סיקור מקיף

לנסוע בתוך רכבת-קליע במהירות 1,200 קמ”ש: מהו ה- Hyperloop של אילון מאסק?

מעין רכבת הנוסעת בתוך מנהרה ייעודית במהירות 1,200 קמ”ש תוכל לאפשר נסיעה בין לוס אנג’לס לסן פרנסיסקו בתוך חצי שעה. כך צופה יזם SpaceX והרכב החשמלי טסלה, המיליארדר הדרום אפריקאי אילון מאסק

ציור אמן של מערכת ה- hyperloopשל אילון מוסק - תפיסה חדשה של תחבורה מהירה. צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors
ציור אמן של מערכת ה- hyperloopשל אילון מוסק – תפיסה חדשה של תחבורה מהירה. צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors

מאת אליזבט הוול (Howell), יוניברס טודיי

אתמול פרסם מייסד ספייס איקס, המיליארדר אילון מאסק (שגם מימן את יצרנית הרכב החשמלי טסלה), את החזון שלו למערכת תחבורה עתידנית המכונה hyperloop. מערכת זו צפויה להיות טובה יותר מאשר טיסה במהירות על-קולית למרחקים קצרים. כתבה זו מהווה תמצות למאמר שפרסם מוסק.

מהו hyperloop?

במילותיו של מוסק, hyperloop  היא מערכת שנועדה “לבנות מנהרה מעל או מתחת לאדמה שתכיל סביבה מיוחדת”. הקרונות ינועו בתוך המנהרה הזו.  דוגמה אחת לכך היא סוג של מנהרה פנאומטית שבה מאווררים הפועלים במהירות גבוהה ידחסו וידחפו את האוויר – כי השלכות החיכוך גורמות למוסק לפקפק אם שיטה זו תעבוד. אפשרות אחרת היתה לרוקן את האוויר מתוך התעלה ולהשתמש במקום זאת בשיהוי אלקטרומגנטי (electromagnetic suspension). מtוסק מעיר כי קשה לשמר ריק משום שדליפה קטנה במנהרה באורך מאות קילומטרים והמערכת מושבתת, אך יש פתרונות שאיבה שמאפשרות להתגבר על כך. לפיכך הוא מעידף את הפתרון השני.

מה המניע לבניית מערכת כזו?

חתך רוחב של תא הנוסעים ברכבת קליע מסוג hyperloop.  צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors
חתך רוחב של תא הנוסעים ברכבת קליע מסוג hyperloop.
צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors

מוסק מחפש חלופות לטיסה או לנהיגה שיוכלו להיות טובים יותר משניהם. הוא הביע את אכזבתו מכך שהפרויקט המוצע של הרכבת המהירה בקליפורניה (בין לוס אנג’לס וסן פרנסיסקו) איטי יחסית לרכבות מהירות אחרות בעולם ויקר יותר מהן, והעריך כי חייבת להיות דרך טובה יותר.

מהו האתגר הטכני הגדול ביותר?

האתגר הגדול ביותר הוא הצורך להתגבר על תופעה המכונה גבול קנטרוביץ’. מוסק מתאר זאת כ”חוק היחס בין המהירות המרבית במנהרה מסויימת לנפח שתופס הקליע.” אם ישנו קרון הנע בתוך מנהרה המלאה באוויר, יש צורך במרחק מינימלי בין קירות הקרון לבין דפנות המנהרה. אחרת, כותב מאסק, הקפסולה תתנהג כמו מזרק ולבסוף היא תהיה חייבת לדחוף את כל עמוד האוויר במערכת”. לא טוב.

בחזונו של מוסק, מערכות hyperloop תהיינה טובות יותר מאשר המטוסים העל קוליים המתוכננים כיום בידי מספר חברות, לפחות למרחקים קצרים.

כיצד יתגבר מאסק על האתגר?

קרון של רכבת קליע מסוג hyperloop עוצר בתחנה. צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors
קרון של רכבת קליע מסוג hyperloop עוצר בתחנה.
צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors

הפתרון של מאסק הוא להוסיף מערכת דחיסה חשמלית על חרטום הקפסולה כדי שתדחוק את האוויר השרוי בלחץ גבוה מלפני הקפוסולה אל צידה האחורי. כבונוס, הדבר יפחית את החיכוך. עדיין יהיה צורך בסוללות בעלות יכולת להפעיל את המתקן לכל אורך המסע.” ציין.

כיצד יונע ה-hyperloop?

לפי חישוביו של מוסק, קולטי שמש שיוצבו על גג המנהרה, יספקו מספיק אנרגיה לשמור על תנועת הקרון.

ומה באשר לרעידות אדמה?

מוסק מעיד על כך שמערכת ארוכת טווח חשופה לרעידות אדמה. “באמצעות בניית המערכת על עמודים, כאשר המנהרה לא מקובעת בשום נקודה, יכולה למתן באורח חד את הסיכון מרעידות אדמה ולהמנע מהצורך להוסיף מפרקי הרחבה”. כתב.

אחד ההישגים הגדולים ביותר של מוסק היא בניית חללית, המכונה  דראגון, המבצעת טיסות אספקה תקופתיות לתחנת החלל הבינלאומית. צילום: NASA/CSA/Chris Hadfield

היכן ייעשה שימוש ב- hyperloop?

