סיקור מקיף

מה הלאה עבור נאס”א?

סוף תוכנית מעבורת החלל אינו סופה של נאס”א, או אפילו סופה של האפשרות של נאס”א לשגר בני אדם לחלל. אומר מנכ”ל נאס”א צ’ארלס בולדן באתר הסוכנות, ומנסה להרגיע את החוששים. תשפטו בעצמכם אם הצליח 

ראש נאס"א צ'ארלס בולדן, הרצליה, ינואר 2010
ראש נאס"א צ'ארלס בולדן, הרצליה, ינואר 2010

“כאסטרונאוט לשעבר ומנהל נאס”א כיום, אני אומר לכם כי המובילות האמריקנית בחלל תימשך לפחות במחצית המאה הקרובה משום שהצבנו את התשתית להצלחה – וכשלון אינו אופציה”. צ’ארלס בולדן, מנהל נאס”א, מועדון העיתונות הלאומי, 1 ביולי 2011″

מאמר שכתב בולדן באתר נאס”א המנסה להרגיע את החוששים מאובדן ההגמוניה האמריקנית בחלל. תשפטו בעצמכם.

“סוף תוכנית מעבורת החלל אינו סופה של נאס”א, או אפילו סופה של האפשרות של נאס”א לשגר בני אדם לחלל. נאס”א מבצעת תוכנית מוצקה של טיסות חלל, פיתוח טכנולוגיות ומחקר מדעי שיימשך עוד שנים רבות. הנה כמה דוגמאות למה שמצפה לנאס”א:

טיסות מאוישות

נאס”א מתכננת ובונה יכולות לשיגור אדם לחקר מערכת השמש, ומתקדמת לעבר הנחתת בני אדם במאדים. אנו בונים כיום את רכב הצוות הרב תכליתי, המבוסס על התכנון של קפסולת אוריון, שתהיה מסוגלת לשאת ארבעה בני אדם למשימות של עד 21 יום.
אנו גם נכריז בקרוב על תכנון משגרים כבדים שיוכלו לשאת אותנו למסלול נמוך סביב כדור הארץ. אנו מפתחים את הטכנולוגיות שנידרש להם לצורך מחקר מאויש של מערכת השמש, לרבות הנע חשמלי-סולארי, מערכות תדלוק במסלול, הגנה מפני קרינה ומערכות תמיכת חיים אמינות.

האסטרונאוטים במעבורת אטלנטיס בעת העליה לחלל, 8/7/2011. צילום: NASA TV
האסטרונאוטים במעבורת אטלנטיס בעת העליה לחלל, 8/7/2011. צילום: NASA TV

תחנת החלל הבינלאומית

תחנת החלל הבינלאומית היא יצירת המופת הגדולה ביותר בכל הקשור לפעילות אנושית במסלול נמוך סביב כדור הארץ. תחנת החלל מאויישת בצוות מלא של ששה אנשים, ואסטרונאוטים אמריקנים ימכשיכו לחיות ולעבוד בחלל 24 שעות ביממה 365 ימים בשנה. חלק מהתשלובת האמריקנית בתחנת החלל הוכרז כמעבדה לאומית ונאס”א מחויבת להשתמש במשאב הייחוודי הזה למחקר מדעי.

תחנת החלל היא כר ניסויים לטכנולוגיות חלל כגון תדלוק אוטונמי של חלליות ולווינים, מערכות תמיכת חיים מתקדמות וממשק אדם רובוט. חברות מסחריות נמצאות בדרכם לספק טיסות מטען ואנשי צוות לתחנת החלל הבינלאומית דבר שיאפשר לנאס”א למקד את תשומת הלב שלה לצעדים הבאים בתוך מערכת השמש.

אווירונאוטיקה

נאס”א חוקרת דרכים לתכנן ולבונות כלי תעופה בטוחים, יעילים בצריכת הדלק, שקטים וידידותיים לסביבה. אנו גם עובדים כדי ליצור מערכות ניהול תעבורה אווירית שתהיינה בטוחות יעילות וגמישות יותר. אנו מפתחים ט כנולוגיות המשפרות ת הניתוב במהלך הטיסות ומאפשרים למטוסים לטפס ולרדת בגובה השיוט בלי הפרעה.
אנו מאמינים כי ניתן לבנות מטוסים שצורכים פחות דלק, ופולטים פחות פחמן וחומרים מזהמים, ואנו עובדים על פיתוח טכנולוגיות ליצירת מטוסים כאלה. נאס”א משתתפת בצוות בין ממשלתי לפיתוח הדור הבא של מערכות תעבורה אוויריות NextGen שיטוסו בשנת 2025. אנו נמשיך לפתח מטוסים ומערכות בקרה אוויריות כדי להבטיח רמת בטיחות גבוהה יותר.

