להסיט את המבקר הלא רצוי

מדענים בריטים קוראים להקמת מערכת הגנה מפני אסטרואידים

צוות מדענים בריטי עטור פרסים המליץ באחרונה כי בריטניה תיטול את ההובלה בפרויקט ההגנה על תושבי כדור הארץ מפני סכנת האסטרואידים הרצחניים. כך מדווח העיתון “ואשינגטון פוסט”. לטענת צוות המדענים, סוכנות החלל האמריקאית אינה מגלה נחישות מספיקה בטיפול בסכנה.

דו”ח עדכני של “כוח המשימה בנושא גרמי שמים קרובים המסכנים את כדור הארץ” קורא להשקיע עד 100 מיליון דולר במערכת הגנה מפני אסטרואידים, כולל תוכנית אב בדומה לתוכניות של מערכות הגנה נגד טילים של הצבא, ורשת לגילוי מוקדם המשולבת בכמה אמצעים האמורים לעצור את האיום המתקרב.

“זה לא מדע בדיוני”, אמר ל”ואשינגטון פוסט” שר המדע של בריטניה, לורד סיינסבורי, שהביע את תמיכתו בממצאי הדו”ח והבטיח כי הממשלה תפעל ליישומו. “הסיכון קטן מאוד”, הוסיף, “אבל ממשי. השקענו הרבה כסף באסטרונומיה. זה הגיוני להשקיע קצת יותר כדי לוודא שנדע האם קיימת סכנה כלשהי שאובייקט יפגע בכוכב שלנו”.

אסטרואידים ובני דודם הקטנים יותר, כוכבי שביט, הם גושי שפוכת מעופפים שנותרו לאחר היווצרות מערכת השמש לפני כ-4.5 מיליארד שנים. מקצתם עצומים. כשהם פוגעים בכדור הארץ, התוצאות יכולות להיות הרות אסון. משערים כי אסטרואיד בודד, שפגע לפני 65 מיליון שנה במקום שבו נמצאת כיום מקסיקו, השמיד את רוב החיים על פני כדור הארץ.

הצוות הבריטי הזהיר כי “כדור הארץ מכותר בים של אסטרואידים”. אחת הבעיות היא שהאסטרונומים אינם יודעים מה ממדיו של הים הזה. מהדו”ח עולה כי ייתכן שעד 2,000 גרמי חלל שקוטרם עולה על ק”מ אחד חוצים את מסלול כדור הארץ. הדו”ח מזהיר כי פגיעה של אובייקט אחד כזה עלולה להשמיד רבע מאוכלוסיית כדור הארץ.

אך בעוד שהנזק עשוי להיות אדיר, הסיכון הממשי מינימלי. אסטרואידים אינם פוגעים בכדור הארץ בתדירות גבוהה. “אנחנו מדברים על פעם בכל 100 אלף שנה כשמדובר באירועים גדולים”, אמר שר המדע הבריטי. למרות זאת, מסקנת הדו”ח היא שהנזק הפונטציאלי כה גדול עד כי יש לנקוט צעדי זהירות.

הדו”ח הבריטי מחזק מסקנות של כמה מחקרים שפירסמה נאס”א בשנים האחרונות. בעקבות לחץ של הקונגרס הבטיחה סוכנות החלל האמריקאית ב-,1995 לזהות בתוך עשר שנים את כל גרמי החלל המסוכנים. נאס”א מוציאה כיום כשני מיליון דולר בשנה למשימה זו, אך אינה עומדת בלוח הזמנים המקורי שלה. זו הסיבה העיקרית שהצוות הבריטי החליט לדחוף קדימה.

הדו”ח הבריטי קורא להקמת טלסקופים חדשים, בפרט בחצי כדור הארץ הדרומי, שבו מספר המתקנים האסטרונומיים קטן יותר מאשר בחצי הכדור הצפוני. הצוות גם המליץ להקצות מיידית 24 מיליון דולר לבניית טלסקופ חדש באורך שלושה מטרים, במקום כלשהו דרומית לקו המשווה. הצוות גם הציע לשגר לווייני “”Spaceguard כדי שיתריעו מפני סכנה מתקרבת.

נקיטת צעדים אלה ועירנות מתמדת, נכתב בדו”ח, יאפשרו לזהות אסטרואיד הדוהר לעבר כדור הארץ שנה, עשור, או אפילו מאה שנים לפני מועד הפגיעה. במקום לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין להשמדה, מציע הצוות כי בני האדם יפעלו להרוס או להסיט את המבקר הלא רצוי ממסלולו. הדו”ח אינו מספק פרטים ספציפיים, אבל מדען הגרעין האמריקאי אדוארד טלר הציע להשתמש בפצצות גרעין בחלל כדי להסיט אסטרואיד ממסלול התנגשות עם כדור הארץ.

לוסי מקפאדן, מומחית מאוניברסיטת מרילנד לנושא גרמי חלל הקרובים לכדור הארץ, אמרה ל”ואשינגטון פוסט”: “אני חושבת שהבריטים בהחלט צודקים שאנחנו צריכים לאתר את גרמי החלל האלה ולבדוק מה נמצא שם בחוץ. התחום הזה אמיתי. מצד אחר, אם מחשבים את המספרים, הסבירות שאסטרואיד יפגע בכדור הארץ קטנה מאוד”.

{הופיע בעיתון הארץ, 19/10/2000{