סיקור מקיף

עמוס 2 יוצא לדרך

 חברת חלל מתחילה בגיוס פרטי של 150 מיליון דולר * שלוש שנים לא הצליחה חברת חלל למלא את קיבולת הלווין הישראלי 'עמוס', ופתאום היא מוצאת את עצמה במצב הפוך, כאשר עמוס 1 מלא, והיא נאלצת להפנות חלק מהלקוחות לתקופת ביניים ללוויינים חלופיים עד לשיגור עמוס 2. ראיון עם מנכ”ל חברת חלל, דוד פולק

הראיון פורסם לראשונה במגזין אלקטרוניקה, ספטמבר 2000
בחודש שעבר פרסמנו ב'אלקטרוניקה' סקופ קטן, שהגיע בדרך שבה מגיעים סקופים רבים – מישהו חושב שהדבר ידוע ומזכיר את הסקופ כבדרך אגב. במקרה שלנו, עצם קיומו המתוכנן של עמוס 2 נודע לנו מתגובת יס לשאלות שלנו בדבר האינטרנט הדו כיווני.

בראיון ל'לאקטרוניקה', אומר מנכ”ל חלל, דוד פולק, שבשבועות הקרובים אמורים לסיים בחברת 'חלל' את המגעים עם בנקים וגופים נוספים שיסייעו במימון ראשוני של הלווין עמוס .2 השלב הראשוני בתכנונו של הלווין כבר הסתיים על ידי אנשי התעשייה האווירית וחברת חלל, והתעשייה האווירית כבר מתכננת את בניית הלוויין בשיתוף עם קבלני משנה מובילים. עמוס 2 מתוכנן לשיגור במחצית הראשונה של שנת .2002

הבעלות על לווין ,2 בניגוד לעמוס ,1 תהיה של חברת חלל בלבד. פולק מדגיש כי זה יהיה פרויקט מסחרי לחלוטין. בעוד עמוס 1 היה פרוייקט לאומי בבעלות התעשייה האווירית ובסיוע המדינה, וחברת חלל רק שימשה הגורם ששיווק את הלווין, “לעמוס 2 לא יידרש סיוע משום גוף ממשלתי או חצי ממשלתי, כולל התעשייה האווירית, אלא רק במובן שהיא מחזיקה ב- 25 אחוז מהבעלות בחברת חלל”.(האחרים הם גילת תקשורת, ח. מר והקבוצה הכללית לשירותי לווין בראשות מאיר עמית, המשמש גם כיו”ר חלל.) המימון של הלווין יהיה בחלקו השקעת בעלים, חלקו הלוואה מבנקים מובילים וחלקו גיוס הון בבורסה בצורת אגרות חוב סחירות. העלות הכוללת של התוכנית היא של כ-150 מיליון דולר, כולל הלווין, השיגור, הביטוח וכל ההוצאות הנלוות.

בתשובה לשאלה בכמה שונה עלות הלווין עמוס 2 מזו של עמוס ,1אומר פולק: “אי אפשר להשוות בין שני הלוויינים כי במקרה של הלוויין הראשון, היו הוצאות פיתוח של לווין ראשון, וכאן יש רק עלויות התאמה.”

שלוש שנים לא הצליחה החברה למלא את הקיבולת של הלווין, ופתאום היא מוצאת את עצמה במצב הפוך: עמוס 1 מלא. ומעבר לכך, קיים עודף ביקושים כה גדול לשירותי הלווין, עד כי החברה נאלצה להפנות חלק מהלקוחות לתקופת ביניים של כשנה וחצי ללוויינים חלופיים. כך למשל, הועברו שידורי ערוץ 33 של רשות השידור וחלק מהשירותים של גילת ללוויינים אחרים. לדברי פולק, הדבר לא היה קל מהבחינה הטכנולוגית, ולעתים יהיה על הלקוחות להתפשר על האיכות: “יש שירותים שמבחינת הספק השידור של הלווין או כושר הקליטה של הלווין (הקו החוזר מהקרקע) לא יכולים לעבור ללוויינים אחרים. לא הרבה לוויינים הם בעלי היכולות של העמוס ולא לכל לווין אפשר להעביר כל שידור.” הקריטריון העיקרי כמובן, היה כמה שפחות לטרטר את הלקוחות, ולכן השירותים שעברו היו כאלה שיש צורך לכוון אליהם פחות אנטנות, ולכן קל יותר לשנות את מיקומם.

אחת הסיבות לעומס על הלווין עמוס, היא כניסת שידורי הטלוויזיה הלווינית המסחרית יס. את השירותים של יס אי אפשר לפצל כמובן בין מספר לוויינים. לכל אחד ממאות אלפי המנויים הצפויים לחברה תהיה רק אנטנה אחת, וניתן יהיה לכוון אותה רק לכיוון מסוים בשמים. לפיכך כל 80 הערוצים של יס יישארו על העמוס. אבל אל דאגה, גם כאשר יוצב עמוס 2 בחלל, לא יהיה צורך להגביל את מספר הערוצים של יס. הלוויינים יפעלו במה שמכונה .CO-LOCATION פירוש הדבר שהלוויינים יהיו קרובים זה לזה ברצועת קלארק – אותה רצועה בגובה כ- 36.4 אלף ק”מ מעל קו המשווה שבה הלווין מקיף את כדור הארץ (באותה המהירות בה מקיף כדור הארץ את עצמו), ולפיכך הוא נראה כאילו הוא תלוי במקומו. עמוס 1 שוכן ברצועה זו מעל ההצטלבות בין קו המשווה לבין קו האורך 4 מעלות מערב, מעל האוקיאנוס האטלנטי. אין סיכוי להתנגשות ביניהם, מכיוון שהלוויינים מוצבים היום במרחקים של לפחות 60 ק”מ אחד ממשנהו, ולפיכך גם מרחק של כמה קילומטרים עדיין לא יצריך כוונון מחדש של האנטנות, וניתן יהיה להשתמש באותו כוונון לשני הלוויינים.

יש חברות המפעילות לוויינים המציבות 5-6 לוויינים בכל נקודה השיטה מכונה – Hot Spot נקודה שיש בה מספר לוויינים וצבר גדול של ערוצי טלוויזיה ושירותים אחרים.

ש: מהם הביצועים וההבדלים לעומת הלווין עמוס 1

פולק: “לעמוס 2 יהיו 22 מקטעים פעילים של 36 מגהרץ לעומת 14 של עמוס ,1 כלומר, עליה של 150 אחוז. ההספק שלו במרכז יהיה דומה, אם כי גם בעמוס 1 ההספק במרכז גבוה מאוד. אולם, ההספק באזורי השידור הרחוקים יהיה גבוה יותר, וכך יהיה ניתן, למשל, לשדר למדינות המפרץ &#;8211 שידור שלא היה אפשרי בעמוס. ללווין תהיה גם אלומה לארה”ב, שתאפשר התחברות ל- Back Bone של האינטרנט, ושידור ישירות לבתי התושבים הן באירופה (כמו לעמוס 1) והן במזה”ת. אורך החיים יהיה דומה לעמוס – ;1 לפי התכנון מצפים ל- 11 שנים ובפועל מצפים ליותר”

כאן המקום לציין, כי בעת שיגור עמוס 1 הצליחו המפעילים בתעשייה האווירית לכוון את הלוויין בפחות דלק מהממוצע הדרוש, כדי להעלות אותו מגובה של כמה מאות ק”מ (הגובה שבו משאיר אותו טיל השיגור) לגובה של 36 אלף ק”מ. עובדה זו הוסיפה לו לפחות שנת חיים אחת.

מבחינת כמות המשיבים, שטח הכיסוי והאלומה לארה”ב, תהיה ללוין עמוס 2 עוצמה גבוהה יותר מאשר לעמוס , 1 ועצם העובדה שהם יוצבו אחד ליד השני נותנת גיבוי ועוצמה חזקה לשני הלוויינים.

ש: מה יהיו השימושים בלוויין?

השימושים בלווין יהיו בעיקר לטלוויזיה דיגיטלית, לאינטרנט ולמולטימדיה לצורך תוכניות אינטראקטיביות, מצגות וכו'. אינטרנט דו כיווני הוא נושא חדש, לא מהבחינה הטכנולוגית – מכיוון שהוא כבר קיים ברמה המסחרית. זהו נושא חדש ברמה המסחרית מההיבט של מחיר ציוד הקצה ללקוחות. המחיר של ציוד הקצה ללקוחות הוא מאוד גבוה ולכן אינו מתאים ללקוחות פרטיים.

יש כיום שני מיזמים בינלאומיים מרכזיים בנושא: המיזם האחד הוא של גילת, מיקרוסופט ואקו-סטאר והשני של AOL ו- .Direct-TV מטרת שניהם היא להגיע למחיר שירות כולל, הכולל גם את הציוד בבית המשתמש כך שיהיה אטרקטיבי ויאפשר את השימוש באינטרנט לוויני מהיר ברמה הביתית.

בניגוד לרמת המחירים כיום, המתאימה בעיקר לרמה הארגונית מסחרית, עולם התקשורת הלוויינית מאחל הצלחה לשתי הקבוצות המתחרות ומתארגן להוסיף לוויינים ורוחב סרט בחלל כדי לשווק ללקוחות של כולם. ככל הנראה, יבשיל שירות זה מסחרית בעיקר ב-.2001″אנחנו מקווים מבחינת לוח הזמנים לשיגור הלווין שלא נאחר את הרכבת. בהתאם למה שזה נראה היום, הלווין יגיע לאזורינו בערך כאשר יגיעו לארץ גם השירותים הנוספים.

הרעיון המקורי של הלוויין עמוס בתחילת שנות התשעים היה להציב שני לוויינים בחלל בקו-לוקציה. בעיקרון, ניתן לשגר לוויין אחד גדול או שני לוויינים קטנים, אומר פולק. מבחינת מחיר למשיב, קיים יתרון ללווין גדול. מבחינת ההתפתחות והקטנת הסיכונים יש יתרון לשני לוויינים קטנים.

הגישה היתה להפחית את הסיכונים וללכת על שני לוויינים קטנים. הכיוון הזה הוכיח את עצמו, בדיעבד, מכיוון שלקח זמן עד שעמוס 1 התמלא, והיה עולה הרבה מאוד כסף להחזיק לווין גדול במסלול הזה. עתה, הצטבר אמנם מחסור זמני של כשנה וחצי, ואנחנו מקווים שנתגבר על כך בהעברה זמנית של לקוחות ללווין אחר. אנחנו מאוד מקווים שעמוס 2 ישוגר לא יאוחר מהמחצית הראשונה של .2002

ש: לא דובר על לווין בשיתוף הונגריה?
“בשלב קודם, היתה מחשבה שהלווין השני יהיה מיזם משותף עם מדינה מזרח אירופאית. דובר על הונגריה כי לעמוס יש אלומה למרכז אירופה. העניין לא הצליח להבשיל למרות הסכמים שהיו לנו עם ההונגרים. הדבר קרה בגלל התמוטטות שוק הטלוויזיה והפרסומות במזרח אירופה, בשל ההאטה הכלכלית שנגרמה עקב התמוטטות כלכלת רוסיה בשנת .1997 ההתמוטטות השפיעה על המצב הכלכלי במזרח אירופה ולא נוצרו שם התנאים הכלכליים לתמוך במיזם כזה. המיזם עם ההונגרים לא בוטל אלא הוקפא בשלב זה, עד שהשוק במזרח אירופה יתאושש. אין לזה כל קשר לכך שאנחנו פונים גם ללקוחות במזרח אירופה. גם בעמוס 1 אנחנו מוכרים באירופה. אין קשר בין הבעלות לבין הלקוחות. הכוונה היתה למיזם משותף עם בעלות משותפת ומימון משותף. כאמור, אנחנו הולכים כיום על מימון עצמי, ללא השתתפות אפילו של ממשלת ישראל. עצם הביקוש הוא הבסיס לצורך בלוויין נוסף.”

ש: האם גם עמוס 2 ישוגר בידי אריאן?

“השיגור אכן יבוצע על ידי חברת אריאן ששיגרה את לווין עמוס .1 יש לחברה זו רקורד של קרוב למאה שיגורים מוצלחים ללא כשלון במשגר אריאן .4 אריאן ,5 החדש והכבד יותר התחיל ברגל שמאל, אך מאז כבר היו לו שלושה שיגורים מסחריים מוצלחים (אין פיתוח משגרים בלי כישלונות). אריאן 5 ישרת במקביל לאריאן .4 הוא יוכל לשאת לחלל לוויינים כבדים יותר. בשלב מאוחר יותר, אריאן מתכוונת להסתמך רק על אריאן .5

בתקופת עמוס , 2 יהיה עדיין ניתן לבחור, וככל הנראה מדובר גם הפעם בשיגור דרך משגר מסוג אריאן .4 כמו כל שיגורי אריאן, גם השיגור הזה יתבצע מקורו שבאזור קו המשווה בגינאה הצרפתית.

ש: אתה תיסע לקורו?

בעת השיגור אני אהיה בתחנת השליטה של הלווין בתעשייה האווירית.
 

 
ח.ל.ל מצמצמת את היקף הגיוס ל-91-70 מיליון שקל ומציעה אג”ח בריבית גבוהה   
1.1.2001 
שירות הידען
לאחר עיכוב של כמה חודשים ושינויים רבים במבנה ההנפקה, אמורה סוף סוף לצאת השבוע אל הדרך הנפקת אג”ח של חברת ח.ל.ל לתקשורת לוויינים. החברה תפעיל את לוויין התקשורת עמוס ,2 שאמור להיות משוגר לחלל ב-.2002 מבנה ההנפקה עדיין לא סגור סופית, כאשר במכרז שיתקיים ביום רביעי אמורים המשקיעים לבחור באחת משתי חלופות. חלופה א' כוללת 324 איגרות חוב ו-3 אופציות, עם תמורת הגיוס המיידי עומדת על 69.7 מיליון שקל. חלופה ב' כוללת 424 איגרות חוב ו-2 אופציות, ותמורת הגיוס המיידי מטפסת ל-91.6 מיליון שקל.

אם ימומשו כתבי האופציה שמנפיקה ח.ל.ל לאיגרות חוב, תגייס החברה עוד 68.5 מיליון שקל בחלופה הראשונה ו-45.6 מיליון שקל לפי החלופה השנייה. בנוסף, אם יממשו החתמים את האופציות שניתנו להם ערב ההנפקה, יכולה החברה לגייס עוד 11.6 מיליון שקל. את ההנפקה מובילות חברות החיתום של אי.בי.איי ולאומי ושות'.

בעלי המניות של ח.ל.ל הם התעשייה האווירית (%24); יורוקום (%24); החברה הכללית לשירותי לוויין (%24), שבעלי המניות העיקריים שלה הם מאיר עמית, חזי כרמל, ליגד (המלצות, הודעות ,ציטוט/חדשות) ויאיר רוטלוי; וחברת מ.מ לוויינות (%24), שבשליטת חיים מר (בעל השליטה בח.מר תעשיות) וחברת מ.ט.י אנטנות. מנכ”ל ח.ל.ל, דוד פולק, מחזיק באופן אישי ב-%4 ממניות החברה.

בעבר היתה אמורה ח.ל.ל לצאת בהנפקה הכוללת מניות, אופציות ואג”ח להמרה, ולגייס סכום של 220 מיליון שקל, אולם החולשה בשוקי ההון ובשוק הראשוני חייבה את השותפות לגייס הון בדרך של מכירת איגרות חוב בניכיון. איגרות החוב שתנפיק ח.ל.ל ישאו בשלב הראשון ריבית שנתית של ליבור%+5.25 שתלך ותפחת ככל שיתקדם פרויקט הלוויין ושיגורו לחלל. רק לשם השוואה ניתן לציין כי בהנפקת האג”ח להמרה שביצעו קומברס וחברת טבע בחו”ל, נקבעה הריבית בהנפקה על ליבור %.+1.5%-1

בכוונת ח.ל.ל לייעד את כל תמורת ההנפקה נטו לתשלומים לתעשייה האווירית למימון חלק מעלות רכישת לוויין התקשורת עמוס ,2 שעלות בנייתו ושיגורו נאמדת ב-130 מיליון דולר.
התחייבות של YES והסכם עם ממשלת ישראל עמוס 2 אמור להיות אחיו הצעיר של עמוס ,1 לוויין תקשורת ששוגר לחלל בחודש מאי ,1996ושח.ל.ל עוסקת בשיווק הקיבולת שלו באלומה הישראלית ובאלומה האירופית. אלומה היא מכלול של אנטנות המותקנות בלוויין והשטח הקרקעי המכוסה על ידה, המאפשר קשר תקשורתי ישיר מתחנת הקרקע המשדר ללויין וחזרה ממנו לאתרי לקוחות גזרה יבשתית מסוימת (אירופה, ישראל וכדומה).

עמוס 2 מיוצר על בסיס הפלטפורמה של עמוס 1בתוספת התאמות ושיפורים טכנולוגיים, כך שאין ייצורו כרוך בביצוע מחקר ופיתוח. משך תקופת השירות של עמוס 2 אמור להיות 11שנה, בכפוף לכמות הדלק המשמשת לייצובו ולשמירה על מקומו.

הלוויין יכלול 3 אלומות, הראשונה לכיוון המזרח התיכון, השנייה לכיוון מרכז ומזרח אירופה, והשלישית לכיוון החוף המזרחי של ארה”ב. רוחב הסרט של קיבולת הלוויין בעמוס 2 הוא 792 מגהרץ, והוא מורכב מ-22 מקטעי חלל (פסי תדרים ברוחב סרט של 36 מגהרץ) לעומת 14 מקטעי חלל בלוויין עמוס .1

הגורם העיקרי לביקוש לשירותי לוויין תקשורת הוא הצורך בתשתית תקשורת רחבת סרט לשם מתן שירותי טלוויזיה רב ערוצית (DBS) לאינטרנט מהיר ומולטימדיה. ואכן, התפוסה המלאה ממנה נהנה כיום הלוויין עמוס 1 נובעת בראש ובראשונה מהחכרת מקטעי חלל ל-YES מפעילת הטלוויזיה בלוויין בישראל.

YES התחייבה לחכור 6 מקטעי חלל, בנוסף לאלה שהיא חכרה כבר בעמוס .1 גם ממשלת ישראל כבר חתמה על הסכם לפיו היא תחכור  4 מקטעי חלל בעמוס .2 כמו כן נחתמו כבר חוזים עם רשות השידור להעברה של שידורים מעמוס 1 לעמוס 2 במידה שהוא לא יכול להכיל אותם. הסכם דומה נחתם גם עם METV מפעילת ערוץ המזרח התיכון.

בסך הכל הוחכרו עד כה כ-11.9 מקטעים חלל בעמוס 2 המהווים %54 מקיבולת ההחכרה שלו. ההכנסות ממקטעי החלל שהוחכרו אמורות להניב הכנסות שנתיות של 24 מיליון דולר. כמו כן, מנהלת ח.ל.ל מו”מ עם הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו בישראל להחכרת מקטע חלל עבור הערוץ המסחרי השני.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.