מדע
נאס”א מבצעת מערך של משימות כדי להרחיב את הידע וההבנה שלנו של כדור הארץ, מערכת השמש והיקום. ב-16 ביולי תגיעה החללית DAWN לביקור שיימשך שנה באסטרואיד וסטה כדי לסייע לנו להבין את הפרק המוקדם ביותר בהסטוריה של מערכת השמש. באוגוסט תשוגר החללית ג’ונו שתחקור את מקורו של כוכב הלכת צדק, המבנה שלו והאטמוספירה. שיגורו בספטמבר של מערכת National Polar-orbiting Operational Environmental Satellite System Preparatory Project, יסמל צעד חיוני בבניית דור חדש של לווינים לניטור כדור הארץ.

נאס”א חוזרת לחוקר את שדה המשיכה של הירח כדי להבין את מבנה החלק הפנימי של הירח בשיגורה באוקטבור של החללית GRAIL. בנובמבר נשגר את מעבדת המאדים החדשה המכונה סקרנות (Curiosity) למסע למאדים כדי לחפש עדויות לחיים חיידקיים על כוכב הלכת האדום, ובפברואר 2012 נשגר את נערך הטלסקופים בתחום הספקטרוסקופיה הגרעינית (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) כדי לחפש חורים שחורים, למפות התפוצצויות סופרנובות ולחקור את הגלקסיות הפעילות ביותר.

לידיעה באתר נאס”א

http://www.nasa.gov/multimedia/videogallery/index.html?media_id=101615961

7 תגובות

  1. אין היום תוכנית למשגרים למאדים בטכנולוגיות מוכנות של הנעה רקטית מואצת והנעה גרעינית.
    כלום לא קורה בעולם – לא חדל מלכת, אבל אין תוכנית.
    הירוקים מתנגדים להנעה גרעינית אבל בלעדיה לא נוכל להגיע לכוכב אחר.
    הגעה למאדים זו המטרה הבאה שצריכה להיות.
    מנהל נאסא מינוי של הנשיא אובמה, חסר חזון וללא תקציב.

    יש מטוס קרב סודי של לוקהיד מרטין – סודי במובן שהטכנולוגיה לא נחשפת כמו ב B2 וה F117 בזמנו.
    יש לו לפי השמועה הנעת anti-gravity. איך מבוטל השדה המגנטי – אולי באמצעות שדה מגנטי. מצב שבו בנקודה במרחב מבוטל כוח הכבידה. בלי כבידה – זו צורת הנעה חדשה.

    על המטוס בלי שום מידע

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_RQ-3_DarkStar

    על הטכנולוגיה – לחפש ב GOOGLE.

  2. למעבורת החלל היו המון הצלחות מרשימות וידועות אבל כדי להבין למה הם החליטו לקרקע אותה
    צריך לדעת מהם חולשות המערכת לפי תפיסת מקבלי ההחלטות שהביאו אותם לקרקע אותה,
    אחת מהמטרות הראשיות של המעבורת היתה להוזיל עלויות בשליחה מטען ואנשים לחלל,
    במטרה המרכזית הזאת היא נכשלה, לא רק שהיא נכשלה העלויות גדלו,
    בנוסף לזה עקב המורכבות האדירה שלה היא משכה כמות גדולה של משאבים כספים ואנושים מנאס”א,
    ובעצם עצרה את ההתפתחות של הטיסות המאוישות כי רוב המשאבים לפי המקטרגים שלה
    הופנו לאחזקתה ולא לפיתוח מערכות אלטרנטיביות וחדשניות,
    הסיבות העיקריות למחירה הגבוה הם מורכבות אדירה משמע סיכון גבוה לכשל מצריך אחזקה מטורפת
    והדבר השני נובע מהשילוב של אמצעי ההנעה ומחירם מול מבנה המעבורת,
    מבנה המעבורת מיועד לשימוש רב פעמי + נחיתה מדויקת בבסיס ולא בים וכך יחסוך עלויות
    של שימוש במערכת חד פעמית,
    אבל הרעיון התנגש בעלויות האדירות שעולה כל ק”ג שנשלח לחלל ועליות גבוהות שעולה להחזיר מערכת כזאת למצב טיסה מחדש, בגלל שהמעבורת בנויה לשימוש רב פעמי היא כבדה יש בה הרבה מערכות שתומכות בשימוש רב פעמי ולהמערכות האלו יש להם משקל גבוה + כולל
    מערכות מסובכות לנחיתה שמצריכות תחזוקה יקרה,
    התוצאה הסופית של כל זה שהמחיר לטיסה הוא אסטרונומי,
    באופן אירוני דפקה המערכת של הקפסולה הישנה סטיל סויוז אפולו ומה שהסינים בונים הוא הרבה יותר זול
    ובטוח לטיסה מהמעבורת המתוחכמת.
    החיסרון הגדול בקרקוע הוא שבמעבורת היו עוד אלמנטים שאין בקפסולה כך שהקפסולה מיועדת רק
    לשליחת מטען או אנשים אבל לא השילוב שיש כיום במעבורת כולל אפשרות לתקן לווין כמו טלסקופ
    החלל האבל, מצד שני המקטרגים יגידו שעדיף לשלוח עוד טלסקופ מלשלוח מעבורת שתתקן אותה
    לפחות מבחינת מחיר,
    ואת תחנת החלל הבין לאומית לא היו מצליחים לבנות ללא המעבורת כולל הזרוע הרובוטית שלה.
    אז ברגע שהם גמרו את ההתחיבות שלהם כלפי תחנת החלל הבין לאומית
    הם החליטו לקרקע את המעבורת.

