“תומאי”, בן 7 מיליון שנה, עשוי להיות האב הקדום של האדם

אבולוציה / ייתכן שבתקופתו של “תומאי”, ששרידיו נחשפו בצ'אד, התפצל האדם מהקוף

תומאי – אדם או קוף

מאת גרדיאן

חילוקי דעות סביב עצמות שנמצאו במדבר באפריקה: האם הן של קוף, או של אב טיפוס אנוש/

כשהתעורר ביומו האחרון על הארץ, תהה תומאי כיצד ישיג אוכל לאותו יום. ספק אם יכול היה לדמיין כי שבע מיליון שנים מאוחר יותר יתבוננו הומינידים בשרידי גופתו וידונו עליהם בלהט, תוך כדי העלאת האשמות אישיות ותככים.

“תומאי” – כך כינו החוקרים את שרידיו של מה שייתכן שהוא ההומיניד (יצור בעל מבנה אנושי) הקדום ביותר שהתגלה עד כה. את שרידי תומאי – גולגולת, שתי עצמות לסת ושלוש שיניים, גילתה משלחת בראשות פרופסור מישל ברונה במדבר בצ'אד. ברונה טען שלפי החור בבסיס הגולגולת הלך תומאי על שתיים.

אולם רק שלושה חודשים לאחר שהתפרסם במגזין “”nature דבר גילויו של תומאי, מתפרסמות עתה באותו מגזין עצמו התקפות עזות על הגילוי. חוקרים ממוסדות שונים חולקים על הקביעה כי תומאי הוא ההומיניד הקדום ביותר.

קבוצת חוקרים, שאנשיה מצרפת ומארה”ב, סקרה את ממצאי המשלחת, ושללה ביסודיות את טענותיו של ברונה. בריג'יט סנו ומרטין פיקפורד מצרפת, וגון הוקס מארה”ב, טענו בין היתר כי מבנה שיניו של תומאי קרוב לזה של הקופים הפרימאטים לפחות כשם שהוא קרוב למבנה השיניים ההומינידי. לפי הוקס, העדויות של בורנה, כי תומאי הוא הומיניד, הן קלושות, וכי הסיכויים שהלך על שניים נמוכים מאוד. מסיכום טיעוניהם עולה כי בסקלה שבין הקופים הפרימאטים להומינידים הראשונים תומאי קרוב יותר לקופים. “תומאי היה קוף”, מכריזים חלקם בנחרצות, ומעוררים את זעמו של פרופסור ברונה.

ברונה טוען שלסנו ופיקפורד מניע נסתר – לפני כשנתיים הם מצאו בקניה מועמד משלהם לתואר ההומיניד הקדום הביותר. אולם אף הוא מודה כי להוקס אין שום מניע נסתר ככל הידוע לו.

“תומאי”, בן 7 מיליון שנה, עשוי להיות האב הקדום של האדם

תומאי

11/7/2002

בתגלית, שכמה מדענים הגדירו כאחת התגליות החשובות ביותר בפלאונטולוגיה (חקר המאובנים), ידווח היום צוות חוקרים על מציאת שרידים מאובנים של החבר הקדום ביותר במשפחת האדם. שרידיו של ההומיניד (כינויים של כל היצורים השייכים לאילן המשפחה האנושי) התגלו בצפון צ'אד שבאפריקה. ההומיניד, שנראה כשילוב של אדם וקוף, חי לפני כשבעה מיליון שנים – כשלושה מיליון שנים לפני ההומיניד הקדום ביותר שהתגלה עד כה.

המאובנים – גולגולת, שתי עצמות לסת ושלוש שיניים – התגלו בקרקעית של אגם קדום. החוקרים מכנים את ההומיניד החדש “תומאי”, שם שמוענק תכופות לתינוקות הנולדים באזור בסמוך לעונת היובש, ופירושו “תקווה לחיים”. “חיפשנו אחריו זמן כה רב, חלק גדול מחיי התמקד בכך, והרבה רגשות מעורבים פה”, הסביר ראש משלחת המחקר, פרופ' מישל ברונה. הוא וצוותו, שבו חוקרים מצרפת ומצ'אד, יפרסמו היום דו”חות המתארים את ממצאיהם בכתב העת המדעי “.”.Nature
פרופ' ברונה עדיין שוהה בחפירות בצ'אד ולא היה זמין לראיונות טלפוניים. בהודעות דואר אלקטרוני ששלח, ציין כי “תומאי עשוי להיות האב הקדמון של כל שושלת המין האנושי”. לדבריו, תומאי חי קרוב מאוד לתקופה שבה התפצלה השושלת האנושית מזאת של השימפנזים, אירוע שהוביל בסופו של דבר להתפתחות בני האדם.

