הטסת מטוס נוסעים על ידי מחשב בלבד, ומזל"ט המונע בכוח השמש

"כבר כיום ניתן באופן מעשי להטיס מטוס נוסעים ע"י מחשב בלבד. המחשב יודע להמריא ולהנחית את המטוס טוב יותר מהטייס ומונע תאונות המוגדרות כ'טעויות אנוש'", כך אומר שלמה צח, ראש מינהל מדעי הטיסה בתעשייה האווירית, עם פתיחת הכנס האווירונאוטי ה-47 למדעי התעופה והחלל לשנת 2007

דגם של מלט מונע באנרגיה סולרית
דגם של מלט מונע באנרגיה סולרית
"המחקר והפיתוח הנעשים כיום בתעשייה האווירית הינם הבסיס האיתן לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ומוצרים חדשים שיאפשרו לחברה להגיע לצמיחה עסקית מרשימה", כך אומר יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית (תע"א), לקראת פתיחת הכנס האווירונאוטי ה-47 למדעי התעופה והחלל לשנת 2007 שנערך ביום ד' בת"א וימשך היום (ה') בטכניון.

הכנס הכולל הרצאות ודיונים על מדע, טכנולוגיה ומחקרים בתחומי ההנדסה האווירונאוטית והחלל, יתקיים היום ומחר (21-22 בפברואר) בתל אביב ובחיפה. בכנס, הנערך מידי שנה ע"י הועדה המארגנת של הכנס, בהובלת הטכניון ונציגים מארגונים שונים הקשורים לנושא, יופיעו מרצים רבים מצה"ל, מהטכניון ומהתעשיות בארץ ובחו"ל.

גדי כהן, סמנכ"ל התע"א ומנהל חטיבת כלי טיס אזרחיים, אמר כי: "בכנס האווירונאוטי יוצגו הישגי התע"א בתחום פיתוח מטוסים ללא טייס המונעים באנרגיה חלופית ופיתוחים חדשים, מקומיים ובינלאומיים, בתחום התעופה האזרחית. ישנו ביקוש הולך וגובר לידע הנדסי ייחודי של התע"א בתחום המל"טים, מטוסי האימון והמטוסים האזרחיים".

מקצת הנושאים שהוצגו בכנס:

• מל"טים המונעים ע"י אנרגיה סולארית – התע"א, בשיתוף הטכניון, משקיעה ומפתחת טכנולוגיות של מטוסים ללא טייס (מל"טים) המונעים בעזרת אנרגיה סולארית. מדובר במל"טים שזהו מקור האנרגיה היחיד שלהם. מל"טים מסוג זה יוכלו לשהות באוויר פרקי זמן ממושכים, ע"י הטענת אנרגיה מהשמש במשך היום ושימוש בה בלילה. בתערוכה יוצגו דגמים של מל"טים המונעים ע"י אנרגיה סולארית.

• מטוס נוסעים ללא טייס (מטוס אוטונומי) – תכנית, בה משתתפת התע"א כחלק מקונסורציום אירופי (במסגרת תכנית המו"פ האירופי), שמטרתה לשפר בטיחות טיסה ע"י הטסה אוטונומית והוזלת עלויות כוח-אדם ע"מ לקדם את רעיון הטסת מטוס נוסעים ללא טייס.
"כבר כיום ניתן, באופן מעשי, להטיס מטוס נוסעים ע"י מחשב בלבד", אומר שלמה צח, ראש מינהל מדעי הטיסה במרכז ההנדסה של התע"א. "המחשב יודע להמריא ולהנחית את המטוס טוב יותר מהטייס ומונע תאונות המוגדרות כ'טעויות אנוש'. המחסום העיקרי משימוש בטכנולוגיה זו כבר עתה הינו פסיכולוגי בלבד. אנו עובדים על שיפור ושכלול השיטה על מנת להפכה לבטוחה יותר", מוסיף צח, שאנשיו ירצו בכנס על נושא זה.

• תוכנות מחשב לאופטימיזציה אווירודינאמית – התע"א תציג בכנס כלים ותוכנות שפיתחה לאופטימיזציה אווירודינאמית של כלי טיס. מדובר בתוכנות CFD (Computerized Fluid Dynamics) שעוזרות לתכנן את האווירודינאמיות של כלי טיס בצורה טובה יותר. התוכנות שימשו את התע"א כאשר תכננה את מטוס המנהלים החדש G150 בשת"פ עם חברת "גאלפסטרים" האמריקאית. כתוצאה מכך המטוס עומד ביעדי ביצוע גבוהים לעומת התכנון הראשוני. "התוכנות עושות שימוש בכוח מחשובי של 400 מעבדים הפועלים בו-זמנית וגורמות לכך שחישובים מורכבים מאוד יכולים להיעשות כיום ב-17 שעות. ללא יכולת זו, אותם חישובים יארכו כ-54 שנים (!)", אומר שלמה צח.

• בקרת טיסה של מסוקים – התע"א פיתחה יכולת התאמת בקרת טיסה של מסוקים. הדבר קשה יותר לביצוע מבקרת טיסה של מטוסים קבועי-כנף, בשל התזוזות הרבות של המסוק.

במסגרת הכנס האווירונאוטי יתקיימו הרצאות של עובדי התע"א בנושאים מובהקים של פיתוח כלי טיס: פיתוח כנפיים (אווירודינאמיקה), פיתוח מבנים (aero structures) למטוסים ולמל"טים מחומרים מרוכבים (המשמשים עתה לתכנון וייצור מטוסי קרב ומטוסים אזרחיים), אווירואלסטיות, והסבות מטוסים. אריה הלזבנד, מנהל מפעל מבת חלל של התע"א, ישא הרצאה בנושא תעשיית החלל בישראל – היסטוריה, הווה ועתיד. אורי סיני, מנהל מפעל מל"מ של התע"א, שביצע לפני מספר ימים שיגור מוצלח של ה"חץ", ישתתף בפאנל שידון במענה לאיום הטילים והקטשיות על ישראל.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. מטוס נוסעים ללא טייס- חלום באספמיה
    אני לא אעלה בחיים על דבר כזה ואני מקווה שגם אבי התכנית הגרנדיוזית הזאת…
    יש להבדיל בין להטיס כטייס אוטומטי מטוס לבין להחליט מה לעשות כשמשהו משתבש. הבלתי צפוי הוא כה רב בתחום מזג האוויר בתחום הבטיחות ובכל תחום אחר שרק אדם ומוח אנושי יודע לפתור בעיות כאלו
    אצטט את ישעיהו ליבוביץ שאמר בזמנו כי המחשב לעולם לא ידע להחליט אם לאכול קציצה או עגבניה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן