סיקור מקיף

רכבי מימן קרבים ובאים? כשני מיליון מהם ינועו בכבישים בשנת 2020

כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקנית למדעים

מכונית ספורט מונעת במימן
מכונית ספורט מונעת במימן

מעבר לרכבי-מימן יוכל להפחית במידה ניכרת את תלותה של ארה”ב בנפט ואת הפליטה של גאז החממה פחמן דו-חמצני – מסקנה זו הינה בבסיס דו”ח מיוחד שפרסמה מועצת המחקר הלאומית לבקשתו של הקונגרס. אולם, ייצור תחרותי של רכבי-מימן בתעשיית הרכב לא יהיה כה קל. למרות שהפיתוחים החדשים של תאי-דלק וההתקדמות בטכנולוגיות לייצור מימן במהלך השנים האחרונות היו מרשימים ביותר, עדיין נותרו אתגרים רבים בדרך ליעד הנכסף.

עלויות אחזקת רכבים גבוהות ולארה”ב אין, עדיין, את התשתית לייצר ולהפיץ מימן לצרכנים השונים. אולם, ניתן להתגבר על מכשולים אלו בעזרת סיוע מתמשך לפיתוח ומחקר והתחיבויות איתנות מתעשיית הרכב והממשל הפדרלי – מסכמת המועצה שכתבה את הדו”ח המיוחד.

רכבים קלים, כמו מכוניות, רכבי ספורט שמושיים ומשאיות טנדר, אחראיים לארבעים וארבעה אחוזים מצריכת הדלק בארה”ב ולמעל עשרים אחוזים מפליטת הפחמן הדו-חמצני. חששות בנוגע לשינויים אקלימיים (כהתחממות כדור-הארץ), לייבוא נפט ולתנודות האחרונות במחירי הדלק האיצו את העניין הגובר בפיתוח דלקים חלופיים.

בשנת 2003 נשיא ארה”ב בוש הכריז על יוזמה בסכום של 1.2 מיליארד דולר לעידוד הפיתוח של טכנולוגיות ייצור-מימן ורכבים בעלי תאי-דלק המונעים בעזרת תגובה כימית בטוחה בין מימן וחמצן והפולטת מים בלבד כתוצר סופי.

המועצה מעריכה כי המספר המירבי של רכבי-מימן אשר יוכלו לנוע בדרכים בעשורים הקרובים, בהנחה שהמדענים אכן יגיעו ליעדים הטכנולוגיים המעשיים, שהצרכנים אכן ירצו ברכבים אלו ושהמדיניות הממשלתית אכן תעמוד בהתחיבויותיה לסייע במעבר מתאי-דלק לתאי-מימן יעמוד על כשני מיליון. הממצאים מציגים בעצם את התרחיש המיטבי האפשרי ולא רק את התחזיות לכך.

לדבריה של המועצה, יעברו שנים רבות לפני שרכבי-מימן יצליחו לחדור באחוזים ניכרים לציים של רכבים קלים, על אף ההתקדמות המהירה של הפיתוחים הטכנולוגיים. הייצור של רכבי-מימן יוכל להתגבר במידה משמעותית החל משנת 2015. בשלב זה, למרות צניחת מחירים מהירה, עלותם המעשית לצרכנים עדיין תיזדקק לסבסוד ממשלתי רב.

המספר המעשי המירבי של רכבי-מימן שיוכלו לנוע בדרכים בשנת 2020 הוא שני מיליון – מציין הדו”ח. בשנת 2023 העלות הכוללת של רכבי-תאים, כולל העלות של דלק מימני יחסית לאורך חייו של הרכב, תוכל להפוך לתחרותית מול רכבים טיפוסיים אחרים. בנקודה זו, מספר רכבי-המימן בדרכים יוכל לגדול באופן תלול לכמעט 60 מיליון בשנת 2035 ו- 200 מיליון בשנת 2050.

המועצה גם חישבה את ההשקעה הכלכלית, הן הציבורית והן הפרטית, הנדרשת לשם מעבר מלא מרכבי-דלק לרכבי-מימן. השקעה זו כוללת מחקר ופיתוח, פריסת רכבים ובניית תשתיות מתאימות. לדבריי המועצה, יידרש סיוע ממשלתי באמצעות יוזמות מדיניות חזקות וכמו-כן מימון ממשלתי עד לשנת 2023 לפחות. העלות הממשלתית תהיה כחמישים וחמישה מיליארד דולרים בין השנים 2008 ו- 2023. צפוי כי התעשיות הפרטיות ישקיעו 145 מיליארד דולר במשך תקופה זו. לשם השוואה, הסובסידיה הממשלתית לדלק אתאנולי תוכל לצמוח עד כדי 15 מיליארד דולר בשנה עד לשנת 2020.

