ירח זעיר של אורנוס שהתגלה לפני כשנה ואבד בזהרו של כוכב הלכת, התגלה מחדש

הירח החדש, מסומן בעיגול והעיגול הגדול שמשמאל למטה הוא כוכב הלכת אורנוס

אסטרונומים גילו ירח קטן המקיף את כוכב הלכת המרוחק אורנוס. לדבריהם זהו אחד מהעצמים החווורים ביותר שהתגלו אי פעם במערכת השמש.
הירח הזה נראה לראשונה באוגוסט 2001, ואולם הוא אבד במהרה בזוהרו של אורנוס. הוא התגלה מחדש ואושר רק לפני כמה שבועות – באוגוסט ובספטמבר 2002. “הירח הקטן במיוחד דומה בגדלו לירחים הקטנים ששיערנו שיש לאורנוס” אומר ד”ר ג'יי קבלארס ממרכז המחקר של קנדה. המוסיף: “כעת מצאנו אחד מהם”.
“הסתכלנו במערכת השמש במכשירים המסוגלים לראות פרטים קטנים שאף אחד לא ראה עד היום”, אומר ד”ר קוולארס. כדי למצוא את הירחון השתמשו האסטרונומים בטלסקופ הגדול בצ'ילה. טכניקת החיפוש פותחה בידי קוואלס ועמיתו לצוות ברט גלדמן מאוניבריסטת קולומביה הבריטית ועד כה היא הובילה לאיתור עצמים חוורים רבים במערכת השמש.
הממצא האחרון תומך בתאוריה לפיה ירחים קטנים הם השאריות של התנגשות בין עצם גדול בהרבה שהקיף את אורנוס לבין שביט חולף.
הלווינים הללו האי-רגולריים שאין להם מסלול מועדף הם קרוב לודאי שאריות חומר מפני השטח של ירח גדול יותר. התגלית החדשה, שבינתיים קרויה S 2001 U1 זהו ירח בקוטר של כמה עשרות קילומטרים לכל היותר. הוא כה חיוור שאפילו באמצעות הטלסקופ המשוכלל ביותר קשה לעקוב אחריו. ירחים אי רגולריים הם כאלה המקיפים את הכוכב האם שלהם במסלול לא מעגלי או משתנה לעומת קו המשווה של כוכב הלכת (המקום שבו מקיפים אותו הירחים הגדולים). הם גם נוטים להיות מרוחקים מאוד מכוכב הלכת.