  3. ראשית ברכות על העיצוב החדש של האתר.

    הבעייה, לפי דעתי היא שנאס”א לא מצליחה לשמור על רצף פיתוחי בנושא המשגרים. היא זנחה את פיתוח המאיצים הכבדים החד פעמיים מסוג סאטורן 5 לטובת פיותח מעבורת החלל, וכיום היא תצטרך לפתח מאיצים כבדים מ-0. היא לא המשיכה את פיתוח מעבורת החלל: בשנות התשעים הייתה צריכה ליישם את המסקנות והלקחים ולפתח את הדור השני. בוודאי שהיום היינו במקום אחר אילו היו מעבורות מהדור השלישי. עכשיו גם הידע הזה יורד לטימיון, עד שמישהו בשוק הפרטי ישכיל לפתח מעבורות משלו – ושוב משלב ה-0 (היום החבר’ה האלו לא מצליחים להגיע אפילו למסלול – בחזרה לשנות ה-50).

    אפשר להשוות את זה למה שעשתה חברת “בואינג” כדי לעמוד על גודל הפספוס. המטוסים החדשים של החברה הזו מבוססים דורות קודמים, ובעיקר על ה-707. ה-707 מצידו בנוי על טכנולוגיות שפותחו (בעיקר ע”י בואינג) בעשורים מוקדמים יותר, כולל תא נוסעים מדוחס, B-29 ועוד… איפה הרצף הפיתוחי של נאס”א?

  4. זו החלטה של נשיא ארה”ב שאין לה הגיון אפילו לא כלכלי.
    עד שלא יהיה רכב חלל חלופי יש לעבוד עם המעבורות היקרות לתחזוקה, ולשפר את התחזוקה כמה שצריך. אבדן ההגמוניה הוא לתמיד, אלא אם יתעשתו. אם מחיר האמינות אלו בדיקות יתירות לפני חזרה לכדה”א, ועבודה מסביב לשעון – אז זהו המחיר. כנגד לא רק עלות השיגור אלא אובדן ההגמוניה.

  5. הסויוס באמת יותר בטוח. בלי ציניות.
    מתוך 135 שיגורים של מעבורות – 2 התפוצצו. (1.5% מהשיגורים)
    לסויוס, ולטיל שנושא אותו (אני מדבר רק על הטיל) – אמינות של מעל 99.9%.
    (תקלה אחת על יותר מאלף שיגורים)
    אני מקווה שלא פתחתי עכשיו פה לשטן, ובדיוק תהייה תקלה בסויוס.

  6. זה שהמעבורות מכילות מחשוב בן 20 שנה זה לא סוד..וזה שהן טעונות החלפה גם כן לא סוד..
    אבל בין זה ללבטל לגמרי את הדבר שהכי מסמל את הרוח האמריקאית זה טמטום נטו של אובאמה..

    השוק הפרטי ייכנס לזה אבל זה לא משהו שקורה עכשיו זה ייקח עוד כעשור פלוס מינוס לפחות

    ועד אז הרוסים נתקעו עם זה שהם צריכים להשתמש בסויוזים שלהם להטיס את האמריקאים למעלה ..כי זה כמובן פי אלף יותר בטוח ( ציניות משהו ?? )

    אם אובאמה היה רק מבטל ועובר למודל אחר ניחא..אבל הוא מקצץ להם באותה הזדמנות סכום נאה בן 9 ספרות למיטב ידיעתי ..טוב לדעת שיש לו מליארדים לעשות שטויות בלוב ( רק אלוהים יודע מה לעזאזאל הוא מחפש שמה ) …אבל לתת לנאסא זה לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.