שני אסטרואידים יחלפו היום באחת בצהרים ובחצות בסמוך לכדור הארץ. אין חשש מהתנגשות

שני האסטרואידים התגלו בסך הכל לפני שלושה ימים. מדובר באסטרואידים קטנים ואילו היו מתנגשים בכדור הארץ היו מתפרקים באטמוספירה ויוצרים מטר מטאורים

מסלולי שני אסטרואיידם החולפים ליד כדור הארץ, 8 בספטמבר 2010. איור: יוניברס טודיי

שני אסטרואידים יחלפו בסמוך לכדור הארץ היום במרחק שהוא שווה למרחק של הירח מאיתנו. שני הגופים התגלו ב-5 לספטמבר על ידי אנדראה בואטיני, שעובדת בעזרת המחזיר של המטר וחצי בהר למון באריזונה, כחלק מהמחקר בהר למון שכולל חוקרים שונים.

הגודל המוערך של שני הגופים הוא בין 8 ל-12 מטרים, עם טווחים אפשריים של בין 5-15 ו-7-25 מטרים בהתאמה. הגוף הקטן יותר מבין השניים, 2010 RF12, יחלוף ליד כדור הארץ במרחק שהוא 21 אחוז מזה המפריד בין כדור הארץ לירח. כלומר הוא יחלוף במרחק של 75 אלף קילומטרים מאיתנו. כרגע הוא נע במהירות נראית של עד 20 שניית קשת לדקה. כאשר הגוף יגיע לקרבה המקסימאלית שלו לכדור הארץ בערך היום בשעה 9 בערב שעון גריניץ’ (חצות שעון ישראל), הוא כנראה יאיץ למהירות נראית של בין 70 ל-160 שניית קשת לדקה והוא יגיע ליחידת בהירות של 14. הוא במסלול מ-0.82 ועד AU 1.17 והוא מקיף את השמש פעם בשנה, כאשר הוא מגיע סמוך לכדור הארץ רק פעם במאה שנה.

הגוף הגדול יותר, 2010 RX30, יחלוף ליד כדור הארץ במרחק שהוא 0.66 מזה המפריד בין כדור הארץ לירח. הוא בגודל של בערך 12 מטרים והוא יחלוף ליד כדור הארץ ב-10 בבוקר שעון גריניץ’ (אחת בצהרים שעון ישראל). הוא ינוע במהירות משוערת של בין 110 ל-400 שניות הקשת לדקה וביחידת בהירות של 14. מסלולו מתפרש בין 0.5 ל- AU 1.15 והוא מוטה ב-4.5 מעלות ממישור המלקה.

צפיות פוטומטריות מוקדמות בעזרת טלסקופ פולקס הדרומי של שני המטרים ב-6 לספטמבר שבוצעו על האסטרואיד הראשון 2010 RF12, הראו שגוף זה לא מסתובב במהירות אלא באיטיות, ולוקח לו יותר מ-6 שעות להסתובב על צירו. במשך שעתיים וחצי בהירותו גדלה במעט יותר מעשרה אחוזים (יחידת בהירות 0.11).

אף אחד מהאסטרואידים לא מהווה סכנה לכדור הארץ. אם הם היו נכנסים לאטמוספרה הם היו מתפרקים מיד ברגע שהיו נופלים באטמוספרה העבה של כדור הארץ. מרבית המסה של האסטרואיד הייתה נשרפת, כאשר השברים הקטנים יותר שהיו שורדים היו נוחתים כמטאוריטים.

לידיעה בנושא

פרטי המיקומים של הגופים

הוראות לשימוש

פרויקט טלסקופ פוקס נתנו הוראות כיצד לצפות באסטרואידים בעזרת טלסקופ פוקס:

1. שלום ד”ר גלי.

תוכלי לומר לי מה זה העצם המתגלה בקואורדינטות הבאות

19 25 12-89 45 03

באתר

העצם הכחול (יש לעשות זום פלוס 2 בסולם כלפי מטה בכדי למצוא אותו – לאחר מכן אפשר ממש לעשות הגדלה עליו)

2. נראה לי שקצת אחרתי. אבל עדיין אולי יש סיכוי לראות את האסטרואידים וגם להביא תמונות חיות לערוץ 1 או 2.
    אפשר להציב תותח ענק במכתש רמון כמו זה שבנו מועדון התותח בבולטימור של ג’ול ורן.
    זה לא בעיה, צה”ל בטח ישמח לנדב אחד כזה למשימה החשובה והדחופה.
    ואז לירות קליע כדור עופרת ענק.
    Baron Münchhausen ימתח את רצועות מגפיו ויעוף על קליע הכדור הישר לירח ובדרך בעזרת רצועות מגפיו הוא יעלה על האסטרואידים. יסתובב עליהם קצת כמו על קרוסלה ואז הוא יחזור בעזרת כדור תותח שני.
    ויביא אלינו תמונות מהירח.

3. דניאל:
    המהירות מצויינת בשניות קשת לדקה.
    זו המהירות שבה תראה את זה נע בשמים.
    היא אינה ניתנת לתרגום למהירות רגילה (כמו קמ”ש) כי מהירות רגילה מתייחסת למרחב התלת ממדי ומהירות נראית מדברת על מרחב דו ממדי.
    זה נובע מן העובדה שאינך יכול “לראות” באופן פשוט את המרחק בו נמצא הגוף הנצפה אלא רק את הזוית שבה אתה מסתכל עליו. לכן המהירות הנראית אינה קצב שינוי המיקום במרחב התלת ממדי אלא קצב שינוי הזוית שבה נראה העצם לצופה.

4. גלי – האם תוכלי, בבקשה, “לתרגם” את המהירות לק”מ-לשנייה ו/או להסביר את יחידות המידה בהן השתמשת ?

5. הפספוס האמיתי בגילוי המאוחר הוא שיש לנו גוף כזה כל כך קרוב “לבית” ואין תוכנית לצאת קרוב ולבדוק אותו כמו שצריך. מעניין אם בעוד כמה עשרות שנים תהיה טכנולוגיה שתאפשר לעצור את הגוף הזה מבעוד מועד ולהביא אותו לכדור הארץ (ואולי להוציא ממנו את המינרלים היקרים שבתוכו וללמוד על הכמיה של היקום).

אם היה מספיק זמן לשלוח לשם איזה מכשיר שיידחף בכוון ההפוך ויאט, או שיכניס אותו לאורביט סביב הירח כך שיהיה לנו אסטרואיד זמין – זה היה יכול להיות נהדר.

שנה טובה לידענים והידעניות ושהשנה הקרובה תניב לכולנו מדע מרתק ומעניין.

6. “התגלו לפני3 ימים”.. האם יתכן אסטרואיד גדול (נגיד כמו זה שהרג את הדינוזאורים) שיתגלה ימים ספורים לפני התנגשות בכדה”א?

תודה ושנה טובה.