“לממצא תהיה השפעה של פצצת אטום קטנה”, אמר דניאל לייברמן, פרופ' לביולוגיה אנתרופולוגיה ביולוגית ואחד החוקרים הבודדים שזכו לבחון מקרוב את הגולגולת שהתגלתה. לדבריו, תומאי, שגילו מוערך בשישה עד שבעה מיליון שנים, חי בפרק זמן קריטי באבולוציית האדם, שמעט מאוד ידוע עליו.

“לפני 10 מיליון שנים היתה אפריקה מלאה בקופים; לפני קצת יותר מחמישה מיליון שנים, מתחילים להופיע העדויות הראשונות הוודאיות של הומינידים”, אומר ד”ר הנרי ג'י, עורך הפלאונטולוגיה של כתב העת.” “Nature ואולם, הוא מוסיף, “לגבי מה שהתרחש במרווח הזמן הזה, בזמן ההתפצלות בין האדם לקוף, יש מעט מאוד עדויות. למעשה, את כל המאובנים שהתגלו עד כה מהזמן ההוא אפשר לדחוס בקופסת נעליים אחת”.

לפי החור הנמצא בבסיס הגולגולת, שאליו מתחבר עמוד השדרה, ניתן להסיק בוודאות גבוהה ביותר, כי תומאי נהג להלך על שניים, כמו בני האדם. ואולם, מכיוון שלא התגלו גפיים או חלקי גוף אחרים מלבד הגולגולת, לא ניתן לקבוע זאת בוודאות מוחלטת.

גולגולתו של תומאי נראית כתערובת של מאפיינים אנושיים פרימיטיוויים ומאפיינים הדומים לקופים גדולים. מוחו, למשל, דומה בגודלו לזה השימפנזים החיים היום. ואולם לתומאי יש גם מאפיינים ייחודיים, למשל באמייל המצפה את השיניים וברכס הגבות, שלא קיימים באף קוף – אלא רק באדם.

עם זאת, כמה מומחים סבורים שתומאי, קדום ככל שיהיה, אינו האב הקדמון הישיר של האנושות. ייתכן, אומר פרופ' ברנרד ווד, מומחה מאוניברסיטת ואשינגטון, שכתב מאמר שנלווה לפרסום המחקר, שתומאי הוא “ענף מת” באילן המשפחה של האנושות, ענף שנכחד ולא הותיר צאצאים.

הגילוי מעורר דיון מחודש על מקורם של ההומינידים, אומרת ד”ר אראלה חוברס מהאוניברסיטה העברית. ב-1925 התגלה ההומיניד הראשון, מין בשם אוסטרלופיתקוס אפריקנוס. שרידיו נחשפו בחפירות בדרום אפריקה. לאחר מכן התגלו הומינידים קדומים עוד יותר במזרח אפריקה, ולמעט הומיניד אחד בן כשלושה מיליון שנים שברונה מצא בצ'אד, כל השאר התגלו באזורים אלה. ממצאים אלה הובילו חוקרים למסקנה, כי מקור ההומינידים הוא בסוואנה המזרח אפריקאית. ואולם, אומרים ד”ר חוברס וחוקרים אחרים, “התגליות מספקות עדויות משכנעות שלהומינידים באפריקה היתה תפוצה רחבה” יותר משחשבו.

העדויות הגיאולוגיות שנאספו בחפירות, רומזות שתומאי גר קרוב למים. “בעבר”, ציין ברונה, “כל האזור היה אגם ענק. היום האזור מדברי, אך הודות לרוחות סערה חזקות ותכופות, פני שטח המכילים מאובנים נחשפים מפעם לפעם”.