המעבר לדלק מימני לא ישפיע באופן ניכר על צריכת הנפט ופליטת גזי החממה עד אשר רכבי-המימן לא יהוו אחוז משמעותי מכלל הרכבים בשוק. אם רכבי-המימן אכן יהוו את הרוב בשוק הרכבים, אזי תהיה הפחתה ניכרת בשני מדדים אלו, למרות שההשפעה הכוללת על פליטת גאזי החממה תהיה תלויה גם בדרך הייצור של הדלק המימני. המועצה השוותה הפחתות אלו עם הפחתות שיוכלו להתקבל באמצעות שיפור יעילות הדלק ברכבים רגילים או ע”י תחליפים של ביו-דלק. מאחר והפחתות אלו יוכלו להיות מיושמות באופן מהיר יותר, שתי חלופות אלו יוכלו להביא להפחתה בצריכת הדלק ובפליטת גזי החממה מהירות יותר מדלק מימני, אך רק לאחר שנת 2040 המימן יהפוך ליעיל יותר.

ההפחתה המעשית הטובה ביותר תתקבל באם כל שלוש החלופות של ביו-דלקים, הגברת היעילות של תאי-דלק ורכבי-מימן יקודמו בה-בעת, מאשר להתייחס אליהן כעל מתחרות זו בזו. גישה כוללנית זו, באם תלווה ע”י מדיניות ממשלתית נכונה תוכל להפחית את רמת הפליטה של גזי-החממה מרכבים וממשאיות לעשרים אחוזים בלבד מהרמה הקיימת כיום ותוכל להיפטר מכל צורך בדלק ממקור של נפט בשנת 2050.

הכתבה מהאקדמיה הלאומית של ארה”ב

30 תגובות

  1. רק מכוניות חשמליות הן העתיד
    למצוא דרך לייצור חשמל ללא שריפת דלק מאובן תיהיה מהירה יותר

  2. לועהארי:
    לא. לא קשה להאמין לזה שהיא תשאף אבל לא ניתן להאמין לזה שהיא מצליחה, במיוחד שמדובר במאמץ הנובע מחוגים אקדמיים הפועלים במסגרת החופש האקדמי כמו גם מגופים בעלי עניין מסחרי הנוגד את זה של חברות הנפט.

  3. מיכאל:
    למה "נו באמת!" ?
    האם קשה להאמין שתעשייה שמגלגלת טריליונים תשאף להגן על עצמה בכל מחיר?

  4. אני שמעתי שההשקעה באנרגיית מימן נועדה להסיט את הדיון מההנעה החשמלית,
    זאת מפני שהרכבים החשמליים יכולים כבר היום לנוע בכבישים ולפגוע באופן מיידי בתעשיית הדלקתעשיית מנועי הבעירה הפנימיתהחלפיםהשמניםהמוסכים וכו’.
    רכבי מימן יופיעו אי שם בעתיד, בינתיים אפשר למכור נפט.
    לכן אני לא חושב שההשקעה ברכבי מימן היא בזבוז כסף אלא השקעה בPR

  5. לועהארי:
    זו דעתך האישית ויש אנשים רציניים אחרים שדעתם האישית שונה והם מספיק בטוחים בדעתם כדי להשקיע כסף בניסיון.
    אינני מקבל את הרעיון של פופוליזם כי אנשים לא מחפשים דרכים לבזבז את כספם ןגם אינם מחפשים דרכים להיכשל.

  6. למיכאל:
    אין לי בעיה בלבחון טכנולוגיות.
    אני פשוט תוהה למה לבחון את הטכנולוגיות האלו כמנוע למכונית אלא כמתקנים לייצור חשמל ומשם להעביר אותה למכונית.
    כלומר לעשות OUTSOURCING לייצור הכוח למכונית.
    הרי כל הדיון פה הוא על איזו תחנת כוח צריך לשים בתוך המכונית כדי להמיר חומר מסויים לתנועה. אני פשוט תוהה האם לא עדיף את תחנות הכוח האלו להוציא מהמכונית.

    ועצם זה שיקומו אנשים ויגידו "לא עדיף X?" – אני חושב שצריך לבחון את התועלת כאן בכלים אובייקטיבים ככל שניתן ולא בפופוליזם (שזה לדעתי האישית כל הדיון ברכבי מימן)

  7. לועהארי:
    המצב כרגע הוא שלא יודעים מה עדיף ולכן בודקים הכל.
    בסופו של דבר סביר שאחת הטכנולוגיות תתברר כעדיפה ותתבסס תוך דחיקת האחרות.
    נניח שמדובר בטכנולוגיה X
    אז כנראה יקומו הרבה אנשים ששאלו שאלות בסגנון "לא עדיף X?" או אפילו טענו בתוקף "עדיף X!" ויאמרו "אמרתי לכם" אבל הם כמובן לא יהיו צודקים כי כששאלו או טענו הם באמת לא ידעו את מה שהתברר מאוחר יותר ושאלתם היתה בסך הכל תחושת בטן בלתי מבוססת.
    כמובן שכל אלה שטענו "עדיף Y" ישבו בשקט למרות שהם לא טעו יותר מאלה שאמרו "עדיף X" בהעדר נתונים.

  8. לא עדיף להשקיע במכונית חשמלית נטענת ואת מקור האנרגיה שלה להחצין?
    בישראל המכונית תסע על חשמל פחמני, באיסלנד על חשמל גאוטרמי, בעתיד על אנרגיה סולארית או מימנית. לא עדיף להשקיע את כל המרת המימן לאנרגיה בתחנות כוח גדולות בטוחות ויעילות?

  9. אסף אזולאי
    מה אתה מציע לעשות עם העובדה שיש מיליארד וחצי אנשים מיותרים בעולם לשיטתך?

  10. לא יעזור, שום טכנולוגיה לא יכולה להחליף את הברור מכל שהיא אנרגיה גרעינית.
    להעביר את כל הרכבים לרכבים חשמליים.
    להעביר את כל תחנות החשמל לתחנות גרעיניות, ובא גואל לציון…
    את התחנות הגרעיניות זרקו באיזה מדבר משותף להרבה מדינות,
    קנו תחנת כח גרעינית אמינה (כמו של הצרפתים, שלא היתה להם תקלה)…
    השטח יהיה שטח שלא שייך לאף אחד, בעיניינים פולטיים…
    הצוות הצוות המינימלי..
    וחוץ מזה, צריך גם להגביל את הילודה, ל-5 מליארד תושבים בעולם.
    זה ייפתור הרבה בעיות…

  11. במשך עשרות שנים דיברו על מעבר לשידורי טלויזיה HD ולא קרה דבר עד שבא הקונגרס וחוקק חוק שבשנה X כל הגופים מוייבים לשדר HD וזה נתן את הדחיפה לכל תעשיית הטלוויזיות. כל מה שהקונגרס צריך לעשות זה לקבוע שבעוד 10 שנים מהיום אסור יהיה למכור בארצות הברית רכב שדרגת הזיהום שלו היא יותר מ 20% מדרגת הזיהום של מנוע בעירה פנימית ׁ(ובעוד 20 שנה 10% וכ’). את היתר יעשה השוק החופשי. ארצות הברית זה שוק הרכב הגדול בעולם ומיד תראו את כל חברות הרכב מפנות את כל המשאבים שלהן לפיתוח הרכבים האלה. בסוף תהיה טכנולוגיה דומיננטית ואת זה יקבע השוק הקונגרס רק צריך לחוקק את החוק הקטן הזה . זה כל כך פשוט – אני לא מבין למה הם מסתבכים כל כך. זה לא התפקיד של הקונגרס לקבוע מה הטכנולוגיה שתהיה שלטת אלה רק את הרגולציה לגבי רמות הזיהום. אפשר גם ללכת על חוק מאוד נוקשה שיאסור למשל גם זיהום על ידי מצברים וכ’ מבחינתי שהמכוניות יסעו על מים יש כבר טכנולוגיות כאלה. רבאק למה לא עושים את זה?

