קיצוצים בתקציב טלסקופי הקרקע בארה”ב. מתקנים יסגרו

חברת הוועדה שהחליטה על הקיצוץ מתריעה: המובילות המדעית האמריקנית בסכנה * הקרן הלאומית למדע נאלצה להציע קיצוצים כואבים ובהם סגירת טלסקופ הרדיו בגרין בנק ו-4 מתקנים במצפה הכוכבים קיט פיק בהוואי

טלסקופ הרדיו בגרין בנק, עומד בפני קיצוץ. צילום: יוניברס טודיי

תקציב האסטרונומיה בארה”ב יסבול בקרוב מקיצוצים חדים ומסכנת סגירה לחלק מהמתקנים. כך עולה מדוח חדש של חטיבת מדעי האסטרונומיה של הקרן הלאומית למדע. לפי הדו”ח, המימון הזמין למתקני אסטרונומיה קרקעית יקטן ב-50%.
הדו”ח ממליץ על הסגירה, אותה הוא מכנה השלה (divestment) של מתקן Very Long Baseline Array (VLBA) המפורסם וכן של טלסקופ הרדיו גרין בנק, וכן סגירת ארבעה טלסקופים שונים במצפה הכוכבים קיט פיק בהוואי עד 2017.

“השלה של מתקנים מצליחים שפועלים זמן רב תהיה קשה לכל קהילת האסטרונומיה” נאמר בדו”ח שכותרתו Advancing Astronomy in the Coming Decade: Opportunities and Challenges.”
“ואולם אנו חייבים לשקול את החלופה המדעית בין סגירת מתקנים קיימים לבין הסיכון של קיצוצים במענקי מחקר אישיים, פרויקטים בגודל בינוני ויוזמות חדשות.”
הקרן הלאומית למדע היא המתקצבת העיקרית של מתקני הטלסקופים והמחקר הקרקעיים בארה”ב. מדי עשר שנים, מכינה קהילת האסטרונומיה האמריקנית סקירה עשורית ובה נבחנים ומזוהים המחקרים בעלי העדיפות הגבוהה ביותר בתחומי האסטרונומיה והאסטרופיסיקה בעשור הקרוב, ועמם המלצות למטרות מדעיות חשובות ולמתקנים שיספקו אותן.

בשל בעיות התקציב מהן סובלת ארה”ב החל מהדוח של 2010 שכותרות היתה “עולמות חדשים אופקים חדשים” הצטמקו ההקצבות של הקרן הלאומית למדע. מומחים אומרים כי בשנה הפיסקלית 2012, התקציבים כבר נמוכים ב-45 מיליון מתחת למודל שהותווה בדוח העשור, והתחזית היא שהפער יגיע ל-75-100 מיליון דולר ב-2014. כתוצאה מתחזית זו, מינתה הקהילה האסטרונומית ועדה שתבחן את מטרות הדוח מ-20120 ותמליץ כיצד לחיות עם האמצעים הקיימים בתקציב המוקטן – כלומר מה לשמור ובמה לקצץ.

“התקציב הפדרלי לא דמה כלל לתקציב של היום כאשר נכתב הדוח” אומרת ד”ר דברה אלמגרין מקולג’ ואסאר בניו יורק, וחברת צוות ההערכה מ-2010. “אני מקווה שהתקציבים האזרחיים לא יקוצצו מעבר ליכולת השיקום. הקונגרס נדרש להבין כי המובילות של ארה”ב בתחום המדע נמצאת בסכנה אם תקצוב המדע לא ישאר ברמה סבירה”. ואולם אלמגרין אמרה ליוניברס טודיי כי היא התרשמה מהסקירה של הפאנל החדש.

“הוועדה עמדה בפני משימה קשה מאוד בניסונה לאפשר את יישום המלצת העשור וגם לשמור על תוכניות חזקות ועל המתקני שה-NSF תמכה בהם, לנוכח הערכות תקציביות קשות” אמרה. “הוועדה הקדישה תשומת לב רבה בשיקוליה אילו משאבים – תוכניות מענק, מתקנים, מכשירים, פיתוח טכנולוגי ומיחשובי – יידרשו להשגת ההתקדמות בכל אחד מתחומי המדע העיקריים שהותוו בדוח העשור.”

הדו”ח הנוכחי

1. את מה השמש מקיפה ? האם יש לה מסלול ידוע / שנתי “בשכונה” (שביל החלב ?)
    המלצה על קישור להסבר בסיסי ? – (כולל אנגלית, יוטיוב)

2. מובילות? נדמה לי שאומרים הובלה. סגירת טכנולוגיות זה כיבוי הסקרנות. אם הטכנולוגיה מובילה את הקדמה אז המדע מוביל את הטכנולוגיה. הרבה טכנולוגיה פותחו כמענה לצורכי מחקר מדעי – וכמובן המדע הוא הבסיס לטכנולוגיה גם אם בטווח הקצר זה לא תמיד נראה ככה

3. אבי פתיחת התמונה בחלון חדש נפרד היא שיטה סופר-פשוטה שלא מעמיסה כלל על האתר ובטח לא גורמת לקריסה – אין סיכוי. זו בסך הכל שורת HTML אחת קצרה ופשוטה שאומרת לפתוח את התמונה הגדולה (כמו הקישור שנתתי קודם) בחלון נפרד.

זאת בניגוד לשיטה שניסיתם קודם של פתיחת התמונה באותו חלון, זו באמת שיטה המסורבלת שרוב הגולשים ממש לא אוהבים והיא באמת יכולה להעמיס ולגרום לבעיות.

4. אבי מתי יהיה אפשר כבר להגדיל כאן תמונות בצורה נורמלית בלחיצת עכבר כמו בכל אתר הכי בסיסי עוד מראשית ימי האינטרנט? זו באמת לא נראית משימה כל כך מסובכת, מדוע לוקח לכם כל כך הרבה זמן לסדר את זה? בסך הכל לפתוח את התמונה בגודלה המקורי בחלון נפרד, זו שורת קוד אחת פשוטה ב HTML, מדוע אתם כל כך מסתבכים עם זה?

הנה התמונה בהגדלה, ממש חבל שזו הדרך היחידה כאן: