האם פסיעות עוברים ושבים ישמשו להפקת אנרגיה?

פסיעותיהם של עוברים ושבים במקומות ציבוריים עשויות לשמש להפקת אנרגיה זמינה

יורם אורעד, מגזין "גליליאו"

מה לא נוסה עדיין במאמץ לפתח מקורות אנרגיה חלופיים, שיהיו גם ידידותיים לסביבה? רתמנו את אנרגיית הקרינה של השמש, בהצלחה לא-מועטה; גייסנו את תנועת הרוח כדי להפיק אנרגיה חשמלית; ועוד. ומה עם גיוס הגוף שלנו עצמו להפקת אנרגיה? שני סטודנטים מבית-הספר לאדריכלות ותכנון ב-MIT מתכוונים לנסות לגייס את תנועת הגוף האנושי, או ליתר דיוק את תנועת ההמונים, להפקת אנרגיה.
הסטודנטים, ג'יימס גרהאם (Graham) וטדאוש ג'וסיק (Jusczyk), מתכוונים לגלגל את אנרגיית התנועה של אנשים במקומות ציבוריים לאנרגיה חשמלית שניתן להשתמש בה. רעיונם של שני הסטודנטים מבוסס על גלגול אנרגיית תנועה לאנרגיה חשמלית, המתרחש בדינמו או בקנה מידה גדול יותר – בגנרטור של תחנת חשמל.
לדוגמה, יהיה אפשר לנצל את אנרגיית התנועה של האנשים ההולכים בטרמינל באופן זה: מתחת לרצפת הטרמינל תותקן מערכת לבנים מיוחדת, המורכבת מלבנים שיוכלו לנוע מעט כאשר יופעל עליהן לחץ עקב הליכתם של האנשים על פניהן. תנועה זו תנוצל להפקת זרם חשמלי באמצעות מתקן המבוסס על עקרון הדינמו.
ההמצאה שהגו שני הסטודנטים זכתה כבר לשם – Crowd Farm, או "חוות המונים" בתרגום חופשי. מאחר שכמות האנרגיה המופקת מצעד בודד היא קטנה מאוד, הכוונה היא להשתמש בה במקומות ציבוריים, ולא לשימוש ביתי. כל צעד מסוגל להפיק אנרגיה חשמלית המספיקה להפעלת שתי נורות בעלות הספק של 60 ואט למשך שנייה בודדת. אך כאשר יירתמו להפקת אנרגיה חשמלית אלפי צעדים מדי שנייה, יהיה אפשר לעשות באנרגיה המופקת שימוש מעשי.
להדגמת הרעיון הציגו הסטודנטים דגם פועל פרי פיתוחם. הדגם הוא שרפרף, שישיבה עליו גרמה להפעלת גלגל תנופה. גלגל התנופה היה מחובר לדינמו וזה הדליק נורות חשמל.
בדומה לניצול אנרגיית רוח ושמש, גם ניצול האנרגיה הכרוכה בתנועת ההמונים במקומות כגון טרמינלים, מדרכות ואולמות איננה דורשת השקעה כספית מעבר להשקעה בהקמת התשתיות ובתחזוקתן.

4 תגובות

  1. מה עם כלי תחבורה המפיקים פי כמה מאות יותר אנרגיה מבני אדם?
    זה לא נשמע רציני..אבל אם כבר אז אני מציע שישימו מונה(קאונטר) כל כמה מטרים על הקיר שימדוד את כמות האנרגיה הנאגרת בקטע הספציפי ומול יהיה ספסל לזקנים שיעסיק אותם בספירת אנרגיה !!
    אגב זה לא רעיון טוב לשים סופג אנרגיה מתחת אלא דווקא בצדדים כדי לא להפריע להליכה !
    זה מזכיר לי את הרעיון של יצירת אנרגיה מתנועת גלי הים עליה דיווחו באחת התכניות בערוץ 8 לפני לא מעט שנים ..נדמה לי בחופי אנגליה הסוערים המתאימים לכך !כנראה שזה לא הצליח !
    ואם כבר אז המקום המועמד הוא רחבות בתי ספר שם נשפכת כמות עצומה של אנרגיה בהפסקות !!
    מה עם הארנגיה המתבזבזת מהלסתות של יושבי בתי הקפה הממלאים כל פינה ? מכשיר קטן שיוצמד לפה של כל סועד יפיק יופי של אנרגיה שתספיק לפחות להדלקת הנרות !

  2. עצלן-אם אני מבין אותך נכון, להבנתך רצפה כזאת תהיה לא קשיחה וכך נתאמץ יותר ללכת עליה (דוגמה קיצונית לכך היא חוף הים)ומכאן צריכה יותר גדולה של אוכל וכו' כפי שציינת.
    אז לא מדובר בדינמו כמו שאתה מכיר. זה לא שתלך על רצפה קפיצית/גמישה. אתה תשקיע בדיוק אותה אנרגיה בזמן הליכה שהיית משקיע בהליכה על רצפה אחרת. העניין הוא שהלחץ שכל צעד מפעיל (למעשה כוח) יצור אנרגיה שלא תלך לאיבוד אלא ליצירת חשמל. כיום היא מתפזרת אל תוך הקרקע בצורה של חום בעיקר וגם רעש (שדרושה אנרגיה ליצירתו). אם תרפד את הרצפה בהתקן להפיכת הלחצים של הצעדים לאנרגיה חשמלית, פחות אנרגיה תיספג באדמה שמתחת (פחות חום. לגבי רעש- ייוצר באותה מידה לפי דעתי).

    לידיעה כללית, אני לא בטוח באיזו שיטה בדיוק מתכוונים הסטודנטים להשתמש, אבל דע לך שקיימים חומרים שמשמשים התקנים ליצירת חשמל כאשר מופעל עליהם לחץ (גלאים למיניהם). הם לא דורשים שינוי צורה ברמה הנראית לעין על-מנת ליצור חשמל.

  3. אין מתנות חינם. האנרגיה האנושית העודפת שתנוצל תבוא מצריכה של אוכל נוסף. המאזן (קרקע, שינוע, הכנה, פסולת), אפילו האנרגטי בלבד, יהיה לרעת החברה. (ועוד לא שקלנו כדאיות של הטכנולוגיה עצמה …)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.