  12. נו ברצינות:
    מה ההתנשאות הזאת?
    בהתחלה הוגין מנסה ללמד אותי איך להתנהג עם מטומטמים כמו ינון שרב ולומר לי שעלי לכבדם למרות שהם מפגינים זלזול מובהק בכל המדענים ובכל מי שחולק עליהם וכשאני מנסה להסביר לה את טעותה הן בעצם הדברים והן בנושא שהיא בחרה לדון בו בא אתה, רועי, ומסביר לי שגם מפני מתקפתה של הוגין אסור לי להתגונן.
    הוגין כמובן קופצת על ההזדמנות לדחוף עוד עקיצה ואתם מצפים שאני אשתוק.
    לא הצליח לכם.

  13. ככה נראה ריב של אנשים משכילים שמתנהגים כמו ילדים קטנים.
    אתם לא צריכים לרדת לרמה אחד של השני….

  14. אגב, הוגין, כל עוד לא נתקלתי מצידך בהתבטאות המסגירה את מינך התייחסתי אלייך בגוף זכר – אפילו כשהזכרת את קוונטוס.
    מעתה אפנה אלייך בהתאם למינך עד לשינוי השם הבא.

  15. הוגין:
    אני שומע מה שממליצים לי ופועל על פי שיקול דעתי.
    בימנתיים זה תמיד הצליח לי וגם עכשיו נראה שזה הצליח.
    יש אנשים שאין מה להתווכח אתם וצריך פשוט להשתיק אותם.
    האמן לי שאני עוסק באינטרוספקציה יום יומית ולכן הצעתך שאתבונן במראה מיותרת עבורי אבל אולי כדאי שתיישמה בעצמך.
    אני בוטה, כשאני בוטה, לגמרי במכוון, ובכל שיחה עם בן שיח ענייני אני תמיד ענייני.
    אם החלטת שאני נושא מספיק מעניין למחקר הפסיכולוגי שאתה עורך (לא שאני חושב שאתה מוסמך לכך אבל אם אתה פסיכולוג חובב) אז אתה מוזמן לקרוא בעצמך את כל תגובותי ולומר לי היכן חרגתי מן התיאור הנ"ל.

  16. מיכאל:
    ניראה לי,שאתה מתעסק ברגע זה עם כוחות,שלא יועילו לך,אם תמשיך
    להגיב באופן בוטה.
    הומלץ לך,לא פעם להתבונן על עצמך ועל דבריך באתר,וכל מילה נוספת
    נראית מיותרת,לעת עתה,לגביך.
    לשמוליק,
    דוקא כן רציתי להגיב לשאלתך,אולי קצת באופן עקיף יותר על יכולות
    ומסוגלות פוטנציאלית תעופתית,אך לצורך זה נחוץ אורח רוח מתאים
    יותר,אז אולי בפעם אחרת,מזוית מאמר אחר.

  17. האם אפשר להטיס מטוסים עם מימן? מטוסי קרב? ספינות? משאיות ענק? האם ניתן להפעיל איתו טורבניות ליצירת חשמל? אני שואל כיוון שמקריאה במקומות שונים התרשמתי שמדובר בדלק "חלש" יחסית לנפט, ואם מכונית ממוצעת לדוגמא, מגיעה ל400-500 ק"מ בין תדלוק לתדלוק, במכונית מימן המרחק מכך הוא רב (לטובת מכונית הבנזין)…
    אודה למי שיענה לשאלה

  18. הוגין וכולי:
    איני זקוק לברכת הדרך שלך.
    אמשיך להתייחס בכבוד למי שמכבד אחרים ואמשיך להכניס לשחצנים ולמתנשאים ולך נשאר רק לבחור עם מי אתה רוצה להימנות.
    בכתבה כלל לא דנים בתהליך הפקת המימן ולכן כלל לא מפליא שלא ברור ממנה "כיצד נעשה תהליך הוצאת המשאב המימני" (כדאי ללמוד לדבר לפני שמתחילים לשיר).
    מה שכן מופיע בכתבה זה מה שאתה ניסית לכתוב:
    "אם רכבי-המימן אכן יהוו את הרוב בשוק הרכבים, אזי תהיה הפחתה ניכרת בשני מדדים אלו, למרות שההשפעה הכוללת על פליטת גאזי החממה תהיה תלויה גם בדרך הייצור של הדלק המימני"

  19. לדר נחמני וכל שאר הטוקבקיסטים..

    לא ברור מכתבה זו,כיצד,קודם לכן, נעשה תהליך הוצאת המשאב המימני:
    האם לוקחים מים-מי ים ,לצורך הענין,מעבירים תהליך זיקוק כלשהו
    ממנרלים,ואז מכניסים אותם למצב "החנקה",כלומר,תהליך ווקום,לשלילת
    החמצן?H2O-0=H2 ?.?זה נראה על פניו,תהליך פשוט,לא כן.?

