: האסטרונומים סבורים, כי ענק אדום לאחר מסע זלילה פולט קרינה אינפרה אדומה רבה יותר (בשל התחממותו הנובעת מספיגה של אנרגיית הכבידה של כוכב הלכת), מסתובב במהירות רבה יותר (בעודו מעכל את התנע הזוויתי העודף שלו), ואורכי הגל של הקרינה הנפלטת ממנו מעידים על קיומו של היסוד ליתיום (מאחר שהוא מקבל אספקה חדשה של ליתיום מכוכב הלכת שאותו בלע).
האם גם כוכבי הלכת שנצפו מחוץ למערכת השמש ייטרפו יום אחד על ידי הכוכבים שסביבם הם חגים? התצפיות מגלות, כי רובם קרובים אל אותם כוכבים במידה שצפויה לאפשר זאת. רק בעוד כמה מיליארדי שנים, כשהכוכבים האלה ייהפכו לענקים אדומים, יהיה אפשר לדעת בוודאות.
פורסם ב"הארץ" בתאריך 07/09/1999