בעתיד יגבר השימוש בתחבורה הציבורית ובאופניים, ומהירות המכונית תוגבל באמצעים טכנולוגיים

המומחים שהשתתפו בסדנא שנערכה בטכניון במחקר בתחום הבטיחות בדרכים דנו בתשתיות, במשתמשי הדרך, בטכנולוגיה ובמדיניות

אור ירוק
אור ירוק

"מסתמנת השנה ירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים ובמספר ההרוגים בתאונות דרכים. אנו שמחים ומברכים על כך, אולם עלינו לחקור מדעית מה הביא לכך, כדי שגם בשנים הבאות תימשך המגמה הזו". כך אמר אבי נאור, מייסד עמותת "אור ירוק" בסדנא מדעית שהתקיימה בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון.

פרופסור שלום הקרט מהטכניון, המנהל המדעי של קרן רן נאור לקידום מחקר הבטיחות בדרכים, אמר כי בעתיד יגבר קרוב לודאי השימוש בתחבורה הציבורית ובאופניים, על חשבון השימוש ברכב פרטי, במכוניות יהיו מערכות ניווט ומערכות מידע ניידות ומהירות המכונית תוגבל מבחוץ בעזרת מתאמי מהירות טכנולוגיים ומכשיר בתוך הרכב שלא יאפשר לנהג לעלות על המהירות המותרת. "הטכנולוגיה כבר נראית מוצקה למדי", הדגיש, "אולם עדיין אין תמיכה ציבורית לשילוב הטכנולוגיה הזו בקנה מידה גדול. אני מאמין שעדיין נחוצים מחקרים רבים בנושא ניהול המהירות ממגוון זוויות שונות", הוסיף.

פרופסור הקרט התייחס גם להזדקנות האוכלוסייה בארץ ובעולם. "יש לכך השלכות על מעורבות האוכלוסייה בתאונות והדבר דורש תשומת לב מכיוון קבלת ההחלטות, מנקודת מבט טכנית ומנקודת מבט מחקרית", אמר. "ההשפעה העיקרית של הזדקנות האוכלוסייה תהיה מעורבות של נהגים מבוגרים יותר בתאונות. סביר להניח שיהיה צורך בהתאמת מצב התשתיות למגבלות של נהגים והולכי רגל מבוגרים. הדבר דורש התאמה של גודל האותיות, תכנון הצמתים, מרכיבים הקשורים בתמרורים, שיפור בתאורת הרחוב ותשתיות משופרות".

המומחים שהשתתפו בסדנא דנו בתשתיות, במשתמשי הדרך, בטכנולוגיה ובמדיניות. הסדנא נערכה על ידי קרן רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים, עמותת אור ירוק, מרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים ומוסד שמואל נאמן.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

10 תגובות

  1. מספר שאלות:

    1. אם המשטרה רודפת אחרי אני חייב להאיץ. מה עושים? 🙂
    2. (מנחה היקום) האם אין ש"סניקיות בלונדיניות?
    3. (מנחה היקום) איפה זה מסדרונות ש"ס ?
    4. כשזה יהיה קיים, צריך לדאוג שלא ניתן יהיה "לעקוף" את המערכת במוסך מצוי (ואדי ג'וז?).

  2. מנחה היקום, בקרת מהירות זה מכשיר שמתאים למספר מאוד מועט של כבישים בארץ כגון כביש שש…

  3. לא מזמן נסעתי בכבישי ארה"ב ושמתי לב לתופעה חדשה יחסית בה רוב הרכבים נוסעים על כביש מהיר באותה מהירות כולם, וברווחים כמעט זהים. כמעט לא נראות עקיפות, ורכב שמתנהג שונה, דומה לבלונדינית במסדרונות ש"ס. הנסיעה מעייפת הרבה פחות, ניתן להיות יותר נינוח.
    נראה לי שמערכת קרוז-קונטרול (בקרת מהירות), שהפכה להיות זמינה גם במכוניות פשוטות, עושה שינוי גדול.
    חבל שבארץ אביזר כזה עדיין מופיע רק במכוניות יוקרה, במקום להכריז עליו כאביזר בטיחות

