פוליפנולים – חוסר הודאות גובר על התועלת הבריאותית לאדם

מאמר חדש טוען כי למרות המוני מחקרים המתעדים את ההשפעות החיוביות של חומרי-תזונה בצמחים הקרויים פוליפנולים בהגנה על עצבים מפני נזקים, לא יהיה זה נבון להניח כי השפעות מגינות אלו נכונות גם עבור מחלת האלצהיימר והפרעות בריאותיות אחרות באדם

תזונה צמחונית. (צילום: מתוך ויקיפדיה)

במאמר, החוקר Charles Ramassamy ועמיתיו בקנדה בחנו את התוצאות של יותר ממאתיים מחקרים מעבדתיים ובבע”ח בדבר חומרים אלו, המצויים בפירות, ירקות, יין, שוקולד, קפה, תה ומוצרי-מזון נוספים.

פוליפנולים (polyphenols) הם תרכובות כימיות טבעיות המיוצרות ע”י צמחים כתוצרי משנה של תהליכים שונים בצמח. חומרים פוליפנוליים נמצאים בכל הצמחים שסביבנו לרבות בפירות ובפרחים שלהם וביניהם אלה המקנים להם את הצבעים הססגוניים. במשפחת הפוליפנולים קיימות מעל 5000 תרכובות שונות.

בשדה המחקר נבדקים מספר תפקידים, שלכאורה אין ביניהם קשר, שממלאים חומרים אלה בצמח. בין התפקידים: הגנה מפני נזקי קרינה, משיכת חרקים לצורך האבקה, נוגדי חמצון, הרחקת מזיקים ועוד. במחקרים לצורכי בריאות האדם נבדקות התכונות של פוליפנולים כחומרים אנטי-דלקתיים, אנטי-חיידקיים, אנטי-נגיפיים, אנטי-אלרגנים, ואנטי-אוקסידנטים.

בעשור האחרון מקובל לצרוך חומרים אלה כתוספי מזון. חומרים פוליפנולים נחלקים לקבוצות שונות כגון ביופלבנואידים (,catechins ,proanthocyanidins ,flavanones flavanonols ,flavones ,flavonols), חומצות פנוליות (hydroxybenzoic acids hydroxycinnamic acids ועוד), ומקיפים מספר רב של סוגי תרכובות. הכימיה של חומרים אלה סבוכה יחסית.

החוקרים מצאו שפע עדויות לכך שהפוליפנולים אכן מגנים על העצבים מפני סוג הנזקים המתרחש במחלת האלצהיימר ובמחלות-מוח כרוניות אחרות. אולם, החוקרים הגיעו למסקנה כי “לא ברור לחלוטין באם התרכובות אכן מגיעות למוח בריכוזים המספיקים ובצורה הפעילה ביולוגית לשם קבלת השפעות חיוביות.” הימנעות סופית מחוסר-וודאות זו תוכל להגיע רק לאחר שנים רבות של מחקר נוסף, טוענים החוקרים, אשר כוללים רשימה של חמישים מוצרי-המזון המכילים את הכמות הגבוהה ביותר של פוליפנולים אלו.

להודעת החוקרים