הצמיחה המפלצתית של דינוזאור טי-רקס הצעיר

טיראנוזארוס רקס הגיע הגודל המסיבי שלו עקב צמיחה ענקית בתקופת הילדות שלו

חוקרים אמריקאים טוענים כי הצמיחה של הדינוזאור אוכל הבשר התבטאה בעליית משקל בקצב מפלצתי. עד2 ק”ג ליום במשך יותר מ – 4 שנים !
הקבוצה בחנה עצמות של כ – 20 טיראנוזאורים (קבוצת הדינזאורים אליה משוייך הט. רקס) כדי לקבוע את קצב הגדילה שלהם.פרטים מהמחקר פורסמו במגזין המדעי נייצ'ר .
גרגורי מ. אריקסון מאוניברסיטת פלורידה והעמיתים שלו עקבו אחרי קווי צמיחה בעצמות ע”מ להעריך את גיל הדינוזאורים. החוקרים מדדו את היקף העצמות ויצרו עקומת גידול של הדינוזאורים.
הממצאים הראו כי לדינוזאור ט. רקס היה עליית משקל מקסימלית של כ – 2.1 ק”ג ליום בין הגילאים 18 – 14 . אחרי 2 עשורים הדינוזאור הגיע לבגרות וצמיחתו פסקה.
סה”כ בתקופה זו הדינוזאור העלה משקל של כ – 3 טון.
טיראנוזאורוס רקס שקל בסביבות 5000 ק”ג וחי עד כ – 28 שנה.
עד עכשיו שתי תיאוריות הוצעו ע”מ להסביר את גודלו הענק של הט. רקס. הראשונה שהט. רקס אכן צמח בקצב מהיר יותר מבני משפחתו הטיראנוזאורים או שהוא צמח במשך תקופת זמן ארוכה יותר.

בנוסף לטיראנוזאורוס רקס החוקרים בחנו גם עצמות של 3 מינים נוספים של דינוזאורים: אלברטוזאורוס סארקופגוס , גורגוסאורוס ליברטוס ודספלטוסאורוס טורוסאוס.
החוקרים מצאו שלמינים אלו היתה צמיחה מקסימלית של כ- 300 עד 500 גרם ליום בלבד.
כמו לקרוב משפחתם הט. רקס , גם מינים אלו שמרו על קצב צמיחה דומה במשך כ – 4 שנים , אולם בגלל שהם העלו משקל בקצב הרבה יותר נמוך הם לא הגיעו לגודל של הט. רקס שהיה גדול הרבה יותר מכל בני משפחת הטיראנוזאורים.

שני קילוגרם ביום במשך ארבע שנים

הטירנוזאורוס רקס הגיע לממדיו הענקיים בזכות פרץ צמיחה בגיל ההתבגרות

טירנוזאורוס רקס, כפי שיודע כל ילד בן חמש, היה עצום ממדים – הטורף המאיים מכל בעידן הדינוזאורים. אך שום ילד או מדען לא הצליחו לברר כיצד הגיעו היצורים הללו לממדים גדולים כל כך.

ייתכן שהם עברו תקופה של פרץ צמיחה אדיר בנעוריהם. או שהמשיכו לגדול במשך שנים ארוכות, יותר מאשר דינוזאורים אחרים. פליאונתולוגים סבורים כעת שהתשובה נמצאה: פרץ צמיחה בתקופת ההתבגרות, שבמהלכה העלה טי-רקס, בממוצע, שני קילוגרמים ליום במשך ארבע שנים.

לפי מחקר חדש על עצמות טירנוזאורוס, שהתפרסם בשבוע שעבר, הטי-רקס העלה מגיל 14 עד גיל 18 כ-3,000 קילוגרם, עד שהגיע למשקלו הבוגר המלא – יותר מ-5,000 ק”ג, כשאורכו כ-13 מטרים וגובהו כארבעה מטרים מכף הרגל עד הירך. “אפשר להפסיק לנחש כיצד טי-רקס וכמה מקרוביו גדלו לממדי ענק”, אמר ד”ר פיטר מקוביקי ממוזיאון פילד בשיקגו בראיון טלפוני.

מקוביקי היה חבר בצוות הפליאונתולוגים שביצעו את המחקר על 20 דגימות מאובנים של ארבעה מיני טירנוזאורוס קרובים מאוד. הם השתמשו בשיטה חדישה להערכת גיל – ספירת טבעות הגדילה בעצמות – וחישבו בהתאם לכך את גודל הגוף לפי מדידות של היקפי עצמות הרגליים. מסקנתם היא כי “גודלו הענק של טי-רקס הושג בעיקר בזכות האצת קצב הגדילה מעבר לזה של המינים הקרובים לו ביותר”.

ד”ר פול סרנו מאוניברסיטת שיקגו, פליאונתולוג שלא היה מעורב במחקר, אמר שהממצאים “אמינים מאוד” והם צעד חשוב קדימה בהבנת הטירנוזאורים, אשר חיו לפני יותר מ-65 מיליון שנים. “הם עשו משהו שונה מאוד וקצת יותר יעיל כדי לגדול מהר כל כך ולממדים כאלה”, אמר סרנו.

אחת ההפתעות, הוסיף, היא הערכת החוקרים שטי-רקס ככל הנראה לא חי יותר מ-30 שנים. אחד המאובנים במחקר, טירנוזאור המכונה סו במוזיאון פילד, מתה בגיל 28 ובשלדה נראו סימני שחיקה עקב גיל מבוגר. “זה נראה כבזבוז, להגיע לגודל כזה ואז להסתלק מהר כל כך”, אמר סרנו.

לדברי החוקרים, “נוכחותן של טבעות גדילה צרות ודחוסות בשלב מאוחר בהתפתחות מראה שלגדילתם של בעלי החיים הללו, כמו לזו של מרבית הדינוזאורים (אם לא כולם), היו גבולות מוגדרים. הם לא היו מגיעים לממדים גדולים יותר באופן משמעותי מהמאובנים הגדולים ביותר שנבדקו במחקר זה, והם עשויים היו להעביר קרוב ל-30% מחייהם כבוגרים שהגיעו לשיא גודלם”.

זה זמן רב ידוע שבעצמות גדולות של דינוזאורים נראות טבעות גדילה, בדומה לטבעות הצמיחה של עצים. אך הטבעות הללו פגומות וקלושות, משום שהעצמות מאבדות מאסה ונעשות חלולות בחלוף הזמן. ראש צוות החוקרים, ד”ר גרגורי אריקסון מאוניברסיטת המדינה של פלורידה, הסביר שהמחקר נעשה תחת זאת על עצמות קטנות יותר, כגון צלעות ועצמות שוק. עצמות אלה אינן מפתחות נקבים חלולים ואינן משתנות עם הזמן, ומשום כך הן משמרות תיעוד מלא יותר של צמיחת הדינוזאור.

החוקרים השתמשו במסור יהלומים כדי לחתוך פרוסות דקות של העצם, אשר נבחנו לאחר מכן תחת מיקרוסקופ מקטב. עצמות טי-רקס שגילן בין שנתיים ל-28 שנים הושוו לעצמות של שלושה מינים קרובים. “טי-רקס היה שונה מאוד”, אמר מקוביקי, “קצב הצמיחה שלו היה גדול פי ארבעה ופי חמישה מזה של הטירנוזאורים האחרים”.