    ולמיכאל,אם ברצונך להיות המנצח,בבקשה-קיבלת את ברכת הדרך
    רק הנח לנו,להתאפס ,על מנת,שנוכל להתקדם הלאה.
    ד"ש מקוונטוס בחזקת..וכל שאר האינטלגנציות…הסיסמה שלנו בגדול
    היא:"פולניות -או לא להיות",לבחירתך המוחלטת בעמ"ם,אם להתייחס
    ברצינות ובכבוד,לכל הקורה כאן,מקטון ועד גדול לכל גווני הזוויות והקשת

    וליהודה,לרועי,לעמי,לנקודה..וכל שאר המתדיינים,היו שם הרבה ,בשאלת
    האלוהים..שבין דת מדע..ואטאיזם..
    הגורם,או אובייקט-סובייקט,היחיד-ה,או ה-י-חידה,שלא נשאלה בדיון שם
    הוא-היא,מהי בעצם הרוח של אלוהים המרחפת על פני המים..
    ..יתכן והרוח אכן,אתאיסטית מטבעה,והאלוהים-ברבים,ילדיה ברב..
    ואנשי הרוח עצמם,ואנשי המדע הסופר-אינטררציונלי-הפכו אותה לפול-
    גאז.
    מה הטעם לבכות על המתים,על השואה,לאמר קדיש,רק כאשר מאן דהוא
    נופל במשימה או בקרב..לאמר אלוהים חרא(ציטוט משם)..בעצם,למי
    חלקכים בדיון עושים השלכות.. אם לא לעצמיכם ובשרכם ברוח השושלות
    של דרכי האלוהים,שאתם הם,בעצם?
    ועל כן,אולי כן נכון,לקדשכם,בחייכם לפועלכם,לדורותיכם,למחשבותיכם
    החולפות,באשר הינכם.

    חישבו על כל זה.

    משלכם,בכל מקרה..מאיגרא ומעימקא,ממעוף ציפור האש,ולפשוטו של בצלם..לצלע המוסף,שמעל ומעבר לכלל גשרי הזמן-ומותנה בזמן.

  20. אני מקווה שעד אז שמירת נפט תהיה דבר אווילי ביותר שאף אחד לא ירצה להשקיע בכלל בתחום הזה.

  21. תיקון
    הם יעדיפו לשמור אותו בעיקר לשימושם האישי ולהכנסתם העתידית.

  22. לא ניראה לי שלא ישאר נפט בשנת 2050, ישאר, ואפילו הרבה אלא שמחיר יאמיר למאות דולרים לחבית הרבה מעל השיא של 150 דולר שהושג השנה. ספקיות הנפט ימקסמו את ריווחיהם ע"י הקטנת הייצור והעלאת מחירו. הם יעדיפו לשמור אותו בעיקר לשימושם האישיולהנסתם העתידית.
    המחיר יקבע ע"י המקורות החלופיים לייצור אנרגיה כגון הביודלק ופתוח מכרות של עפרות רוויות נפט כמו שנעשה ע"י חברת "אוילסנדס קווסט" בקנדה.

    יום טוב
    סבדרמיש יהודה

  23. לפי תחזית שיא תפוקת הנפט כבר לא יהייה נפט בשנת 2050
    כך שממש לא נראה לי שחלופה זו תוכל להביא להפחתה בצריכת הדלק ובפליטת גזי החממה.
    חלופה זו תהייה מאולצת מכוח השוק ותגיע מהר יותר מהצפוי
    וכרגע נראת כחלופה הטובה ביותר.

    חלופת הביו-דלק מאולץ ולא ממש מועיל ( כמו לנפנף במניפה ) הורס יותר מאשר מועיל.

    חלופת הסוללת בצורת מכוניות תאלץ אותנו להיות תלויים בלתיום משאב מתכלה ובמדינות שמפיקות אותו. ( 90% ממנו מורכב מחזון, יחסי ציבור מתוחכמים ומפאניקה ממחירי הדלק )

  24. שני מיליון רכבים מימניים יחסית לסדר גודל של מיליארד רכבי דלק שנעים בעולם??

    לא עשינו כלום!

    שבוע טוב
    סבדרמיש יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.