אסטרואיד יעבור בלילה שבין ראשון לשני מאחורי מסלול הירח: קישור לשידור חי של המעבר

אין חשש שיתרסק על כדור הארץ, אך הוא יאפשר למדענים ולציבור הרחב ללמוד עוד קצת על האיום

הדמיית אמן של אסטרואיד קרוב ארץ. איור: ESA - P.Carril
הדמיית אמן של אסטרואיד קרוב ארץ. איור: ESA – P.Carril

אסטרואיד יחלוף על פני כדור הארץ בלילה שבין ראשון לשני, ובסיוע מצלמת החלל Slooh ניתן יהיה לצפות בו בשידור חי.

אין כל חשש שהאסטרואיד, המכונה 2002 AM31 יוכל לפגוע בכדור הארץ מאחר שהוא יהיה מרוחק פי 14 מהירח.

ואולם מעבר זה יהיה מעניין משום שניתן יהיה לצפות בו בשידור חי. כפי שהדבר היה במקרים קודמים של התקרבות אסטרואידים, יצלם אתר Slooh את מעברו של אסטרואיד זה בשידור חי החל מהשעה 23:30 שעון גריניץ’ (02:30 שעון ישראל), בליווי דיון בהשתתפות מפעיל האתר פטריק פאלוצ’י ובעל הטור במגזין אסטרוונמי בוב ברמן.

קוטרו של האסטרואיד מוערך בין 620 מטרים ל-1.4 קילומטרים וכאמור הוא יחלוף במרחק של פי 14 ממרחק הירח.

בשל קרבתו היחסית לכדור הארץ וגודלו 2002 AM31 מתאים להגדרת עצם קרוב ארץ משום שקטרו על 150 מטרים והוא נמצא בטווח של 7 מיליון קילומטרים מכדור הארץ.

“ההתעניינות בעצמים קרוב ארץ אינה עוד נחלתם של פרנואידים הבונים סיפורים על סוף העולם הקרב אלא שגם הקהילה האסטרונומית שינתה את חשיבתה אודותיהם בעשורים האחרונים. במקום לחיות על ‘אי כדור הארץ’ עם מעט קשר לגורמים שמימיים אחרים, אנו חשים כעת כי התנגשויות עם שביטים או אסטרואידים שינו את האבולוציה וההתפתחות של הביוספירה ואולי אפילו זרעו את העולם שלנו בחומצות אמינו שהחלו את החיים לפני זמן רב. במילים אחרות, מדובר בישויות חשובות. שלא לדבר שתמיד יש את ההתרגשות מסימן קטן של סכנה.”

“אחת המשימות שלנו באתר Slooh היא לספק לציבור בחינם שידור חי של האירועים השמימיים הללו בעת התפתחותם” אומר פלוצ’י, נשיא Slooh. האסטרואיד קרוב הארץ הנוכחי מהווה מדגם מייצג ל-9,000 מעברים של גופים כאלה ליד כדור הארץ בכל רגע נתון ורצינו להדגיש כי הוא מרוחק מאוד כמו במקרה של האסטרואיד LZ1 שחלף באמצע יוני בלי התרעה מוקדמת.”

אתר Slooh

1. כדור הארץ מרוחק כ-350,000 ק”מ מהירח. * 14 ,= 4.9 מליון ק”מ .

אבל מה זה משנה מגניב

2. חסוי בדוק את הסרטון, ענן העדשות אמור להפחית את קרינת השמש רק ב 2%….

3. הטלת צל על כדור הארץ מוטלת בסכנות רבות. חוץ מזה, אנחנו צריכים את אור השמש על כדור הארץ.

4. באחד הפרקים בסידרה המרתקת “פרויקט כדור הארץ” בערוץ דיסקברי הוצג רעיון של פיזור ענן של עדשות בין כדור הארץ בין השמש, שיטיל צל על כדור הארץ ויגרום לו להתקרר:

בכל פרק הוצג פתרון מרתק אחר לבעיית ההתחממות של כדור הארץ.

5. ואני רוצה להוסיף – קראתי כתבה אחרת בנושא הזה, ובה היה כתוב ש”האסטרואיד יחלוף במרחק 5.2 מיליון ק”מ הרחק מכדור הארץ”.

אתה צריך לתקן בכותרת – במקום “אסטרואיד” צ”ל “אהוד ברק”.
    (אם לא יצא לך לשמוע את הבדיחה בערוץ הראשון, ואם זיכרוני אינו מטעה: סמוך לשעה 4 לפנות בוקר אהוד ברק צפוי לחלוף קרוב לכדור הארץ). ))

7. האסטרואיד יעבור גם מאחורי מסלול הטיסה לקריביים. “מאחורי מסלול הירח” נשמע כאילו מדובר על סדר גודל של מסלול הירח ולא פי 14. אומנם פי 14 זה קרוב מאוד אבל (14 שניות אור) אבל תיאור כזה גורם לזה להשמע כמו כתבות ההיסטריה של YNET בנושא אסטרואידים וחבל: הרמה של האתר הזה גבוהה פי 14 מהרמה של YNET.

ושאלה:

כתבת ש”להגדרת עצם קרוב ארץ משום שקטרו על 150 מטרים והוא נמצא בטווח של 7 מיליון קילומטרים מכדור הארץ”. כלומר נשמע ש”עצם קרוב ארץ” הוא הגדרה שמורכבת ממרחק + גודל. אז מהי בעצם ההגדרה ומי קבע אותה?

8. אבי, באיזה מרחק האסטרואיד יהיה מכדור הארץ בשעה המיועדת (בכתבה השעה המיועדת 02:30, האם זו השעה בו הוא יחלוף או זו השעה בה יתחיל השידור?), שהוא מהווה איום עלינו?

9. באשר לאסטרואיד, מדובר באמצע הלילה. צפה בשידור החי.
    לגבי הענניםם לא ידוע לי על הניסוי הזה, בשבוע הקרוב אין לי זמן לטפל אלא במקרי חרום.