בתיאורו של מאסק, הוא מציע כי ה- hyperloop ישמש בדרך הטובה ביותר אם יוצב בין שני ערים שיש נפח תנועה גדול ביניהןואשר מרוחקים זה מזה כ-1,500 קילומטר (כדוגמת לוס אנג’לס וסן פרנסיסקו. “למרחק גדול יותר עדיף להשתמש בטיסה על קולית. למרחקים קצרים זה לא כדאי כי המטוס יבלה את מרבית הזמן בהמראה או בנחיתה.”

האם זה כדאי מהבחינה הכלכלית?

רכבת נוסעת במהירות 1,200 קמ"ש במנהרה ייעודית.  צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors
רכבת נוסעת במהירות 1,200 קמ”ש במנהרה ייעודית.
צילום: Elon Musk/SpaceX/Tesla Motors

מוסק מעריך כי בניית המנהרה תעלה כמה מיליארדי דולרים, סכום נמוך יחסית לעשרות המיליארדים שתעלה בניית הרכבת המהירה הקונבנציונלית בקליפורניה. מחירה של כל קפסולה יגיע אף הוא לכמה מאות מיליוני דולרים. יתרה מכך, בניית מנהרה במקום מסילות קונבנציונליות על עמודים תחסוך רכישת קרקע יקרה ולא יהיה צורך בגידורה.

בקישור זה ניתן למצוא תיאור מקיף של המערכת אותה מציע מוסק להקים. הוא מכנה את המערכת כמערכת קוד פתוח, והוא פתוח להצעות לשיפורה.

* אליזבט הוול, בוגרת תואר MSC בהנדסת חלל היא כותבת פרילנסרית זוכת פרסים החיה באוטווה, קנדה. מלבד יוניברס טודיי, היא כותבת גם עבור ספייס.קום, רשת Space Exploration ואתר All About Space.

 

 לידיעה ביוניברס טודיי

12 תגובות

  1. ספקן. את משוואות מקסוול לא היית מאשר אילו היו בדור שלך. כל העולם התקשורתי ורכבות מגנטיות בנוי עליהן.
    כל רשת החשמל. תחנות חשמל גרעיניות הידרודינמיות ועוד. מחקר תיאורטי חשוב לא פחות מיישומי.

  2. ספקן:
    “אני לא בטוח שהוא יצליח בבניית רכבת קליע במהירות 1200 קמ”ש, נישמע פרוייקט מסובך בגלל התנגדות אוויר במהירות זו”- משפט מטופש.

    איפה היית כשהאחים רייט הגו רעיונות?
    מזל שכל מי שעוסק בתחום ויודע על מה הוא מדבר – חושב אחרת ממך.

  3. אני מאוד מעריך את מוסק או איך שקוראים לו. הוא ממציא ענק כמו אדיסון. קראתי בזמנו על הפרוייקטים הנהדרים שלו לבניית חלליות. אם אינני טועה הפרוייקט שלו שנקרא טסלה הוא פרוייקט מנצח בין המכוניות החשמליות. אני לא בטוח שהוא יצליח בבניית רכבת קליע במהירות 1200 קמ”ש, נישמע פרוייקט מסובך בגלל התנגדות אוויר במהירות זו, אבל גם אם יצליח חלקית הוא יחדש טכנולוגיות .

    אני מחבב אנשים כמוהו שמתעסקים בבעיות פרקטיות במקום להתעסק עיסוק עקר במודלים תיאורטים תלושים ולא אמינים. את העיסוק המופרז במודלים הקיצוניים של חלקיקים תת אטומיים (חלקיק היגס וכו’) והמודלים של מפץ גדול אני רואה כדקדנציה של הפיסיקה; תועלת במאות השנים הקרובות לא תיצמח מזה.

  4. לעופר. יש לי תשובה לגבי אחת משאלותיך:
    למיטב ידיעתי, פורסם כי תאוצת הקפסולה לא תעלה על 1 ג’י, כלומר בערך 10 מ’ בשניה בריבוע.
    בתאוצה כזו יקח כ-35 שניות להגיע למהירות המקסימאלית – 1200 קמ”ש – כ-333 מטר בשניה.
    תאוצה של 1 ג’י אנחנו חווים כל הזמן, כידוע לך.

  5. באמת לא כתוב טוב בכלל, ומעבר לכך זה לא איזה רעיון שלא חשבו עליו קודם. וזה לא נוגע בכל מניי סוגיות אחרות למשל ההשפעה של מבנה חשמלי מסוג זה עליינו (קרינה אלקטרומגנטית) ההשפעה של השדות האלקטרומגנטיים על מוצרי החשמל שברשותנו, טלפונים ושעונים למשל. הייכולת של הבן אדם הממוצע לעמוד בכוח ג’י מהסוג הזה. והתחרותיות של פרוייקט מסוג זה לעומת פרוייקטים ניסיוניים אחרים ולא רק מה שקיים כבר.

  6. יפה ציינם בתחילת הכתבה ש “כתבה זו מהווה תמצות למאמר שפרסם מוסק.”

    אבל א”כ, בכל משפט ציינתם את השם מוסק שוב פעם. בכל משפט… זה היה מעיק לקרוא.
    ציינתם למעמלה שאת הכל המליארדר הזה כתב, לא צריך לציין זאת שוב ושוב ושוב ושוב…

    חוץ מזה זה היה מענייו 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.