שני כוכבי לכת התגלו במרחק 200 שנות אור מכדור הארץ

צופים היפוטטיים הנמצאים על אחד מכוכבי הלכת הללו יכולים לראות בחלק מהשנה שלוש שמשות בשמים

תמרה טראובמן

צוות רב לאומי של אסטרונומים גילה שני כוכבי לכת ענקיים מחוץ למערכת השמש שלנו. כוכבי הלכת התגלו במרחק של כמאתיים שנות אור מכדור הארץ. אחד נמצא סמוך לקבוצת הכוכבים “הדובה הגדולה”, והאחר נמצא באזור קבוצת הכוכבים “נבל”. באחד מהם נצפו מאפיינים מוזרים ובלתי רגילים, עד כי כמה אסטרונומים אומרים שייתכן שהוא נוצר בתהליך שונה מזה שבו נוצרו כדור הארץ ושאר כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו.

כוכבי הלכת התגלו לאחר מצוד ממושך שהתבצע מהטלסקופ הגדול בעולם -הטלסקופ “קק” שבהוואי, ומהטלסקופ שבמצפה הכוכבים “הוט פרובנס” שבדרום צרפת. פרופ' צבי מזא”ה, יו”ר המכון לאסטרונומיה באוניברסיטת ת”א ואחד מהשותפים לתגלית, אומר כי הרמזים הראשונים לקיומם של כוכבי הלכת התגלו לפני שנתיים, אבל רק עכשיו הסתיים איסוף הנתונים המספיקים לאישוש התגלית. כוכבי הלכת שהתגלו מצטרפים לכ-50 כוכבי לכת שנמצאו עד כה מחוץ למערכת השמש שלנו. ככלל, אי אפשר לצפות באופן ישיר בכוכבי לכת הנמצאים מחוץ למערכת השמש, משום שהאור המוחזר מהם חלש מכדי שהטלסקופים הקיימים כיום יוכלו לאתרו.

עם זאת, אפשר ללמוד על קיומם על ידי צפייה בסימנים מסגירים מאור השמש שסביבה הם חגים. זאת, מכיוון שכוח המשיכה של כוכב הלכת מסיט מעט את מסלול השמש. את התנודות הקטנות שנוצרות במסלול השמש מאתרים עם טלסקופים ומכשירי מדידה מדויקים.

בהודעה רשמית שפרסם אתמול הצוות – הכולל גם אסטרונומים מארה”ב ומשווייץ – נאמר כי אחד מכוכבי הלכת חג סביב שמש אחת שלצדה נמצאות עוד שתי שמשות. משמעות הדבר היא שבתקופה מסוימת בשנה זורחות בשמיו שלוש שמשות.

כוכב הלכת האחר חג סביב שמש שמספרה ,HD80606 הנמצאת בקצה הדובה הגדולה. המסלול שהוא עושה בהקיפו את השמש שלו מעורר תמיהה. בניגוד לכדור הארץ, החג סביב השמש במסלול כמעט מעגלי, כוכב הלכת החדש חג במסלול אליפטי, שמדענים מכנים בשם “מסלול אקסצנטרי”. שנה בכוכב לכת זה אורכת 110 יום. כאשר הוא רחוק מהשמש שלו, שוררות בו טמפרטורות הדומות לאלו שבכדור הארץ. כאשר הוא נמצא בנקודה הקרובה ביותר אליה, הטמפרטורות בו מגיעות לכ-1,000 מעלות צלזיוס.

שי צוקר, דוקטורנט מאוניברסיטת ת”א שהשתתף במחקר, אומר כי לפי הסברה המקובלת, מסלול כוכב לכת סביב השמש נקבע במהלך היווצרותו. לדבריו, המסלול יוצא הדופן של כוכב הלכת החדש מעלה אפשרות כי בהיווצרותו היו מעורבים תהליכים שונים ולא מוכרים.

פרופ' מוריס פודולק, החוקר תהליכי התפתחות של כוכבי לכת באוני' ת”א, ולא השתתף במחקר זה מוסיף: “אנחנו מכירים כוכבי לכת עם מסלולים אקסצנטריים, אבל המסלול הזה הוא כמעט כמו מסלול של כוכב שביט. זה עדיין לא אומר שאנחנו צריכים לזרוק את התיאוריות שלנו על התפתחות כוכבי לכת, אבל זה רומז שמערכת השמש שלנו היא כנראה לא המקרה האופייני ביקום”.