  4. סוף סוף אנשים עם הגיון בריא, כל אחד שאני מנסה לומר לו שנסיעה אוטומטית הוא העתיד, והיא הדרך הטובה ביותר לצמצם את התאונות בכבישים למינימום לא מקשיב לי או יורד לסוף דעתי…

    השאלה שצריכה להיות היא איזה מדינה תהיה הראשונה ופורצת הדרך בתחום? לצערי ישראל כנראה לא תהיה…

    ומה שמוזר שהתכנולוגיה כבר קיימת… איך זה הגיוני שיש דרך להציל מאות אלפי אנשים בשנה ואף אחד לא מרים את הכפפה? (כן כן זו שאלה רטורית, זה הכל בגלל כסף ועשירים אינטרסנטים)

    ,

  5. הפתרון של מכונית אוטומטית נשמע לי מצוין כך תוך כדי נסיעה אפשר לקרוא ללמוד
    להתעדכן באתר הידען וכו" ואז כולם רגועים אף אחד לא עוקף אף אחד לא ממהר.

  6. אני מסכים עם ההסתייגויות אבל אני נוטה להניח שגם משתתפי הסדנה מודעים לבעיות ועדיין אינם ממליצים על דבר כיוון שכפי שכתוב – "אני מאמין שעדיין נחוצים מחקרים רבים בנושא ניהול המהירות ממגוון זוויות שונות".
    ייתכן, למשל, שמה שחושבים עליו הוא מנגנון שגם ימנע *יציאה* לעקיפה שאינה בטוחה.
    באמת פתרון ממוחשב כולל הוא הפתרון הבטוח והיעיל ביותר וידוע לי שבערים מסוימות מתוכנן פרויקט של "מעליות אופקיות" שתאפשרנה לאדם להקליד את יעד נסיעתו ולהמתין במקום לקרונית אוטומטית (תלויה) שתגיע אליו ותסיע אותו למחוז חפצו.

  7. מסכים עם אחד, לעיתים יש מצבים שנדרשים להגביר מהירות מעל המהירות המותרת, אם זה בעקיפה ואם מדובר על מצב חירום. לדוג' לא תמיד מעריכים נכון את העקיפה ונקלעים למצב של סכנה ממשית ולכן חייבים להגביר מהירות (גם אם זה עעובר על החוק). חשב לציין שהחוק נועד להגן על חיי האדם ולא להגביל ולפגוע בטח לא במצבים מסוכנים.
    הפתרון: נהיגה אוטומטית לחלוטין כל כלי רכב מודע לסביבתו. אין צורך בעקיפות בכלל כי הרכב יסע במהירות המקסימלית האפשרית. נהיגה אוטומטית תוביל לנסיעה מהירה יותר
    רק חבל שלא מורידים את כלל הרכבים הפרטיים, לא צריך רכבים פרטיים. לא צריך שיפור של רכב פרטי צריך שיפור באיכות, זמינות,מהירות,נוחות התחבורה הציבורית

  8. אם אתה יוצא לעקיפה, ויודע מראש שתעבור על המהירות המותרת, אז כנראה העקיפה מיותרת (וגם לא חוקית).
    אם תדע מראש שהמהירות מוגבלת לא תצא לעקיפות כאלה.
    אם בכל זאת אתה ממש חייב לעקוף, אז ניתן להגדיר ברכב שלפרקי זמן קצרים של כמה שניות ניתן לעבור בקצת את המהירות.

  9. כל נהג יודע שלפעמים כשיוצאים לעקיפה ורוצים לסיים אותה כמה שיותר מהר ולחזור בביטחה לנתיב הימני אז פשוט אין ברירה וחייבים לעבור קצת את המהירות המותרת, אחרת העקיפה תימשך פי כמה יותר זמן דבר היוצר מצב מסוכן במקרה ומכוניות מגיעות ממול! הגבלה אוטומטית של המהירות במצבים כמו עקיפה רק עלולה לגרום לתאונות נוספות!

    הפיתרון האולטימטיבי יהיה מכוניות אשר נשלטות באופן אוטומטי לחלוטין ע"י מחשבים ומוציאות את הנהג האנושי מהלופ הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן