אב הטיפוס הרשמי של הקילוגרם מאבד משקל

גליל המתכת הנמצא תחת משמורת ליד פריס, איבד ממשקלו כ-50 מיקרוגרם, כמשקלה של טביעת אצבע

אבי בליזובסקי
הקילוגרם אינו בדיוק מה שהיה פעם. גליל בן 118 שנים המשמש כאב הטיפוס לשיטה המטרית ונשמר תחת שמירה הדוקה מחוץ לפריס, מאבד משקל באופן מסתורי, אם כי בשיעור קטן. הפיסיקאי ריצ'ארד דייויס מהמשרד הבינלאומי למידות ומשקלות בסבר, דרום מערבית לפריס, אומר כי קילוגרם ההתייחסות איבד כ-50 מיקרוגרם בהשוואה לעשרות ההעתקים שלו.
“התעלומה נובעת מכך שכולם עשויים מאותו חומר, ורבים מהם נוצקו באותו זמן ובאותם תנאים, אך כעת, המסות שלהם הולכות ומשתנות” אמר. “אין לנו השערה טובה באשר לסיבה לכך.
אי הבהירות באשר לקילוגרם עלולה להשפיע על מדינות שאינן משתמשות במידות המטריות – זהו התקן למשל למערכת המכס של ארה”ב, שם הוא שווה 2.2 פאונד. עבור מדענים הקבוע הלא קבוע של המטר מהווה מטרד משום שהיא פוגעת בחישובים של פעולות כגון ייצור חשמל.
הם תלויים במדידות מסה ולא נוח להם שתהיה להם הדרה של קילוגרם המבוססת על כמה חפצים מלאכותיים” אומר דייויס, שהוא אגב אמריקני.
ואולם אין לצפות כי לשחיקה הקלה הזו במשקלו של הקילוגרם תהיה השפעה מעשית על אלו המסתכלים בקפדנות על היקף המותניים שלהם: 50 מיקרוגרמים שווים בקושי למשקלה של טביעת אצבע. “לאדם הפשוט, זה לא אומר דבר” אומר דייויס, “קילוגרם ישאר קילוגרם.”
ובאותו נושא: הבריטים יוכלו להמשיך להשתמש במידות האנגליות כגון מייל, גאלון (פינט=שמינית הגאלון) או פאונד (למשקל), למרות ההחלטה הותיקה לפיה בריטניה ואירלנד יתיישרו עם השיטה המטרית עם שאר אירופה עד 2009.
האיחוד האירופי איפשר לבריטים ולאירים להשתמש בשיטת האימפריאליות לצד השיטה המטרית אך לא במקומה. כך הוחלט השבוע בהחלטה שהגארדיין הבריטי מכנה סיבוב פרסה של המדיניות האירופית.
מכירת פירות וירקות בפאונדים ובאונקיות בלבד היתה פעולה בלתי חוקית בבריטניה מאז שנת 2000, והדבר גרם להתקוממות בקרב הסוחרים הרגילים למערכת הישנה.

1. לגבי הדוגמא שהבאת על חמש הסנט, מה שמרגיז כאן, שצריך לארגן את החשבונית והקבלה שיתאימו בינהם כך שאם כתבתי חשבונית על סכום מסויים ומישהו החליט להוריד טיפה זה עושה בלגן. כנ"ל עם המדענים שצריכים להחליט איך להתייחס לשינוי הנ"ל.
    מלבד זאת, השאלה היא למה שיהיה שינוי?
    כי דבר כזה מסוגל להרוס לנו את מה שאנו יודעים על קביעות המשקל לאורך זמן.

2. 50 מיקרוגרם זה 6-^10*50 גרם
    קילוגרם זה 3^10 גרם

זאת אומרת הטעות במשקל היא: 8-^10*5

למישהו במכס האמריקאי זה באמת חשוב הסטייה הזו??
    זה טעות של 5 סנט על מליון דולר…
    אפילו הקמצנים הכי גדולים בעולם יוותרו

3. כל חומר מתאדה, ובקצב גדול יותר אם מוקרנת עליו קרינה רבה יותר. ולמטר התקני כפי שאני מבין יש הרבה מבקרים וכפי שאני זוכר הוא מונח בתוך קופסה שקופה…

4. מאמר באותו נושא כבר פורסם לפני מספר שנים באתר הידען:-

אז בעקבות אותו מאמר, הראיתי במאמר משלי כיצד נובע הדבר מהגישה של היקום הפשוט שלי. העקרון הוא שאם היקום מלא חלקיקים והגרביטציה נובעת מהתנגשות החלקיקים בכל גוף, אזי כשהיקום מתפשט החלקיקים נעשים דלילים יותר ומכאן שגופים מאבדים ממשקלם.
    למעוניינים, שם המאמר:-
    "משקל גופים ביקום מתפשט.
    המאמר נמצא בקובץ מאמריי כאן בידען:-
    כדאי לקרוא גם את התגובות שנכתבו אז למאמרי.
    שנה טובה